Przemysł Zbrojeniowy
PGZ rywalizuje o 2,3 mld zł na bezemisyjne autobusy
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju opublikowało w środę 8 sierpnia informację o wynikach oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu na opracowanie i dostawę typoszeregu innowacyjnych pojazdów bezemisyjnego transportu publicznego. Konsorcjum spółek wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej razem z Instytutem Elektroniki i WB Electronics przeszło do kolejnego etapu postępowania. Wartość zamówienia to 2,3 mld zł, w tym 100 mln zł w obszarze B+R.
W kolejnym kroku zaplanowane są negocjacje z wykonawcami, którzy spełnili warunki udziału w postępowaniu. Będą one miały na celu doprecyzowanie SIWZ i umowy. W następnym etapie przewidziano składanie ostatecznych ofert przez wykonawców i ich ocenę przez NCBiR. Po zrealizowaniu tych kroków będzie możliwe zawarcie umów partnerstwa. Zwycięzca otrzyma zamówienie na opracowanie i dostawę typoszeregu innowacyjnych pojazdów bezemisyjnego transportu publicznego w liczbie tysiąca sztuk, które zostaną skierowane do eksploatacji w komunikacji publicznej na terenie największych ośrodków miejskich w Polsce.
Cieszy nas, że przedłożona przez nasze konsorcjum oferta zakwalifikowała się do kolejnego etapu postępowania, które jest wielką szansą na rozszerzenie naszej oferty dedykowanej dla rynku cywilnego. Innowacje zawsze były kołem napędowym gospodarki, dlatego też podmioty z Grupy PGZ aktywnie uczestniczą w szeregu programów, mających za zadanie opracowywanie i wdrażanie nowatorskich, opartych na krajowej myśli technicznej.
Na początku 2018 roku w siedzibie Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. powołano konsorcjum między spółkami Autosan, Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych OBRUM, WB Electronics oraz Instytutem Elektroniki do współpracy w zakresie opracowania innowacyjnych pojazdów bezemisyjnych. Głównymi obszarami prac B+R konsorcjum będą: pojazdy i napędy zeroemisyjne; systemy magazynowania i zarządzania energią; rozwiązania w obszarze autonomiczności pojazdów oraz systemy ładowania pojazdów. W ramach projektu przewiduje się również współpracę z ośrodkami akademickimi w zakresie szczegółowych rozwiązań m.in. Politechniką Warszawska i Politechniką Śląską.
Program Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, agencji wykonawczej Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego realizowany jest w nowatorskiej formule partnerstwa innowacyjnego. Główną cechą postępowania jest zagwarantowanie rynku dla nowo opracowanych pojazdów, które po okresie testowym zostaną wprowadzone do masowej produkcji.
Szaleństwo
Takich użytecznych technologii na świecie jeszcze nie ma. Przyjmuję, że skoro Amerykanom, Japończykom, Niemcom itp. nie udało się ich wdrożyć, to nam - tym bardziej. Poza tym: co ma wspólnego przemysł zbrojeniowy z autobusami?
Zdzichiu897!
Brednie, Autosan to bankrut a OBRUM nie dysponuje odpowiednią kadrą. Nic z tego nie będzie
Dropik
A po co platyna na katalizatory jak pojazdy beda na wodor?
sża
Czy te autobusy będą z działkami?
rmarcin555
@Wojciech. Widzę, że jesteś nowym tutejszym specjalistą od legend. Produkcja wodoru jest niesamowicie kosztowna. I jeszcze te legendarne suwalskie złoża wszystkiego. Nie masz na strychu może nieużywanego reaktora fuzyjnego? O innych problemach z systemami wodorowymi to nawet nie chce mi się pisać.
Wojciech
Dla pojazdów komunikacji publicznej TYLKO wodór. Z podziemnego zgazowywania węgla możemy mieć wodoru bez ograniczeń, a w złożach polimetali pod Suwałkami jest wystarczająco platyny żeby zaopatrzyć całą Europę w katalizatory.