Rząd Kanady postanowił przeznaczyć 65,4 mln dolarów dla stoczni Vancouver na budowę dwóch pierwszych (z siedemnastu planowanych) okrętów wsparcia.
O dwóch kontraktach podpisanych ze stocznią Vancouver Shipyards Co. powiadomiła kanadyjska minister Usług i Zamówień Publicznych Judy Foote. Umowy przewidują przeznaczenie 65,4 mln dolarów na budowę pełnomorskiego okrętu oceanograficzno-naukowego OOSV (Offshore Oceanographic Science Vessel) oraz okrętu wsparcia działań połączonych JSS (Joint Support Ships).
Ponad 65 milionów dolarów ma zostać przeznaczone na zakup tych urządzeń i materiałów, które powinny być zamówione jeszcze przed położeniem stępki obu okrętów: stali, systemów napędowych, agregatów i urządzeń naukowych. Jest to niezbędne, by oddać w terminie zamówione jednostki pływające.
Podpisanie kontraktów odbyło się przy dużej oprawie medialnej. Cały czas podkreśla się bowiem pozytywne skutki, jakie dla kanadyjskiego przemysłu i rynku pracy przyniesie realizowanie programów okrętowych potrzebnych dla marynarki wojennej i straży przybrzeżnej.
Jest to zgodne z zatwierdzoną w Kanadzie narodową strategią budowy jednostek pływających NSS (National Shipbuilding Strategy). Sposób zrealizowania programu dostawy największych okrętów, o wartości około 36,6 miliardów dolarów, został wstępnie określony 19 października 2011 r. Wtedy to bowiem wybrano dwie kanadyjskie stocznie jako strategicznych partnerów w budowie jednostek pływających.
Ustalono wtedy, że stocznia Vancouver Shipyards będzie budowała jednostki niebojowe, których ma być co najmniej siedemnaście. Będą wśród nich ostatnio opłacone:
- jeden okręt oceanograficzno-naukowy OOSV - jednostka o długości 78,1 m, szerokości 16 m, wyporności 3680 ton, prędkości maksymalnej 13,7 w, autonomiczności 84 dni i załodze złożonej z 56 osób;
- dwa okręty wsparcia działań połączonych JSS - jednostka o długości 173,7 m, szerokości 24 m, wyporności 20400 ton, prędkości maksymalnej 20 w, autonomiczności 45 dni i załodze złożonej z maksymalnie 233 osób;
oraz:
- jeden polarny lodołamacz PI (Polar Icebreaker) - jednostka o długości 150,1 m, szerokości 28 m, wyporności 23700 ton, prędkości maksymalnej 18 w, autonomiczności 270 dni i załodze złożonej z maksymalnie 100 osób;
- pięć pełnomorskich okrętów patrolowych OPV (Offshore Patrol Vessels);
- trzy pełnomorskie okręty badawcze rybołówstwa PFSV (Offshore Fisheries and Science Vessels) – jednostki o długości 63,4 m, szerokości 16 m, wyporności 3212 ton, prędkości maksymalnej 12,5 w, autonomiczności 31 dni i załodze złożonej z 35 osób;
- oraz pięć wielozadaniowych okrętów MEMTV (Medium Endurance Multi-Tasked Vessels).
Druga stocznia wyznaczona do realizowania programu - Irving Shipbuilding w Halifaxie ma się zająć dostawą okrętów bojowych. W pierwszej kolejności chodzi o budowę kanadyjskich fregat CSC (Canadian Surface Combatants) oraz arktycznych, pełnomorskich okrętów patrolowych AOPS (Arctic/Offshore Patrol Ships).
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie