Reklama

Polsko-koreański BWP na eksport? [WYWIAD]

Mamy bardzo dobre doświadczenia z integracji polskiej wieży z haubicą 155 mm na podwoziu K9. Mamy też bardzo dobre doświadczenia ze współpracy z HSW w programie Krab. Uważamy więc, że integracja wieży ZSSW-30 na Redbacku będzie możliwa – podkreśla w rozmowie z Defence24.pl Son Jae-il, CEO, Hanwha Defense.

BWP Redback na Eurosatory 2022
BWP Redback na Eurosatory 2022
Autor. Jędrzej Graf/Defence24.pl
Reklama

Jędrzej Graf, Defence24.pl: Chciałbym zacząć od ogólnego pytania. Spotykamy się na paryskich targach Eurosatory niedługo po tym, jak polski minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak niedawno odwiedził Republikę Korei, a polska delegacja rozmawiała również z przedstawicielami Hanwha Defense. Jaką propozycję dla Polski w zakresie współpracy ma Hanwha Defense, włączając w to haubice K9 oraz bojowe wozy piechoty K21 i AS-21 Redback?

Reklama

Son Jae-il, CEO, Hanwha Defense: Proszę zrozumieć, że nie jesteśmy uprawnieni do wyjaśniania szczegółów przedmiotów rozmów pomiędzy władzami obronnymi obu państw. To, co możemy powiedzieć to to, że Hanwha Defense uczestniczy w różnych rozmowach z Polską, zgodnie z założeniami współpracy obronnej realizowanej przez oba rządy. Nasza firma współpracowała już z Polską w ramach projektu Krab i jesteśmy bardzo zadowoleni z produkcji i dostaw Krabów, realizowanych z powodzeniem.

Jeśli chodzi o K9, jest to najbardziej sprawdzony i darzony największym zaufaniem system artylerii samobieżnej, wykorzystywany przez dziewięć państw świata. K9, używany przez kilku członków NATO, takich jak Polska, Norwegia i Estonia został bardzo wysoko oceniony za zdolność do działania w każdych warunkach i każdym terenie.

Reklama

Ponadto, mamy różne platformy bojowych opancerzonych pojazdów dla piechoty, z najnowszymi technologiami takie jak Redback i K21. Obie strony mogą rozmawiać w sprawie dostarczenia Polsce najlepszego sprzętu, który potrzebuje, niezależnie od jego rodzaju.

Jeśli chodzi o bojowe wozy piechoty, Hanwha opracowała niedawno dwa typy BWP, a mianowicie K21 oraz Redbacka. Powszechnie wiadomo, że znacznie różnią się one od siebie. Chciałbym zapytać, jakie założenia stały u podstaw projektowania K21 i Redbacka I czy zarówno K21 jak i AS21 są oferowane Polsce?

Reklama

Chciałbym podkreślić, że możemy dostarczyć obie platformy, w zależności od potrzeb rządu Polski. K21 to 25-tonowy, relatywnie lekki pojazd opancerzony ze zdolnością pływania, a Redback to Bojowy Wóz Piechoty nowej generacji o zwiększonym stopniu ochrony, mobilności i sile rażenia.

K21 został zbudowany zgodnie ze specyfikacją Armii Republiki Korei, a Armia Korei potrzebowała pojazdu ze zdolnością pływania oraz dużą siłą ognia. To dlatego K21 jest wyposażony w wieżę z armatą kalibru 40 mm i system przeciwpancernych pocisków kierowanych. Posiada też nowoczesny system kierowania ogniem (SKO), z niezależnymi celownikami termowizyjnymi dla działonowego i dowódcy. Jest również zintegrowany z systemem zarządzania walką BMS. K21 jest też zdolny do pokonywania przeszkód wodnych pływaniem, zgodnie z zapotrzebowaniem Armii Republiki Korei i to oczywiście wpływa na jego ogólny układ konstrukcyjny. Pojazd jest w służbie od 2009 roku, a obecnie planuje się zamówienie kolejnej partii dla Armii Republiki Korei.

Reklama
YouTube cover video
Reklama

Z drugiej strony Redback to znacznie cięższy Bojowy Wóz Piechoty, zapewniający wysoką mobilność, siłę ognia i ochronę, wykorzystujący najnowsze technologie. Redback cechuje się bardzo wysokim poziomem ochrony balistycznej, na poziomie 6 STANAG 4569 i wyższym. Jest też wyposażony w system ochrony aktywnej. W przetargu dla Australii wykorzystujemy izraelski system Iron Fist, zapewniający ostrzeganie i ochronę przed ostrzałem z granatników przeciwpancernych oraz przeciwpancernych pocisków kierowanych w kącie 360 stopni. Pojazd jest też wyposażony w wewnętrzną wykładzinę przeciwodłamkową, ma również pancerz prętowy, dający dodatkową ochronę przed ostrzałem z granatników. Redback jest w pełni cyfrowy. Jest wyposażony w system zarządzania polem walki BMS i w pełni kompatybilny z NATO Generic Vehicle Architecture, co ułatwi wprowadzanie przyszłych modyfikacji. Jeśli chodzi o mobilność, posiada power-pack z silnikiem o mocy 1000 KM, który zapewnia bardzo dobrą mobilność, w połączeniu z hydropneumatycznym zawieszeniem typu in-arm.

Silnik to niemiecki MTU. Czy są prowadzone prace nad koreańskimi elementami power-packa? Pojawiają się głosy, że Redback jest zależny od komponentów z krajów trzecich.

Reklama

Jeśli chodzi o power-pack, obecnie Redback wykorzystuje silnik MTU i przekładnię Allison, te same które są używane w podwoziu haubicy K9 i polskiej haubicy Krab. Przemysł pracuje nad koreańskim silnikiem, który ma być dostępny w 2023 roku i zostanie także zaproponowany Polsce.

A co z systemem ochrony aktywnej, czy opracowywane jest koreańskie rozwiązanie?

Reklama

Koreański przemysł pracuje nad krajowym systemem ochrony aktywnej dla Redbacka i ten również będzie oferowany. Dodam, że mobilność oraz ochrona Redbacka zostały bardzo wysoko ocenione podczas niedawnych prób w Republice Korei i Australii. Redback jest zaprojektowany w taki sposób, że może wspierać i dotrzymywać kroku wszystkim nowoczesnym czołgom podstawowym, włącznie z Leopardem 2, K2 i amerykańskim M1 Abrams.

Zobacz też

Dotychczas Hanwha dostarczała transfer technologii podwozia K9 w programie haubicy Krab. Jakie są perspektywy współpracy z polskim przemysłem, w tym szczególnie z Hutą Stalowa Wola, w zakresie bojowych wozów piechoty? Polski przemysł opracował jedną z najbardziej zaawansowanych na świecie wieżę ZSSW-30, czy jest przewidziane jej zastosowanie na BWP?

Reklama

Mamy bardzo dobre doświadczenia z integracji polskiej wieży z haubicą 155 mm na podwoziu K9. Mamy też bardzo dobre doświadczenia ze współpracy z HSW w programie Krab. Uważamy więc, że integracja wieży ZSSW-30 na Redbacku będzie możliwa, oczywiście trzeba to będzie dokładnie sprawdzić. Redback to bardzo elastyczna platforma z otwartą architekturą. Może on być wyposażony w wieżę MT-30 z armatą 30 mm i wyrzutnią ppk Spike-LR tak jak obecnie w Australii, polską wieżę wykorzystującą podobne uzbrojenie, ale też z wieżami uzbrojonymi w armaty 40 mm lub nawet 50 mm, jeśli będzie taka potrzeba.

Jesteśmy całkowicie skoncentrowani na dostarczaniu produktów, które spełniają potrzeby naszych klientów. Co najważniejsze, w obszarze eksportu naszej artylerii samobieżnej i pojazdów opancerzonych, jesteśmy zaangażowani w to, aby maksymalizować wykorzystanie lokalnych zdolności i mamy w tym obszarze duże sukcesy. Projekt Krab to również ważny przykład naszych wysiłków, by wykorzystywać lokalne zdolności na globalnym rynku. Będziemy aktywnie angażować się w programy budowy lokalnych zdolności oraz transfer technologii we współpracy z Polską w przyszłości.

Reklama

Podkreślam, że jesteśmy elastyczni, chcielibyśmy rozwinąć relacje z polskim przemysłem, jakie mamy w ramach programu Krab. W zależności od polskich potrzeb, możliwe byłoby również stworzenie linii produkcyjnej Redbacka w Polsce, w HSW lub innym zakładzie wskazanym przez PGZ.

Autor. Hanwha Defense

Czy potencjalna produkcja Redbacka w Polsce byłaby skierowana wyłącznie na rynek polski, czy także na eksport?

Reklama

Oferujemy Polsce produkcję licencyjną Redbacka na podobnej zasadzie, jak w wypadku naszej bardzo dobrej współpracy przy haubicach Krab i podwoziach K9, czyli pełnej licencji bez ograniczeń eksportowych. Jesteśmy gotowi, by współpracować w promocji Redbacka produkowanego w Polsce, z polskimi komponentami oraz wieżą na rynki trzecie. Jeśli polska wieża zostanie zintegrowana z Redbackiem, chcielibyśmy ją oferować jako jedną z opcji dla naszych klientów eksportowych, dokładnie tak jak czynimy to z izraelską wieżą MT-30.

Chciałbym dodać, że widzimy na świecie duże zapotrzebowanie na nowoczesne, silnie chronione Bojowe Wozy Piechoty, zdolne do wsparcia czołgów podstawowych w trudnych warunkach pola walki. Jednocześnie, światowy rynek jest bardzo wymagający, więc musimy być gotowi na dostosowanie platformy do specyficznych potrzeb klienta.

Reklama

Dzięki otwartej architekturze Redbacka, jesteśmy w stanie zapewnić modułowe i w pełni skalowalne rozwiązania odpowiadające na zróżnicowane wymagania. Redback z polską wieżą mógłby więc stanowić wartościowy wkład do wspólnej oferty polskiego i koreańskiego przemysłu na rynkach światowych. Byłaby to też możliwość rozwoju bardzo dobrych relacji i zaufania pomiędzy polskim i koreańskim przemysłem, jakie zbudowaliśmy w projekcie Krab.

Zobacz też

Jakie są szacowane możliwości produkcji K9, w tym ich podwozi, oraz bojowych wozów piechoty?

Reklama

Dokładna liczba pojazdów, jakie mogłyby zostać dostarczone Polsce zależy od umowy z Polską, szczegółowych ustaleń pomiędzy rządami Polski i Korei oraz zakresem zamówień dla innych klientów. Mogę mówić jedynie o całkowitym wolumenie dostaw.

Hanwha Defense ma możliwość dostarczania ponad 200 haubic rocznie dla wszystkich klientów na świecie i jesteśmy gotowi zwiększyć tą liczbę oraz spełnić wszystkie wymogi Polski. Jeśli chodzi o Bojowe Wozy Piechoty, mamy możliwość produkcji 20 pojazdów miesięcznie dla wszystkich klientów. Tak jak mówiłem wcześniej, jesteśmy otwarci na rozszerzenie współpracy przemysłowej z Polską, włącznie z ustanowieniem dedykowanej linii produkcyjnej Bojowych Wozów Piechoty w Polsce.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Polska sygnalizowała też zapotrzebowanie na przyspieszone dostawy haubic. Oferowane są podwozia, całe haubice, czy możliwe są oba warianty?

Hanwha Defense ma partnerstwo z HSW w projekcie Krab i cały czas konsultuje się z polskim przemysłem obronnym, by wzmocnić współpracę dwustronną. Nie możemy mówić o szczegółach rozmów obu rządów w zakresie przyspieszonych dostaw. Mamy jednak pełną zdolność do sprostania potrzebom, włącznie z produkcją i dostawą na czas. Dotyczy to zarówno podwozi K9 jak i kompletnych haubic, zależnie od wymogów.

Reklama

Na podstawie wzajemnego zaufania, obie strony prowadzą rozmowy, by wypracować najlepsze możliwe rozwiązania w celu zaspokojenia potrzeb. Hanwha Defense jest w pełni zobowiązana to dostarczenia najlepszego rozwiązania dla potrzeb Polski. Oczekujemy, że otrzymamy rezultaty korzystne dla obu stron (win-win).

Chciałbym na moment zatrzymać się przy K21. Jakie są plany armii koreańskiej, jeśli chodzi o te pojazdy? Czy jest możliwe dostarczenie Polsce partii istniejących pojazdów, w ramach zdolności pomostowej (gap filler)?

Reklama

Zacznę od tego, że K21 jest głównym Bojowym Wozem Piechoty Armii Republiki Korei. Hanwha Defense wyprodukowała ich niemal 500 i wszystkie są wykorzystywane przez wojska lądowe Republiki Korei. Są więc własnością rządu koreańskiego i to od rządu Republiki Korei zależy decyzja, czy część z istniejących pojazdów może być przekazana polskim Wojskom Lądowym.

Ponadto, podjęto decyzję w sprawie dostawy dodatkowych 100 BWP K21 dla Armii Republiki Korei. Produkcja rozpocznie się w 2024 roku, a pojazdy zostaną dostarczone w roku 2025. Chciałbym dodać, że równolegle z wykorzystaniem K21, koreańska armia jest też zainteresowana Redbackiem.

Reklama
Południowokoreański bojowy wóz piechoty K21
Południowokoreański bojowy wóz piechoty K21
Autor. Republic of Korea Armed Forces
Reklama

Hanwha Defense produkuje też Bezzałogowe Pojazdy Lądowe, oraz systemy obrony powietrznej. Czy one również mogłyby być oferowane Polsce wraz z transferem technologii?

Mamy bardzo dobrą współpracę z polskim przemysłem, jeśli chodzi o haubicę Krab. Obecnie trwają rozmowy w sprawie Bojowego Wozu Piechoty. Postrzegamy to jako pierwszy krok naszej rozszerzonej współpracy. Jesteśmy otwarci na kolejne kroki w innych obszarach, w tym obrony powietrznej oraz Bezzałogowych Pojazdów Lądowych.

Reklama

Jak ocenia Pan całokształt współpracy z Polską?

Moim zdaniem zaufanie jest bardzo ważne w relacjach przemysłu obronnego. Od czasu, gdy podpisaliśmy w 2014 roku umowę licencyjną z HSW na podwozie K9 dla Kraba, zyskaliśmy bardzo wysoki poziom wzajemnego zaufania i chcemy dalej rozszerzać naszą współpracę. Polska to dla nas bardzo ważny partner.

Reklama

Polska utworzyła zdolności przemysłu obronnego na bardzo wysokim poziomie. Oczekujemy więc, że wzajemna współpraca w zakresie haubic samobieżnych, bojowych pojazdów opancerzonych oraz systemów obrony powietrznej będzie dalej rozwijana.

Zbudujemy silną obecność w Polsce, jako hub biznesowy dla rynku europejskiego. W tym celu podejmiemy wysiłki, by rozszerzyć naszą działalność przez dalszą współpracę z lokalnymi firmami, aby opracować nowe platformy bojowe i eksportować produkty na rynki trzecie.

Reklama

Dziękuję za rozmowę.

Zobacz też

Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama