Reklama

Siły zbrojne

Estońskie patrole w Mali z bezzałogowym pojazdem THeMIS [WIDEO]

Themis UGV podczas patrolu w Mali. Fot. MO Estonii
Themis UGV podczas patrolu w Mali. Fot. MO Estonii

Estoński pluton biorący udział w misji stabilizacyjnej w Mali wyposażony został w bezzałogowe pojazdy naziemne (UGV) Milrem Robotics THeMIS. Dotąd służyły one do transportu sprzętu w pobliżu bazy, jednak obecnie rozpoczęto ich wykorzystywanie podczas patroli antyterrorystycznych. Przy tej okazji możliwości pojazdu testowane są w ekstremalnych warunkach pustynnego klimatu Sahelu.

Pluton estońskich sił zbrojnych od sierpnia 2018 wspiera kierowaną przez Francję Operację Barkhane, w której biorą też udział oddziały z Wielkiej Brytanii, Kanady oraz państw G5 Sahel (Burkina Faso, Czad, Mali, Mauretania, Niger). Działania te mają na celu stabilizację regionu i zwalczanie terrorystów islamskich z organizacji Al-Murabitun, Ansar ad-Din.

Kontyngent estoński składa się z 50 żołnierzy i personelu pomocniczego, wyposażonych w 5 pojazdów opancerzonych Patria Pasi XA-188. W maju 2019 roku Gert Hankewitz, dyrektor do spraw eksportu estońskiego przedsiębiorstwa Milrem Robotics, poinformował, że żołnierze fińscy posiadają również platformy bezzałogowe THeMIS UGV. Jest to zdalnie sterowana platforma gąsienicowa o nośności 750 kg napędzana systemem hybrydowym złożonym z silników diesla i elektrycznych. Całość napędu i sterowanie znajduje się w modułach bocznych, wewnątrz które gąsienic obiegają całość dookoła. Pomiędzy nimi umieszczona jest platforma, mogąca służyć do transportu ładunków lub sprzętu specjalnego, a nawet uzbrojenia.

Pojazd może poruszać się do 10 godzin, w tym około 90 minut w trybie „cichym”, gdy wykorzystuje tylko napęd elektryczny. Prędkość maksymalna to około 35 km/h a zasięg zależy od warunków terenowych, gdyż sterowanie pojazdem jest realizowane przez operatora droga radiową. Oprócz sterowania pojazdem jego sensorami i systemem uzbrojenia, możliwe jest również transmitowanie zebranych przez niego danych, np. w postaci obrazu, do odpowiednich systemu dowodzenia.

Bezzałogowce THeMIS UGV były dotąd wykorzystywane przez estoński kontyngent wyłącznie do transportu ładunków na terenie bazy i wysuniętych obozów, z których operowały patrole. Obecnie rozpoczęto testy ich wykorzystywania podczas misji patrolowych, realizowanych przez pluton Estpla-32. 

Wykorzystanie bezzałogowców pozwoli oddziałom zwiększyć zdolności bojowe, ponieważ zmniejszając obciążenie żołnierzy, jednocześnie zwiększają one ilość zabieranych przez patrol zapasów. To może być broń wsparcia, czy dodatkowa amunicja i woda która nie mogłaby być przetransportowana bez użycia pojazdu.

Podporucznik Madis Pärnpuu, zastepca dowódcy Estpla-32.

Wykorzystanie pojazdów THeMIS UGV podczas działań patrolowych otwiera kolejną fazę testów tego systemu przez firmę Milrem Robotics, działającą w ścisłej współpracy z fińskimi siłami zbrojnymi. Warunki w Mali są bardzo trudne, z wysokim zapyleniem i temperaturami przekraczającymi 50 stopni Celsjusza w cieniu. Jest to dobry sprawdzian dla samego pojazdu, ale też systemów pokładowych, takich jak czujniki, łączność czy GPS.

Lądowe platformy bezzałogowe są obecnie rozwijane i testowane w wielu państwach, jako narzędzie dla zwiększenia możliwości operacyjnych, ale też bojowych pododdziałów piechoty. Estonia jest państwem wiodącym w programach Lądowych Systemów Bezzałogowych realizowanych przez Unię Europejską w ramach Stałej Współpracy Strukturalnej PESCO. Platforma THeMIS UGV oferowana przez Milrem Robotics jest już projektem dość zaawansowanym. Posiada możliwość rozbudowy i adaptacji do różnych zadań, dzięki podziałowi na moduły napędowe-sterujące i platformę, na której instalowane jest wyposażenie. Powstało wiele wersji prezentujących możliwości THeMIS, np. uzbrojona w przeciwpancerne pociski MMP opracowana wspólnie z firmą MBDA, lub wariant przeznaczony do wykrywania i neutralizacji min opracowano w kooperacji z Raythenem.

W sierpniu 2019 roku Estońskie Centrum Inwestycji Obronnych podpisało porozumienie z reprezentantami Belgii, Finlandii, Francji, Niemiec, Łotwy i Hiszpanii w sprawie rozwoju Modułowego Bezzałogowego Systemu Naziemnego (MUGS-Modular Unmanned Ground System). Celem programu jest stworzenie platformy bojowej o modułowej architekturze, dysponującej możliwościami działania we wszystkich warunkach pogodowych oraz w nocy. Modułowość ma w tym przypadku oznaczać nie tylko możliwości instalacji środków rażenia, ale też systemów zwiadowczych ISR (ISR-Intelligence, Surveillance,  Reconnaissance), w tym Bezpilotowych Statków Powietrznych, walki elektronicznej czy wspierania zadań z zakresów zarządzania kryzysowego, jak np. walka z pożarami.

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (3)

  1. w

    czyli Estonia testuje francuskie urzadzenia we francuskiej kolonii. A francuzów tam nie ma . Czekam kiedy nasi znów wysla naszych zołnierzy i sprzet

  2. Derwisz

    W Mali straszna bieda Tam potrzebne studnie artezyjskie

  3. R

    "Warunki w Mali są bardzo trudne, z wysokim zapyleniem i temperaturami przekraczającymi 50 stopni Celsjusza w cieniu. Jest to dobry sprawdzian dla samego pojazdu, ale też systemów pokładowych, takich jak czujniki, łączność czy GPS." Normalnie WOW!

    1. Malo m

      Pluton i Pantera

Reklama