- Wiadomości
Następca BRDM-a gotowy do produkcji?
Odbyła się konferencja podsumowująca zakończone prace w ramach projektu pn. „Lekki opancerzony transporter rozpoznawczy LOTR”, współfinansowanego przez NCBR. Spotkanie otworzył Dyrektor Działu Zarządzania Programami i Projektami na rzecz Bezpieczeństwa i Obronności Państwa NCBR Rafał Sobolewski.

Autor. Mateusz Multarzyński/Defence24.pl
Dyrektor Rafał Sobolewski podczas wystąpienia w trakcie konferencji, która miała miejsce 25 października, podkreślił strategiczne znaczenie sprawnej i efektywnej realizacji takich projektów jak LOTR dla bezpieczeństwa i obronności Polski. W projekcie LOTR zakończono badania kwalifikacyjne z wynikiem pozytywnym. To pozwala mieć nadzieję, że efekty projektu spełnią oczekiwania Ministerstwa Obrony Narodowej oraz zaspokoją potrzeby Sił Zbrojnych RP.
Projekt pn. „Lekki opancerzony transporter rozpoznawczy" był współfinansowany przez NCBR w latach 2013-2022 na podstanie umowy nr DOBR-BIO4/019/13463/2013. Wykonany został przez konsorcjum w składzie: AMZ-Kutno S.A (lider), Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii, Wojskowy Instytut Łączności oraz Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia. Całkowity koszt projektu wynosił 36,45 mln zł w tym wartość dofinansowania NCBR wynosiła 33,42 mln zł.
Zobacz też
Przypomnijmy, że transporter LOTR powstał w odpowiedzi na program Kleszcz i jest rozwijany jest przez AMZ Kutno w postaci opancerzonego wozu rozpoznawczego Bóbr 3. Pojazdy te mają stanowić następce obecnie wykorzystywanych przez pododdziały rozpoznawcze Wojska Polskiego posowieckich BRDMów-2 (w tym zmodernizowanych, polskich wersji BRDM-2 M96/M97). Według wstępnych planów wojsko miało pozyskać ponad 240 Kleszczy.
Warto przypomnieć, że program Kleszcz stanowi jeden z czterech komponentów priorytetowego programu „Operacyjne rozpoznanie patrolowe" w skład którego wchodzą:
- informatyczny system zbierania, analizy i dystrybucji informacji od wszystkich elementów ISTAR (rozpoznania patrolowego, dalekiego, elektronicznego, obrazowego i osobowego) „Sowa";
- pojazdy rozpoznawcze dla pododdziałów dalekiego rozpoznania „Żmija";
- lekkie opancerzone transportery rozpoznawcze „Kleszcz";
- bezzałogowe pojazdy rozpoznawcze (MBPR) "Tarantula";
- zautomatyzowany system zbierania, gromadzenia, przetwarzania i dystrybucji wiadomości rozpoznawczych otrzymywanych od elementów dalekiego rozpoznania „Pająk".
Programy te są kluczowe dla skutecznego funkcjonowania systemu zbierania, agregacji i analizy danych rozpoznawczych i powinny być realizowane łącznie.
Zobacz też
Kleszcz/Bóbr-3 to pływający, opancerzony transporter kołowy w układzie 4x4. W obu osiach zastosowano niezależne zawieszenie. Pojazd napędzany jest silnikiem o mocy 240 kW, który wraz z automatyczną przekładnią Allisona oraz skrzynią rozdzielczą tworzą szybkowymienny (czas ok. godziny) power-pack. Opancerzony, samonośny kadłub w wersji bazowej zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 2 według STANAG 4569, a w zakresie minoodporności na poziomie 2a. Opcjonalne dodatkowe opancerzenie zwiększa ochronę balistyczną do poziomu 3 i przeciwminową do poziomu 3a.
Kleszcz wyposażony ma być w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie uzbrojone w karabiny maszynowo kal. 12,7 mm i 7,62 mm (wybrano rozwiązanie firmy Kongsberg) oraz wyrzutnie granatów dymnych.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS