Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Polsko-koreański BWP na eksport? [WYWIAD]

BWP Redback na Eurosatory 2022
Autor. Jędrzej Graf/Defence24.pl

Mamy bardzo dobre doświadczenia z integracji polskiej wieży z haubicą 155 mm na podwoziu K9. Mamy też bardzo dobre doświadczenia ze współpracy z HSW w programie Krab. Uważamy więc, że integracja wieży ZSSW-30 na Redbacku będzie możliwa – podkreśla w rozmowie z Defence24.pl Son Jae-il, CEO, Hanwha Defense.

Reklama

Jędrzej Graf, Defence24.pl: Chciałbym zacząć od ogólnego pytania. Spotykamy się na paryskich targach Eurosatory niedługo po tym, jak polski minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak niedawno odwiedził Republikę Korei, a polska delegacja rozmawiała również z przedstawicielami Hanwha Defense. Jaką propozycję dla Polski w zakresie współpracy ma Hanwha Defense, włączając w to haubice K9 oraz bojowe wozy piechoty K21 i AS-21 Redback?

Reklama

Son Jae-il, CEO, Hanwha Defense: Proszę zrozumieć, że nie jesteśmy uprawnieni do wyjaśniania szczegółów przedmiotów rozmów pomiędzy władzami obronnymi obu państw. To, co możemy powiedzieć to to, że Hanwha Defense uczestniczy w różnych rozmowach z Polską, zgodnie z założeniami współpracy obronnej realizowanej przez oba rządy. Nasza firma współpracowała już z Polską w ramach projektu Krab i jesteśmy bardzo zadowoleni z produkcji i dostaw Krabów, realizowanych z powodzeniem.

Jeśli chodzi o K9, jest to najbardziej sprawdzony i darzony największym zaufaniem system artylerii samobieżnej, wykorzystywany przez dziewięć państw świata. K9, używany przez kilku członków NATO, takich jak Polska, Norwegia i Estonia został bardzo wysoko oceniony za zdolność do działania w każdych warunkach i każdym terenie.

Reklama

Ponadto, mamy różne platformy bojowych opancerzonych pojazdów dla piechoty, z najnowszymi technologiami takie jak Redback i K21. Obie strony mogą rozmawiać w sprawie dostarczenia Polsce najlepszego sprzętu, który potrzebuje, niezależnie od jego rodzaju.

Jeśli chodzi o bojowe wozy piechoty, Hanwha opracowała niedawno dwa typy BWP, a mianowicie K21 oraz Redbacka. Powszechnie wiadomo, że znacznie różnią się one od siebie. Chciałbym zapytać, jakie założenia stały u podstaw projektowania K21 i Redbacka I czy zarówno K21 jak i AS21 są oferowane Polsce?

Chciałbym podkreślić, że możemy dostarczyć obie platformy, w zależności od potrzeb rządu Polski. K21 to 25-tonowy, relatywnie lekki pojazd opancerzony ze zdolnością pływania, a Redback to Bojowy Wóz Piechoty nowej generacji o zwiększonym stopniu ochrony, mobilności i sile rażenia.

K21 został zbudowany zgodnie ze specyfikacją Armii Republiki Korei, a Armia Korei potrzebowała pojazdu ze zdolnością pływania oraz dużą siłą ognia. To dlatego K21 jest wyposażony w wieżę z armatą kalibru 40 mm i system przeciwpancernych pocisków kierowanych. Posiada też nowoczesny system kierowania ogniem (SKO), z niezależnymi celownikami termowizyjnymi dla działonowego i dowódcy. Jest również zintegrowany z systemem zarządzania walką BMS. K21 jest też zdolny do pokonywania przeszkód wodnych pływaniem, zgodnie z zapotrzebowaniem Armii Republiki Korei i to oczywiście wpływa na jego ogólny układ konstrukcyjny. Pojazd jest w służbie od 2009 roku, a obecnie planuje się zamówienie kolejnej partii dla Armii Republiki Korei.

YouTube cover video

Z drugiej strony Redback to znacznie cięższy Bojowy Wóz Piechoty, zapewniający wysoką mobilność, siłę ognia i ochronę, wykorzystujący najnowsze technologie. Redback cechuje się bardzo wysokim poziomem ochrony balistycznej, na poziomie 6 STANAG 4569 i wyższym. Jest też wyposażony w system ochrony aktywnej. W przetargu dla Australii wykorzystujemy izraelski system Iron Fist, zapewniający ostrzeganie i ochronę przed ostrzałem z granatników przeciwpancernych oraz przeciwpancernych pocisków kierowanych w kącie 360 stopni. Pojazd jest też wyposażony w wewnętrzną wykładzinę przeciwodłamkową, ma również pancerz prętowy, dający dodatkową ochronę przed ostrzałem z granatników. Redback jest w pełni cyfrowy. Jest wyposażony w system zarządzania polem walki BMS i w pełni kompatybilny z NATO Generic Vehicle Architecture, co ułatwi wprowadzanie przyszłych modyfikacji. Jeśli chodzi o mobilność, posiada power-pack z silnikiem o mocy 1000 KM, który zapewnia bardzo dobrą mobilność, w połączeniu z hydropneumatycznym zawieszeniem typu in-arm.

Silnik to niemiecki MTU. Czy są prowadzone prace nad koreańskimi elementami power-packa? Pojawiają się głosy, że Redback jest zależny od komponentów z krajów trzecich.

Jeśli chodzi o power-pack, obecnie Redback wykorzystuje silnik MTU i przekładnię Allison, te same które są używane w podwoziu haubicy K9 i polskiej haubicy Krab. Przemysł pracuje nad koreańskim silnikiem, który ma być dostępny w 2023 roku i zostanie także zaproponowany Polsce.

A co z systemem ochrony aktywnej, czy opracowywane jest koreańskie rozwiązanie?

Koreański przemysł pracuje nad krajowym systemem ochrony aktywnej dla Redbacka i ten również będzie oferowany. Dodam, że mobilność oraz ochrona Redbacka zostały bardzo wysoko ocenione podczas niedawnych prób w Republice Korei i Australii. Redback jest zaprojektowany w taki sposób, że może wspierać i dotrzymywać kroku wszystkim nowoczesnym czołgom podstawowym, włącznie z Leopardem 2, K2 i amerykańskim M1 Abrams.

Czytaj też

Dotychczas Hanwha dostarczała transfer technologii podwozia K9 w programie haubicy Krab. Jakie są perspektywy współpracy z polskim przemysłem, w tym szczególnie z Hutą Stalowa Wola, w zakresie bojowych wozów piechoty? Polski przemysł opracował jedną z najbardziej zaawansowanych na świecie wieżę ZSSW-30, czy jest przewidziane jej zastosowanie na BWP?

Mamy bardzo dobre doświadczenia z integracji polskiej wieży z haubicą 155 mm na podwoziu K9. Mamy też bardzo dobre doświadczenia ze współpracy z HSW w programie Krab. Uważamy więc, że integracja wieży ZSSW-30 na Redbacku będzie możliwa, oczywiście trzeba to będzie dokładnie sprawdzić. Redback to bardzo elastyczna platforma z otwartą architekturą. Może on być wyposażony w wieżę MT-30 z armatą 30 mm i wyrzutnią ppk Spike-LR tak jak obecnie w Australii, polską wieżę wykorzystującą podobne uzbrojenie, ale też z wieżami uzbrojonymi w armaty 40 mm lub nawet 50 mm, jeśli będzie taka potrzeba.

Jesteśmy całkowicie skoncentrowani na dostarczaniu produktów, które spełniają potrzeby naszych klientów. Co najważniejsze, w obszarze eksportu naszej artylerii samobieżnej i pojazdów opancerzonych, jesteśmy zaangażowani w to, aby maksymalizować wykorzystanie lokalnych zdolności i mamy w tym obszarze duże sukcesy. Projekt Krab to również ważny przykład naszych wysiłków, by wykorzystywać lokalne zdolności na globalnym rynku. Będziemy aktywnie angażować się w programy budowy lokalnych zdolności oraz transfer technologii we współpracy z Polską w przyszłości.

Podkreślam, że jesteśmy elastyczni, chcielibyśmy rozwinąć relacje z polskim przemysłem, jakie mamy w ramach programu Krab. W zależności od polskich potrzeb, możliwe byłoby również stworzenie linii produkcyjnej Redbacka w Polsce, w HSW lub innym zakładzie wskazanym przez PGZ.

Autor. Hanwha Defense

Czy potencjalna produkcja Redbacka w Polsce byłaby skierowana wyłącznie na rynek polski, czy także na eksport?

Oferujemy Polsce produkcję licencyjną Redbacka na podobnej zasadzie, jak w wypadku naszej bardzo dobrej współpracy przy haubicach Krab i podwoziach K9, czyli pełnej licencji bez ograniczeń eksportowych. Jesteśmy gotowi, by współpracować w promocji Redbacka produkowanego w Polsce, z polskimi komponentami oraz wieżą na rynki trzecie. Jeśli polska wieża zostanie zintegrowana z Redbackiem, chcielibyśmy ją oferować jako jedną z opcji dla naszych klientów eksportowych, dokładnie tak jak czynimy to z izraelską wieżą MT-30.

Chciałbym dodać, że widzimy na świecie duże zapotrzebowanie na nowoczesne, silnie chronione Bojowe Wozy Piechoty, zdolne do wsparcia czołgów podstawowych w trudnych warunkach pola walki. Jednocześnie, światowy rynek jest bardzo wymagający, więc musimy być gotowi na dostosowanie platformy do specyficznych potrzeb klienta.

Dzięki otwartej architekturze Redbacka, jesteśmy w stanie zapewnić modułowe i w pełni skalowalne rozwiązania odpowiadające na zróżnicowane wymagania. Redback z polską wieżą mógłby więc stanowić wartościowy wkład do wspólnej oferty polskiego i koreańskiego przemysłu na rynkach światowych. Byłaby to też możliwość rozwoju bardzo dobrych relacji i zaufania pomiędzy polskim i koreańskim przemysłem, jakie zbudowaliśmy w projekcie Krab.

Czytaj też

Jakie są szacowane możliwości produkcji K9, w tym ich podwozi, oraz bojowych wozów piechoty?

Dokładna liczba pojazdów, jakie mogłyby zostać dostarczone Polsce zależy od umowy z Polską, szczegółowych ustaleń pomiędzy rządami Polski i Korei oraz zakresem zamówień dla innych klientów. Mogę mówić jedynie o całkowitym wolumenie dostaw.

Hanwha Defense ma możliwość dostarczania ponad 200 haubic rocznie dla wszystkich klientów na świecie i jesteśmy gotowi zwiększyć tą liczbę oraz spełnić wszystkie wymogi Polski. Jeśli chodzi o Bojowe Wozy Piechoty, mamy możliwość produkcji 20 pojazdów miesięcznie dla wszystkich klientów. Tak jak mówiłem wcześniej, jesteśmy otwarci na rozszerzenie współpracy przemysłowej z Polską, włącznie z ustanowieniem dedykowanej linii produkcyjnej Bojowych Wozów Piechoty w Polsce.

Czytaj też

Polska sygnalizowała też zapotrzebowanie na przyspieszone dostawy haubic. Oferowane są podwozia, całe haubice, czy możliwe są oba warianty?

Hanwha Defense ma partnerstwo z HSW w projekcie Krab i cały czas konsultuje się z polskim przemysłem obronnym, by wzmocnić współpracę dwustronną. Nie możemy mówić o szczegółach rozmów obu rządów w zakresie przyspieszonych dostaw. Mamy jednak pełną zdolność do sprostania potrzebom, włącznie z produkcją i dostawą na czas. Dotyczy to zarówno podwozi K9 jak i kompletnych haubic, zależnie od wymogów.

Na podstawie wzajemnego zaufania, obie strony prowadzą rozmowy, by wypracować najlepsze możliwe rozwiązania w celu zaspokojenia potrzeb. Hanwha Defense jest w pełni zobowiązana to dostarczenia najlepszego rozwiązania dla potrzeb Polski. Oczekujemy, że otrzymamy rezultaty korzystne dla obu stron (win-win).

Chciałbym na moment zatrzymać się przy K21. Jakie są plany armii koreańskiej, jeśli chodzi o te pojazdy? Czy jest możliwe dostarczenie Polsce partii istniejących pojazdów, w ramach zdolności pomostowej (gap filler)?

Zacznę od tego, że K21 jest głównym Bojowym Wozem Piechoty Armii Republiki Korei. Hanwha Defense wyprodukowała ich niemal 500 i wszystkie są wykorzystywane przez wojska lądowe Republiki Korei. Są więc własnością rządu koreańskiego i to od rządu Republiki Korei zależy decyzja, czy część z istniejących pojazdów może być przekazana polskim Wojskom Lądowym.

Ponadto, podjęto decyzję w sprawie dostawy dodatkowych 100 BWP K21 dla Armii Republiki Korei. Produkcja rozpocznie się w 2024 roku, a pojazdy zostaną dostarczone w roku 2025. Chciałbym dodać, że równolegle z wykorzystaniem K21, koreańska armia jest też zainteresowana Redbackiem.

Południowokoreański bojowy wóz piechoty K21
Autor. Republic of Korea Armed Forces

Hanwha Defense produkuje też Bezzałogowe Pojazdy Lądowe, oraz systemy obrony powietrznej. Czy one również mogłyby być oferowane Polsce wraz z transferem technologii?

Mamy bardzo dobrą współpracę z polskim przemysłem, jeśli chodzi o haubicę Krab. Obecnie trwają rozmowy w sprawie Bojowego Wozu Piechoty. Postrzegamy to jako pierwszy krok naszej rozszerzonej współpracy. Jesteśmy otwarci na kolejne kroki w innych obszarach, w tym obrony powietrznej oraz Bezzałogowych Pojazdów Lądowych.

Jak ocenia Pan całokształt współpracy z Polską?

Moim zdaniem zaufanie jest bardzo ważne w relacjach przemysłu obronnego. Od czasu, gdy podpisaliśmy w 2014 roku umowę licencyjną z HSW na podwozie K9 dla Kraba, zyskaliśmy bardzo wysoki poziom wzajemnego zaufania i chcemy dalej rozszerzać naszą współpracę. Polska to dla nas bardzo ważny partner.

Polska utworzyła zdolności przemysłu obronnego na bardzo wysokim poziomie. Oczekujemy więc, że wzajemna współpraca w zakresie haubic samobieżnych, bojowych pojazdów opancerzonych oraz systemów obrony powietrznej będzie dalej rozwijana.

Zbudujemy silną obecność w Polsce, jako hub biznesowy dla rynku europejskiego. W tym celu podejmiemy wysiłki, by rozszerzyć naszą działalność przez dalszą współpracę z lokalnymi firmami, aby opracować nowe platformy bojowe i eksportować produkty na rynki trzecie.

Dziękuję za rozmowę.

Czytaj też

Reklama

Komentarze (26)

  1. [email protected]

    ne rozumiem, najpierw piszecie że mamy najlepszy na świecie bwp Borsuk a teraz chce ktoś kupować koreański, przecież można zwiększyć pancerz kosztem pływalności i będzie to samo co koreański

    1. Box123

      Ile można powtarzać, że nie będzie. Z borsuka bez przeprojektowania nie da się zrobić wozu 40t+. Jeśli wezmą redbacka i produkcja będzie w Polsce na podobnej zasadzie co w przypadku kraba to jest to dobre rozwiązanie

    2. Valdore

      @Box dopancerzyc Borsuka można nawet bez wzmacniania zawieszenia, ma DMC 30t, . Rosomaki jakos udało sie bez problemu dopancerzyc do STANAG-5 bez pzreróbek zawieszenia, jedynei utraciły pływalność

  2. Darek S.

    Borsuk z HSW powinien wejść do produkcji i to na skalę masową. Aby być tanim i wygrywać przetargi musi być produkowany minimum w ilości 200 sztuk rocznie. Siemianowice powinny trzaskać Redbacka i skala produkcji też nie może być mniejsza niż w Korei. Inaczej taniej będzie go produkować w Korei. Powinniśmy sfinansować połowę kosztów przygotowania do produkcji silników i skrzyń biegów Koreańczykom w zamian za możliwość ich samodzielnej produkcji w kraju. To my Polska przez najbliższe kilka lat będziemy robić największe zakupy tego typu, dlatego co tylko można powinniśmy kupować u siebie, nawet jak będzie to trochę droższe lub trochę gorsze. Ale ma to sens tylko przy produkcji masowej- opłacalnej. Produkcja w kraju w ilościach defiladowych to czyste marnotrawstwo środków.

    1. Qba

      A kto w tym czasie będzie robił Kraby, Raki i Rosomaki?

    2. Wuc Naczelny

      ". Siemianowice powinny trzaskać Redbacka" Nie powinny. Ograniczeniem są moce produkcyjne wieży ZSSW. Dorzucenie do produkcji redbacka nie pomoże tylko przeszkodzi.

    3. Box123

      Rosomaki będzie robił rosomak S.A? Połowę produkcji borsukow powinni przenieść do bumaru (który powinien też dostać serwis abramsow - cegieldki K2). W tedy hsw będzie robiło kraby, raki i tylko część borsukow, więc powinni dać radę jeszcze z redbackiem. Oczywiście i tak muszą zwiększać moce produkcyjne. Potrzebujemy jeszcze prznajmniej około 200 krabow + zamówienie dla Ukrainy i być może inne oraz gąsienicowe raki (chociaż te można zacząć produkować po dostarczeniu kołowych). Redbackow też około 400 (zakładając że np: 200 będzie z Korei to i tak jeszcze 200 zostanie dla HSW)

  3. Kordian

    Żal mi naszego Andersa - wymarzony wóz jak dla Polski. Nie dość że przewozi żołnierzy to w dodatku potężnie uzbrojony. Tego kto podjął decyzję o zaprzestaniu prac nad Andersem powinno się za j..a powiesić.

    1. Valdore

      @Kordian, Anders był gorzej uzbrojony od Borsuka, czy k21 wiec bez bajek, ok. Także pancerz miał gorszy od obydwu

    2. Chyżwar

      Musiałbyś wieszać niejednego za niejedno. Zaręczam, że kandydatów sporo by się uzbierało.

    3. Wuc Naczelny

      "Żal mi naszego Andersa" Mnei też żal Generała. Co do laminatowej makiety czołgu położonej na szwedzkim CV-90, to mi nei żal 2 tygodni pracy 5 pozorantów którzy makietę robili..

  4. Oxi

    Nie do końca rozumiem plany koreańskich transporterów. Po wojnie na Ukrainie mamy kilka lat spokoju, kiedy Sowieciarze będą lizali rany. To jest czas na produkcję Borsuków. Raczej bym rozbudowywał zdolności produkcyjne HSW. Na końcu będziemy mieli w całości jednolite zasoby kołowe na Rosomakach i gąsienicowe na Borsukach.. Bez neurozy, trochę to potrwa, ale będzie dobrze. Po co mieć różne platformy? Inna sprawa z czołgami, ale to osobny temat.

    1. Qba

      Nie da się rozbudować możliwości produkcyjnych HSW, Stalowa Wola to małe miasto i już teraz nie maja chętnych do pracy.

    2. Robert0

      Stalowa Wola ma w swoim sąsiedztwie biedne miasta jak Nisko, Tarnobrzeg oraz Sandomierz. Bez problemu znajdą pracowników. Po drugie to nie wszystko musi ny produkowane w jednym miejscu. Są Gliwice, Poznań, Autosan który ma problemy bo jest w PGZ.

    3. Wuc Naczelny

      "Stalowa Wola ma w swoim sąsiedztwie biedne miasta jak Nisko, Tarnobrzeg oraz Sandomierz. Bez problemu znajdą pracowników. " Pracowników znają nawet w Nairobi, ale nie sklonują linii produkcyjnych i nie wytrzepią z kapelusza unikalnych młotów, pras i czego tam jeszcze.

  5. kaczkodan

    Może Korea byłaby zainteresowana produkcja Borsuka? Jest lepszy od K-21.

    1. Qba

      Nie byłaby bo jest gorszy, słabo opancerzony, kiepsko uzbrojony, nie ma ppk, nie ma ASOP.

    2. wert

      Qba@ tylko zwyczajny bałwan który nie chce sięgnąć do źródeł twierdzi że Borsuk jest gorszy. Dla ignorantów wujek G; Inżynieria pancerzy cz. 1 - Jak chroniony jest bojowy wóz piechoty Borsuk? Skorzystaj może nie będziesz się ośmieszał

    3. Valdore

      @dla ignoranta werta: Borsuk STANAG 4/3, K21 STANAG 4 i zprzodu odpornoośc na rosyjskie APDS 30x165mm, działko K21 jest sporo lepsze niz Borsuka, SKO Borsuka jest słabsze od SKO K21, jedyne co Borsuk ma lepsze to pływanei i odpornośc na miny. Co nei zmienia faktu że Qba zwyczajnei bredzi.

  6. Anka

    Wśród serdecznych przyjaciół psy borsuka zjadły... Czyli będzie jak z Izerą - przeciąganie, kapryszenie, niedofinansowanie a koniec końców kupienie czegoś z zagranicy.

    1. Patryk.

      Z jaką Izerą? Samochodem elektrycznym?

  7. Box123

    [1/2] Oczywiście nie może być żadnego klonowania borsuka i kupowania jego gorszej wersji k21 ale tutaj miejmy nadzieję nastąpiło już ogarnięcie i że będzie to redback z dalszą współpracą z Koreą.Natomiast nadal pojawia się kwestia pół samolotów fa50. Polska potrzebuje kolejnych 2-3eskadr f35,ktore jako jedyna broń dają nam przewagę nad Rosją w jakimś obszarze, natomiast obecnie zamówione 2 eskadry (oznaczające gotowość do użycia ok 25 maszyn) to zbyt mało do uzyskania przewagi, a bez niej wszystkie inne samoloty jak f16,a tymbardziej fa50 będą miały ograniczone możliwości działania. Dodatkowo kupienie tych ostatnich to ogromne marnotrastwo potencjału.Czy Polska ma nadmiar pilotów albo infrastruktury dla nowoczesnych samolotów bojowych?Marnowanie zasobów i środków na jakieś pół-mysliwce jest pozbawione sensu, bo przy gigantycznych nakładach uzyskamy znikome korzyści.Jeśli chodzi o tak kluczowy obszar, gdzie z oczywistych względów liczba jednostek będzie ograniczona, Polska musi posiadać

    1. Qba

      A jak chcesz wyszkolić pilotów na F-35?

    2. Box123

      Na masterach. Kupiliśmy ich 16. A ty jak chcesz ich wyszkolić? Zastępując f35 fa50?

  8. Bart patriota

    Po co nam te redbacki. W hsw dac możliwość zwiększenia mocy produkcyjnych. Jak osiągną 200 szt na rok to spokojnie wystarczy. Do tego wersję, które powstaną za 2,3 lata będą już miały jakieś dodatkowe usprawnienia na bazie doświadczeń tych pierwszych seryjnych. Cała platforma jest bardzo perspektywiczną. Ja rozumiem i w pełni się zgadzam że wilk z Koreą ale bwp No luuudzie. Dajmy zarobić naszym i doceńmy ich trud

    1. Qba

      HSW nie jest w stanie produkować 60 rocznie.

    2. Qba

      Poza tym Borsuk jest nieperspektywiczny, przestarzały w porównaniu do AS21

    3. Chyżwar

      @Qba Nie łżyj. Według PGZ są w stanie produkować maksymalnie do 160 Borsuków rocznie.

  9. Tytan

    Napewno kontrakt z Korea Poludniowa ma sens jesli mamy zamiar wyslac nasze starsze konstrukcje na Ukraine. Wyglada na to ze wspolpraca z Korea jest kozystniejsza niz z Niemcami. Japonczycy maja bardzo dobra technologie pancerzy w swoich czolgach.

  10. Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy

    Maksymalnie dopancerzony modułowo Borsuk ma mieć masę ca 39 t. Poziom ochrony powinien dorównywać umownemu AS21 PL, wieża ma być polska ZSSW-30 i na Borsuku i na AS21 PL - gdzie więc korzyść? - skoro i tak o liczbie nowych BWP w WP [obojętne - polskiego czy koreańsko-polskiego pochodzenia] zdecyduje produkcja wież ZSWW-30? I to niezależnie od ilości kadłubów do posadowienia tych wież. No chyba, że chodzi o posadowienie także Raka, czy systemu plot [np. z K30 Biho]? Wtedy tak - zrównoleglenie produkcji ma jakiś sens.

    1. Qba

      Korzyść w tym ze AS21 istnieje, a ciężkiego Borsuka nie ma.

  11. SAS

    Rok temu i dwa lata temu i miesiąc temu pisałem tutaj, że nie będzie żadnego Borsuka. Idea była słuszna, projekt średnio-słaby, ale najważniejsze - bez kosztowe finansowanie śmieszne.

    1. kukurydza

      Screenshotuję, będzie się można z ciebie śmiać do końca świata, bo bzdury wypisywane w netach będą cię gonić wiecznie. Czyli te cztery Borsuki które są zamawiane w ramach LRIP do ostatecznych testów w jednostkach to nic? Politycy mają biegunkę, bo spędzili 3 dekady wierząc w mrzonki o nawróconej Rosji i wiecznym pokoju, a Ukraina bardzo boleśnie weryfikuje mrzonki pomoskiewskiej generalicji o "lekkim, pływającym/aeromobilnym wszystkim". Borsuk ma sensowną osłonę (poziom 4) mimo pływania, ale to wciąż nie dość by dotrzymać kroku czołgom, i to własnie tego teraz szuka się w Korei... Ukraina pokazała wyraźnie, że czołgi muszą mieć osłonę piechoty zmech. Możliwe też że chodzi także o części potrzebne do zastąpienia Spajka Moskitem, bo Izrael wykorzystuje swoisty monopol do niszczenia cenowego producentów konkurencyjnych wież.

    2. Janosik

      Będą cztery. Na tyle jest kontrakt.

    3. Qba

      @kukurydza - Borsuk ma zaledwie STANAG 3. Moskit nie pasuje do wyrzutni ppk z ZSSW-30, nie jest gotowy i jeszcze długo nie będzie.

  12. Thorgal

    Mam nadzieję, że będziemy współpracować z Koreańczykami przy ciężkim Borsuku a nie będziemy klepać ich K-21.

    1. Qba

      Zamiast ciężkiego Borsuka kupimy AS21 Redback

    2. sebaa

      @Qba zdecyduj się wreszcie raz piszesz o K21 raz o As21 mając te same wozy na uwadze w zależności jak ci to pasuje do twojej tezy :) a o kupowaniu możesz pisać jak będzie umowa podpisana a teraz to jedynie rozmawiamy :P

    3. Greedo

      I to byłby dobry pomysł.

  13. Miroo

    Zapowiedzi sporo, nadzieje wielkie, rozwijanie jakiś snów o potędze a tu już się ku końcowi 2 kadencja i prócz przygotowanych rzeczy przez poprzedników (leo 2, kraby), zakupów grotów jakie trzeba było poprawiać bo nie dokończono prób i zakupów drogich w USA jeszcze u przyjaciela Donalda - nic więcej konkretnego się nie zdarzyło prócz zapowiedzi, planów i produkcji papierów...

  14. Qba

    Jaki sens integrować K21 i AS21 kiepską wieżą ZSSW-30 która nie jest zintegrowana z ppk ani ASOP ? Jaki klient eksportowy miałby je kupić zamiast tańszych i lepszych izraelskich wież MT-30 ?

    1. Był czas_3 dekady

      ZSSW-30 jest bardzo zaawansowaną, nowoczesną wieżą zintegrowaną z ppk. Nie bredź już..

    2. Qba

      @ Był czas_3 dekady - z jakim to ppk jest zintegrowana? Bo licencji na integracje ze Spike nie kupili do tej pory. A inne ppk nie pasują do wyrzutni na ZSSW-30.

    3. B1ob

      A od kiedy potrzeba licencji na integrację? O.o

  15. Box123

    [2/2] możliwe najbardziej efektywny sprzęt. Dlatego jeśli chodzi o obronę powietrzną nalezy: 1) zakupić kolejne 2-3 eskadry f35 ( dwie do 2030 razem z już zamówionymi i trzecia do 2035) 2) jeśli przekazujemy/przekazaliśmy Ukrainie nasze migi to wynegocjować od USA 1-2 eskadry f16, co łącznie daje kolejne 4-5 eskadr samolotów bojowych czyli nie ma już potrzeby pozyskiwania na szybko innych konstrukcji 3) a jeśli chcemy myśleć o innym samolocie tak aby w przyszłości zdywersyfikowac kierunek dostaw powinniśmy wejść we współpracę z Koreą nad ich najnowszym samolotem ale nie kupować teraz żadnego fa50

    1. Qba

      Kolejka dostaw na F-16 jest na 10 lat, a my potrzebujemy 50 myśliwców na już.

    2. Valdore

      @Qba FA-50 nie jest mysliwcxem ale maszyna uderzeniową.

    3. kaczkodan

      Łatwo się gada, ale nic z tego nie będzie, nie da się na szybko nic wynegocjować, bo obsuwy w programie F-35 spowodowały że Amerykanie zajeżdżają swoje F-16 do końca i sami mają niedobór płatowców. F-15EX to krzyk rozpaczy. FA-50 z radarem AESA i F414 jest samolotem równorzędnym wobec F-16V i lepszym od naszego Block 52, będąc od niego o połowę tańszym. Rachunek jest prosty - za tę samą cenę można mieć 2 razy więcej nowocześniejszych płatowców które dodatkowo nadają się do szkolenia, a dwuosobowe załogi mogą nabijać nalot dwukrotnie taniej niż przy F-16. KF-21 Boromae to samolot który dla nas nie byłby dużo tańszy od F-35.

  16. Dawid5073

    Poco jak borsuk gotowy

    1. Greedo

      Borsuki są do ok a zmechanizowanej. As-21Redback z ZSSW-30 to świetny produkt dla wszystkich brygad pancernych. Życie wyszkolonych żołnierzy w czasie wojny jest bezcenne.

    2. Qba

      @Greedo - co jest świetnego w wysokiej cenie, braku ppk i braku ASOP?

    3. APSK

      Dlatego rezygnujemy z krajowego bwp po to aby za te same dostępne pieniądze kupić mniej bwp z zagranicy, których oczywiście jeszcze nie ma. Żołnierze są po prostu szczęśliwi, zrobią losowanie kto będzie zasuwał za BWP na piechotę. Z Borsuka zrobili Izerę. Szkoda mi tylko Polaków, tych którzy spędzili ostatnią dekadę projektując Borsuka i innych, w tym mnie, którzy zacisnęli zęby licząc, iż może nasze podatki zostaną przeznaczone na coś potrzebnego w kraju. Nie chcę Redbacka, chcę rozbudowy zakładów zbrojeniowych w Polsce i włączenie przemysłu prywatnego w produkcję uzbrojenia. Skoro nic nie może przyjechać na jutro to nie warto tego kupować za granicą. To taki sam błąd jaki popełniono w latach 30-tych XX wieku.

  17. AdSumus

    Z tym zaufaniem to bywa różnie, I nie obejmuje ono chciwości, Koreańczycy już o tym wiedzą. Stąd Abramsy w Polsce...

    1. Qba

      Przypomnij ile kosztowały Abramsy i ile z nich zostanie wyprodukowanych w Polsce

    2. sebaa

      @Qba przypomnij ile kosztują K2 i kiedy miały być produkowane w Polsce w wersji PL ??

  18. Andrzej X

    Korea to kierunek z którym można prowadzić biznes dla korzyści obu stron. Oni coś wymyśla, my coś wymyślimy i po złożeniu do kupy wychodzi konkretny sprzęt. Najgorsze jest to że za przyczyną Rosji czas stał się bardzo ważnym czynnikiem który niejednokrotnie decyduje o zakupie.

    1. Qba

      Tylko czy ktoś kupi taki sprzęt dwa razy droższy od konkurencji,

  19. szczebelek

    No tak MON zamówił cztery kolejne prototypy Borsuka by je wstawić do muzeum według Qba. Bliżej mi do opinii Box123. Skoro mają być dwie nowe dywizje, to potrzebujemy więcej BWP we WP. PGZ kontrakt na 1000 maszyn może by zrealizowała w ciągu 10 lat, ale jeśli to ma być więcej niż 1500 bewupów, a podzespoły są sprowadzane z zewnątrz to nikt nie zagwarantuje, że za kilka lat produkcja nie uklęknie z powodu braku części. Rosomak nie jest Radzieckim dziadkiem, a pewnych kompenentów na rynku brakuje.

  20. Facetoface

    Fakt mają niezłe produkty a osobiście kibicuję REDBackowi, poza tym warto zwrócić uwagę na ppk Chungum i na system Biho2. Szczególnie Biho dobrze by się wpasował na podwozie Rośka jako samobieżny system VSHORAD.

    1. Był czas_3 dekady

      Osobiście kibicuję BORSUKOWI, wersji lekkiej pływającej i cięższej niepływającej.

    2. Qba

      Borsuk nie ma racji bytu skoro kupujemy K21 i AS21.

    3. Andrzej X

      I dla borsuków jest miejsce i dla współpracy np ciężkimi bwp też jest miejsce.

  21. stary Polak

    bardzo ciekawa jest polityka współpracy Koreańczyków. Otwarta na klienta, zakładajaca zysk dla obu stron. Ekspansja - tak, ale taka która przynosi owoce kupującemu. Co oczywiście daje duży bonus w długim okresie czasu - klient ma dobrą pamięć i pamięta. I sukcesy i drogę przez mękę. Wystarczy porównać sprawę podwozia dla Kraba i "współpracę" z fińską Patrią w zakresie wozów bojowych. Efekt? Mamy licencję z Patrii, mamy na ich bazie wozy a wspólpracować w produkcji wozów bojowych piechoty to będziemy z wiarygodnym partnerem.

    1. Braciator

      ze strategicznego punktu widzenia powiem swoje zdanie: BRAĆ ICH. Jakakolwiek współpraca z Niemcami skończy się ograniczeniami eksportowymi i mozolną biurokracją, Z Francją co rusz ktoś zrywa umowy, sprzęt nie działa jak trzeba i kosmiczne opóźnienia. Jankesi jeszcze nas partnersko nie postrzegają, a z Żydami lepiej współpracować przy mniej ambitnych projektach. osiem lat współpracy HSW z Koreańczykami, żadnych obsów, Nie ma do czego się przyczepić

    2. Qba

      Zwróć uwagę ze oferowana przez Koreańczyków licencja na K808 wcale nie jest lepsza od licencji Patrii na AMV

    3. Qba

      @Braciator - zwróć uwagę ze współpraca nad polonizacja AS21 oznacza uwalenie Borsuka.

  22. VVV

    Borsuk jako pływający z zssw-30 jest koniecznością, oraz opcja i spolonizowanego as21 z zssw-30 nie jest taką zła opcją pod warunkiem ze podwozia będą produkowane lub skladane z PL z transferem technologii i opcją eksportu. dodatkowo opcja połaczenia zssw-30 z as21 jako oferta dla krajów 3cich jest fajną opcją.

    1. Qba

      Nie bardzo bo ZSSW-30 nie ma ppk ani ASOP

    2. VVV

      zsww-30 oczywiscie ze ma 2x spike LR2

    3. Był czas_3 dekady

      Dla nas raczej podwozie Redback i nasza wieża ZSSW-30. To byłoby optymalne dla nas rozwiązanie. Borsuk jest pływający, a nam potrzeba dodatkowo wersji BWP lepiej opancerzonej, niepływającej. Wilk syty i owca cała.

  23. zumba

    Każdy kupiony BWP to jeden Borsuk mniej, to wyższa cena jednostkowa Borsuka , to mniejsza produkcja, to mniej ludzi zaangażowanych w produkcje, rozwój nowych konstrukcji, to mniej etc. , etc. .... wszystkiego mniej i drożej , to proste. Ale zakupy z półki, często bezsensowne są OK dla niektórych.

    1. Qba

      Zwróć uwagę że Koreańczycy są w stanie dostarczyć 240 K21 rocznie,

    2. Box123

      Jeśli wybierą redbecka i będą go produkować na licencji albo stworzą jakąś nową wersję razem z Koreą to również w perspektywie będą produkowane w Polsce więc ewentualnie z Korei będzie może dostarczone ze 200 sztuk. Tymczasem zapotrzebowanie na bwp to minimalnie 1500 wozów, a przy założeniu że będziemy tworzyć kolejne dwie dywizje być moze więcej. Do 2030 wyprodukujemy max 800 borsukow. Dostarczenie np: 200 dodatkowych wozów z Korei w tym czasie jeśli dalej będą już produkowane w Polsce to nie tragedia. Tylko oczywiście żeby nikomu nie przyszło do głowy klonować borsuka i brać jego gorszą wersję k21 ale miejmy nadzieję że tutaj już nastąpiło ogarnięcie i że będą to jednak redbacki

    3. Stefan1

      Każdy kupiony BWP, to jeden BWP więcej.

  24. jarko975

    mogą robić 200 haubic rocznie a as-21 redback 20 sztuk rocznie, czy tu nie ma przez przypadek literówki? bo jest narzekanie że u nas produkcja bwp borsuk to w pierwszym roku 58 a w następnych latach 116 sztuk i dlatego zainteresowanie jest koreańską ofertą bo nasi się wyrobią z produkcją. 20 sztuk to dolnej części ciała nie urywa.

    1. DON MARZZONI

      20 miesiecznie. 240 Rocznie. Typowo polskie czytanie ze zrozumieniem.

    2. Chyżwar

      @DON MARZZONI Nic z tych rzeczy. Ktoś poprawił tekst. Wcześniej stało w nim jak byk, że 20 rocznie.

    3. Michał A

      w tekście był błąd, który został poprawiony, czytanie ze zrozumieniem nie ma tu nic do rzeczy mądralo

  25. Michał A

    20 sztuk rocznie?

    1. Zbrozło

      Też mnie ta liczba oszołomiła

    2. mb

      Miesięcznie.

    3. Qba

      20 miesięcznie

Reklama