- Wiadomości
Polskie zakłady przejmują Abramsy
Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 zawarły umowę z 2. Regionalną Bazą Logistyczną na serwisowanie silników czołgów M1A1FEP i M1A2SEPv3. Jest to umowa oczekiwana od dłuższego czasu, która niejako jest zwieńczeniem długiego procesu negocjacji i kolejno zawieranych umów mających zbudować kompetencje polskiego przemysłu w zakresie serwisu tych maszyn.
Autor. USMC/Domena Publiczna
Umowa zawarta przez 2. Regionalną Bazę Logistyczną oraz Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 dotyczy kompleksowego serwisowania silników turbowałowych Honeywell AGT1500, które stanowią napęd czołgów podstawowych M1A1FEP i M1A2SEPv3, a także mostów samobieżnych M1110 i czołgów saperskich M1150, które zakupione zostały dla Sił Zbrojnych RP.
Zobacz też
Jest to umowa oczekiwana od dawna jako zwieńczenie długiego procesu natomiast przed polskim przemysłem jeszcze długa droga w zakresie szkolenia personelu oraz zakupu specjalistycznego oprzyrządowania.
Zakres umowy obejmuje:
- Weryfikację techniczną silników,
- Serwisowanie silników,
- Remonty i naprawy.
Prace te realizowane będą zarówno na poziomie jednostek wojskowych eksploatujących wyżej wymieniony sprzęt, jak również jeśli konieczne będą prace o wyższym poziomie złożoności – prowadzone one będą na terenie zakładów WZL nr 1. Umowa ta jest uzupełnieniem wcześniej podpisanych przez Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne umów, w tym z firmą Allison Transmission, która jest producentem przekładni X1100-3B i X1100-3B1 współpracujących z silnikami AGT1500, które razem stanowią zespoły napędowe dla wyżej wymienionych pojazdów.
Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne osiągnęły także w roku bieżącym certyfikację zdolności serwisowych poziomu 1, natomiast w przyszłym roku osiągną certyfikację zdolności serwisowych do poziomu 2 i 3. Można zatem powiedzieć, że w tym momencie polski przemysł jest już w trakcie budowy bardzo szerokich zdolności serwisowych, służących do zabezpieczenia eksploatacji pojazdów bojowych kupionych w USA. Co więcej, dzięki zawartym umowom 8 polskich firm produkuje 52 różne komponenty do czołgów rodziny M1 Abrams.
Autor. General Dynamics Land Systems
Oczywiście osiągnięcie pełni budowanych zdolności zajmie jeszcze kilka lat. Jesteśmy jednak jako państwo –na dobrej drodze, a polski przemysł staje się wartościowym partnerem dla przemysłu amerykańskiego. Jest to także element budowania zdolności polskiego przemysłu na wiele lat do przodu – tak, aby mógł on wspierać nie tylko Wojsko Polskie, ale również naszych sojuszników, w tym wojska amerykańskie stacjonujące w Europie, oraz, jeżeli zajdzie taka potrzeba, wspierać produkcję sprzętu wojskowego w USA, co jest korzystne dla obu stron.
Autor. General Dynamics Land Systems

WIDEO: Cezary Tomczyk o Orce, Moskicie i Tarczy Wschód: "Wydamy więcej niż planowaliśmy"