Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Fot. MKFI (domena publiczna)

Patria zmodernizuje fińskie XA-180

Minister obrony Finlandii Antti Kaikkonen poinformował o przyznaniu kontraktu na modernizację 139 egzemplarzy kołowych transporterów opancerzonych Sisu XA-180 (Patria Pasi) używanych przez fińską armię, fińskiej spółce Patria Land Oy. Proces modernizacji ma rozpocząć się na początku 2020 roku, cena, wykonawca otrzyma za nią kwotę 35 milionów euro.

Modernizacja ma na celu podniesie zdolności bojowych i parametrów tych pojazdów oraz przedłużenie ich resursu w ramach ostatniego etapu ich cyklu życiowego. Dzięki przeprowadzonym działaniom naprawczo-serwisowym i modyfikacjom transportery te będą mogły służyć jeszcze nawet do lat 40. Modernizacji mają zostać poddane pokładowe systemy elektryczne, układ przenoszenia napędu ma zostać ulepszony, układ zawieszenia i opancerzenie zewnętrzne kadłuba odnowione w celu poprawy parametrów technicznych. Dodatkowo, w ramach modyfikacji, przewidziany jest montaż nowoczesnych, specjalnych siedzisk dla załogi.

Zatwierdzony przez fiński resort obrony kontrakt pozwoli na zatrudnienie w tym celu przez lokalną spółkę Patria Oy dodatkowych 170 pracowników w celu jego realizacji. Program modernizacji kołowych transporterów opancerzonych Sisu XA-180 wpisuje się w szerszy fiński Program Rozwoju Obrony Narodowej, mający na celu znaczące podniesienie zdolności bojowych fińskiej armii, zgodnie z planem zostanie zrealizowany w latach 2020-2022.

Fiński Sisu XA-180 znany także pod nazwą Patria Pasi to klasyczny kołowy transporter opancerzony zaprojektowany w układzie 6 × 6 przez fińską spółkę SISU Auto pod koniec lat 70. na zlecenie fińskiej armii. Pierwszy prototyp ukończono w 1980 roku, a jego produkcja seryjna rozpoczęła się w 1984 roku. Załoga transportera składa się z dwóch żołnierzy (kierowcy i dowódcy) w przedniej części pojazdu oraz dziesięcioosobowego desantu piechoty w tylnej części pojazdu w przedziale desantowym. Wóz jest uzbrojony w jeden wielkokalibrowy karabin maszynowy DSzK lub NSW kal. 12,7 × 99 mm zamontowany na obrotnicy na włazie dowódcy. Opancerzenie zapewnia ochronę balistyczną przed pociskami broni strzeleckiej i odłamkami pocisków artyleryjskich. Silnik wysokoprężny Valmet 612 DWI o mocy 240 KM przy masie bojowej wynoszącej 15 ton pozwala na osiągnięcie do 100 km/h na drodze i do 10 km/h w wodzie.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama