Reklama
  • Wiadomości

Postępy w programie czołgu Altay

Turcja konsekwentnie inwestuje w program czołgu podstawowego Altay, pomimo problemów z napędem dla tego czołgu, który ponownie okazuje się być największym wyzwaniem jeżeli chodzi o opracowanie opancerzonych pojazdów bojowych. Przedstawiono także informacje dotyczące dalszego rozwoju czołgu Altay.

Fot. BMC
Fot. BMC
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Pierwszą ważną informacją jest ta o postępach w pracach nad rodzimym silnikiem wysokoprężnym o mocy 1500 KM dla czołgów podstawowych i bazujących na nich pojazdach specjalistycznych. Silnik ten nosi nazwę BATU i miał już przejść do fazy, w której zostanie zainstalowany w czołgu i rozpoczną się badania.

Zobacz też

Silnik BATU ma zostać zintegrowany w cały zespół napędowy łącznie z systemem chłodzenia oraz sprzęgniętą z nim przekładnię hydrokinetyczną pochodzącą z Republiki Korei. Będzie to zaprojektowana i produkowana przez S&T przekładnia hydrokinetyczna EST15K opracowana dla czołgu K2.

Reklama

Firma BMC ma mieć zdolność do produkcji około 1000 silników rocznie. Poinformowano również o znaczących postępach w rozwoju innych kluczowych podzespołów czołgu, jak np. system kierowania ogniem.

Zobacz też

To nie koniec informacji, albowiem przedstawiono także plany związane z wariantem czołgu określanym jako Altay T3. Wóz ten będzie mieć bezzałogowy system wieżowy, natomiast sama załoga zredukowana z czterech do trzech żołnierzy, będzie umieszczona w chronionej przez ciężkie opancerzenie kabinie w przedniej części kadłuba.

Reklama

Bezzałogowy system wieżowy ma mieć możliwość instalacji uzbrojenia różnych typów i kalibrów, w tym armat gładkolufowych kalibru 120 i 130 mm. Dzięki zastosowaniu powyższego układu konstrukcyjnego możliwe będzie zachowanie lub zwiększenie poziomu osłony balistycznej przy jednoczesnej redukcji masy pojazdu, a to naturalnie przełoży się na poprawę mobilności.

Zobacz też

Altay T3 ma zostać zintegrowany do współpracy z naziemnymi i powietrznymi systemami bezzałogowymi, które mają zapewnić rozpoznanie na polu walki i w czasie rzeczywistym przekazywać informacje załodze czołgu.

Reklama

Planuje się również integrację różnych systemów, w tym VR (Virtual Reality), zapewne w kontekście integracji systemów obserwacji dookólnej, podobnych do izraelskiego systemu Iron Vision, jak również uzbrojenia kierowanego, np. w formie wystrzeliwanych z armaty przeciwpancernych pocisków kierowanych lub umieszczonych na wieży czołgu wyrzutni amunicji krążącej.

Zobacz też

Turcja jest przykładem państwa, które pomimo wielu problemów oraz kontrowersyjnej polityki zagranicznej, konsekwentnie realizuje programy modernizacji technicznej swoich sił zbrojnych w oparciu o rodzimy przemysł. Projekt czołgu Altay zdecydowanie zasługuje na uwagę, także w kontekście programu K2PL i jego możliwego, dalszego rozwoju w przyszłości.

Reklama

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama