Przemysł Zbrojeniowy
Portugalia negocjuje zakup dronów Bayraktar
Podczas wizyty w Ankarze ministra spraw zagranicznych Portugalii Joao Gomesa Cravinho, jego turecki odpowiednik Mevlüt Çavuşoğlu oświadczył - „Dzisiaj uzgodniliśmy, że będziemy zachęcać nasze firmy do wspólnego inwestowania. Rozmawialiśmy o współpracy w przemyśle obronnym. Dowiedziałem się również, że rozpoczęły się negocjacje między Baykarem a Portugalią.” Baykar Makina to koncern specjalizujący się w bezzałogowcach a jego flagowym produktem jest Bayraktar TB2. Maszyny tego typu zamówiło już 28 krajów, w tym również Polska.
W obecnej chwili brak jest szczegółowych informacji na temat negocjacji prowadzonych przez władze Portugalii i turecki koncern. Rozmowy jak się wydaje są w relatywnie wczesnej fazie. Mogą one być związane z najbardziej rozpoznawalnym produktem firmy Baykar, jakim jest Bayraktar TB2. Jednak bardziej prawdopodobne wydaje się zainteresowanie Lizbony najnowszym i najbardziej ambitnym projektem tego producenta.
Czytaj też
Portugalia może być zainteresowana bezzałogowym systemem z napędem odrzutowym Bayratar Kizilelma. Jest to pierwszy odrzutowiec tej firmy, opracowany dla wojska w technologii obniżonej sygnatury radarowej (stealth). Warto odnotować, że pierwszy, poddźwiękowy wariant tej maszyny przeznaczony jest do stacjonowania na okrętach. W przypadku tureckiej marynarki wojennej będzie to okręt desantowy (śmigłowcowiec) TCG Anadolu, który dzięki temu stanie się pierwszym mini-lotniskowcem uzbrojonym w bezzałogowce.
Portugalska marynarka wojenna w ubiegłym roku poinformowała o rozpoczęciu prac nad okrętem „Plataforma Naval Multifuncional" (PNM) czyli Wielozadaniowej Platformy Morskiej. Jednostka tego nowego typu ma dysponować zarówno śmigłowcami jak też bezzałogowcami pionowego startu i stałopłatami bezpilotowymi. Na wstępnych prezentacjach przedstawiono okręt ze śmigłowcem NH90 i startujący z pokładu PNM bezzałogowiec przypominający MQ-1C Grey Eagle. Jednak znacznie lepszą opcją może być uzbrojenie tej jednostki w tureckie maszyny Bayraktar Kizilelma.
Czytaj też
Pokładowa, poddźwiekowa wersja oznaczona Bayraktar Kizilelma-A napędzana jest silnikiem Iwczenko-Progress AI-25TLT. Zgodnie z założeniami ma ona osiągać prędkość 0,9 Macha i zasięg ponad 900 km. Przy masie startowej do 6 ton i długości niemal 15 metrów ładunek użyteczny, czyli masa przenoszonego uzbrojenia lub systemów rozpoznawczo-obserwacyjnych ma sięgać 1,5 tony. Będą to pociski i bomby kierowane, ale też radar AESA czy systemy walki radioelektronicznej.
Portugalia może być zainteresowana nie tylko zakupem takich maszyna ale również współpracą przy ich produkcji i rozwoju. Sektor lotniczy i morski portugalskiego przemysłu obronnego jest dobrze rozwinięty. Portugalskie siły zbrojne posiadają też na uzbrojeniu kilka typów krajowych bezzałogowców. Bilateralna współpraca może więc dotyczyć bezzałogowców, natomiast w zakresie projektów morskich przyniosła już pewne efekty. Portugalia wsparła Turcję w czasie tworzenia Centrum Doskonałości Bezpieczeństwa Morskiego NATO (MARSEC CoE) w Stambule, podczas gdy Turcja wspiera utworzenie Geo-Meteorologicznego i Oceanograficznego Centrum Doskonałości NATO (GEOMETOC CoE) w Portugalii. W wielu innych obszarach interesy obu krajów są zbieżne.
szczebelek
Z odrzutowym dronem niektóre rzeczy są łatwiejsze podczas misji bojowych.