Przemysł Zbrojeniowy
PAS23: Diamond Aircraft przedstawia nowy samolot szkolny
Podczas dobiegającego końca Paris Air Show firma Diamond Aircraft przedstawiła, turbośmigłowy samolot szkolny DART-750. Ma on otrzymać certyfikat EASA (European Union Aviation Safety Agency) w przyszłym roku.
Maszyna austriackiego, choć należącego do Chińczyków producenta raptem nieco ponad tydzień temu pierwszy raz – z powodzeniem – wzbiła się w powietrze, gdzie spędziła około 30 minut. Do testów doszło w Wiener Neustadt, gdzie mieszczą się zakłady Diamond Aircraft.
Czytaj też
Diamond Aircraft DART-750 to w pełni kompozytowa, dwuosobowa maszyna, zaprojektowana zarówno jako samolot szkolno-treningowy jak i akrobacyjny. Wyposażono go w awionikę Garmin G3000 amerykańskiej firmy z siedzibą w Szwajcarii. Samolot posiada w pełni szklany kokpit (glass cockpit) oraz ekrany dotykowe. Firma oferuje już również symulator samolotu DART-750 oraz oprogramowanie do szkolenia. Całość składa się na system, który oferowany jest siłom zbrojnym.
Maksymalna prędkość przelotowa wynosi 490 km/h. W powietrzu może spędzić około 3,5 godzin (625-litrowy zbiornik paliwa) z rezerwą czasową, która według producenta wynosi 45 minut. Oznacza to maksymalny zasięg rzędu około 1,5 tysiąca kilometrów. Jednostką napędową jest 750-konny silnik Pratt & Whitney Canada (P&WC) PT6A-25C. Samolot ma długość 10,25 metra, a rozpiętość skrzydeł wynosi 11,8 metra. Do wystartowania DART-750 potrzebuje pasa o długości 600 metrów, a do wylądowania 400 metrów.
DART-750 stanowi członka rodziny samolotów DART, która rozpoczęła się wraz z samolotem DART-450 (z 495-konnym silnikiem Iwczenko-Progress Motor Sicz AI-450S) – który został oblatany w 2016 roku. Utworzono także chiński wariant z chińską awioniką, znany jako CETC TA-20. Później opracowano nieco mocniejszy (550-konnym silnik General Electric GE H75-100) model DART-550. Został on sprawdzony w powietrzu pierwszy raz w 2018 roku.
Czytaj też
Prócz tego podczas Paris Air Show zakłady Diamond Aircraft promują DA42-VI oraz DA62 MPP. Ten pierwszy to najnowszy wariant samolotu DA42 Twin Star – dwusilnikowej (168-konne Austro Engine AE 300), czteroosobowej maszyny wielozadaniowej, w tym szkolno-treningowej. Jest ona z powodzeniem używana w siłach zbrojnych i formacjach bezpieczeństwa kilku państw, między innymi w jednostkach wojskowych Argentyny, Ghany, Jamajki, Nigru, Rosji, czy też Wielkiej Brytanii. Jej prędkość maksymalna wynosi 365 km/h, a pułap to 5,5 tysiąca metrów. Udźwig użytkowy to z kolei 579 kg, a zasięg 2,3 tysiąca kilometrów.
Z kolei czteroosobowy, kompozytowy DA62 MPP to samolot zaprojektowany jako maszyna rozpoznania i nadzoru. Według producenta jest on odpowiednim rozwiązaniem do zadań tak cywilnych jak i wojskowych, w tym monitorowania granic i obszarów morskich, wspierania sił policji, zadań poszukiwawczo-ratunkowych. Jej prędkość przelotowa wynosi 233 km/h, a pułap lotu to 6 tysięcy metrów. Deklarowany przez producenta zasięg to 2,3 tysiąca kilometrów. Udźwig wynosi 710 kilogramów. Samolot posiada awionikę Garmin G1000 NXi ze szklanym kokpitem oraz autopilota GFC700. Napęd stanowią 180-konne silniki Austro Engine AE330.
Oksza
Dlaczego w Polsce nie ma firmy produkującej takie samoloty !? Dlaczego PGZ nie wykupił Motor Sicz !?