Reklama
  • Wiadomości

PAS19: prezentacja seryjnego KC-46A Pegasus

W trakcie tegorocznego Salonu Lotniczego Le Bourget zadebiutował wielozadaniowy samolot tankowania powietrznego KC-46A Pegasus. Maszynę, należącą do 931 Air Refueling Wing amerykańskich sił powietrznych z siedzibą w McConnell Air Force Base w stanie Kansas pokazano na wystawie statycznej. Jest to pierwsza prezentacja tego tankowca poza Stanami Zjednoczonymi.

Fot. Defence24.pl
Fot. Defence24.pl

Prezentacja tej maszyny miała, prawdopodobnie, na celu zatarcie złego wrażenia, jakie przyniosły kilkukrotne opóźnienia w realizacji tego ważnego dla Sił Powietrznych USA programu (w tym szeroko nagłaśnianych problemów związanych z samym procesem produkcji, co doprowadziło do już dwukrotnego wstrzymania dostaw).

Boeing liczy, że publiczny pokaz seryjnego egzemplarza tego samolotu przyniesie realne skutki marketingowe, przyśpieszając finalizację rozmów z państwami zainteresowanymi pozyskaniem KC-46A.

Obecnie potencjalnie zainteresowane nabyciem tej maszyny są Indonezja, Izrael, Katar, NATO, Norwegia i Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA), a pula zamówień wynosi 20 maszyn. Japonia zdecydowała się na cztery KC-46A, które będą dostarczane od 2021 roku.

Opóźnienia związane z dostosowaniem kadłuba cywilnego modelu 767, na którym oparto KC-46A, spowodowały, że Boeing nie zdołał wziąć udziału w kilku konkursach związanych z pozyskaniem powietrznych tankowców. Wobec powyższego kilka państw zdecydowało się na model A330 Multi-Role Tanker Transport, oferowany przez Airbus Defence i Space (w tym wspomniane już ZEA, które nabyły trzy takie samoloty).

image
Fot. Defence24.pl

A330 stanowi również podstawę w wyborze platformy dla międzynarodowej wielozadaniowej floty transportowej (MMF), którą tworzą Belgia, Niemicy, Luksemburg, Holandia i Norwegia. W latach 2020–2024 planuje się pozyskanie ośmiu maszyn w tym programie.

Boeing jest zainteresowany udziałem w MMF i dostawami swoich tankowców dla państw eksploatujących F-35 Lightning II (biorąc pod uwagę specjalne wymagania związane z tankowaniem tej maszyny).

Z kolei amerykańskie siły powietrzne planuje certyfikację KC-46A na 64 typy samolotów, certyfikaty mają zostać uzyskane do 2021 roku (chodzi, między innymi, o Typhoona, Rafale, EC-130J Commando Solo, V-22 Osprey i C-5M Galaxy).

KC-46A ma stać się podstawą floty tankowców USAF w nadchodzących latach, a 179 samolotów zostanie dostarczonych w ramach programu zamówień KC-X (52 są już objęte stosowną umową). 25 stycznia tego roku przekazano pierwszych pięć samolotów a ogółem obecnie eksploatowanych jest ich już 11 (sześć w bazie McConnell i pięć w bazie Altus). 4 czerwca rozpoczęto wstępne testy operacyjne i ocenę (IOT&E), do końca roku siły powietrzne mają przyjąć ogółem 36 maszyn

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama