Reklama

O dwóch kontraktach podpisanych ze stocznią Vancouver Shipyards Co. powiadomiła kanadyjska minister Usług i Zamówień Publicznych Judy Foote. Umowy przewidują przeznaczenie 65,4 mln dolarów na budowę pełnomorskiego okrętu oceanograficzno-naukowego OOSV (Offshore Oceanographic Science Vessel) oraz okrętu wsparcia działań połączonych JSS (Joint Support Ships).

Okręt wsparcia działań połączonych JSS. Fot. www.seaspan.com

Ponad 65 milionów dolarów ma zostać przeznaczone na zakup tych urządzeń i materiałów, które powinny być zamówione jeszcze przed położeniem stępki obu okrętów: stali, systemów napędowych, agregatów i urządzeń naukowych. Jest to niezbędne, by oddać w terminie zamówione jednostki pływające.

Podpisanie kontraktów odbyło się przy dużej oprawie medialnej. Cały czas podkreśla się bowiem pozytywne skutki, jakie dla kanadyjskiego przemysłu i rynku pracy przyniesie realizowanie programów okrętowych potrzebnych dla marynarki wojennej i straży przybrzeżnej.

Jest to zgodne z zatwierdzoną w Kanadzie narodową strategią budowy jednostek pływających NSS (National Shipbuilding Strategy). Sposób zrealizowania programu dostawy największych okrętów, o wartości około 36,6 miliardów dolarów, został wstępnie określony 19 października 2011 r. Wtedy to bowiem wybrano dwie kanadyjskie stocznie jako strategicznych partnerów w budowie jednostek pływających.

Okręt oceanograficzno-naukowy OOSV. Fot. www.seaspan.com

Ustalono wtedy, że stocznia Vancouver Shipyards będzie budowała jednostki niebojowe, których ma być co najmniej siedemnaście. Będą wśród nich ostatnio opłacone:

  • jeden okręt oceanograficzno-naukowy OOSV - jednostka o długości 78,1 m, szerokości 16 m, wyporności 3680 ton, prędkości maksymalnej 13,7 w, autonomiczności 84 dni i załodze złożonej z 56 osób;
  • dwa okręty wsparcia działań połączonych JSS - jednostka o długości 173,7 m, szerokości 24 m, wyporności 20400 ton, prędkości maksymalnej 20 w, autonomiczności 45 dni i załodze złożonej z maksymalnie 233 osób;

oraz:

  • jeden polarny lodołamacz PI (Polar Icebreaker) - jednostka o długości 150,1 m, szerokości 28 m, wyporności 23700 ton, prędkości maksymalnej 18 w, autonomiczności 270 dni i załodze złożonej z maksymalnie 100 osób;

Polarny lodołamacz PI. Fot. www.seaspan.com

  • pięć pełnomorskich okrętów patrolowych OPV (Offshore Patrol Vessels);
  • trzy pełnomorskie okręty badawcze rybołówstwa PFSV (Offshore Fisheries and Science Vessels) – jednostki o długości 63,4 m, szerokości 16 m, wyporności 3212 ton, prędkości maksymalnej 12,5 w, autonomiczności 31 dni i załodze złożonej z 35 osób;

Pełnomorski okręt badawczy rybołówstwa PFSV. Fot. www.seaspan.com

  • oraz pięć wielozadaniowych okrętów MEMTV (Medium Endurance Multi-Tasked Vessels).

Druga stocznia wyznaczona do realizowania programu - Irving Shipbuilding w Halifaxie ma się zająć dostawą okrętów bojowych. W pierwszej kolejności chodzi o budowę kanadyjskich fregat CSC (Canadian Surface Combatants) oraz arktycznych, pełnomorskich okrętów patrolowych AOPS (Arctic/Offshore Patrol Ships).

Reklama
Reklama

Komentarze