Izraelska firma Elbit Systems Ltd. testuje nowej klasy głowicę optoelektroniczną BrightNite, która według oficjalnych danych ma pozwolić załogom śmigłowców na wykonywanie zadań w warunkach złej widoczności w ponad 90 proc. misji nocnych.
Według Elbit Systems głowica BrightNite jest skuteczna także w czasie nocy bezksiężycowych i tzw. nocy „ciemnych”, gdy loty śmigłowców są rzadziej wykonywane.
Oceny systemu dokonali piloci różnych sił powietrznych, którzy wzięli udział w próbach przeprowadzonych w Izraelu z wykorzystaniem śmigłowca Airbus Twin Star (AS355 Ecureuil 2). Jak podkreślają przedstawiciele firmy Elbit, oceny wystawione systemowi przez pilotów były bardzo pozytywne, a głowica BrightNite dała w locie możliwości podobne do tych, jakie mają specjalnie do tego przystosowane śmigłowce bojowe.
Pomijając konstrukcję mechaniczną (głowica jest lekka i kompaktowa), wprowadzono nowy sposób zobrazowania panoramicznego. Jest ono dostarczane wraz z potrzebnymi danymi (np. znaki taktyczne i zagrożenia) bezpośrednio do obu oczu pilota jako obraz 3D wysokiej rozdzielczości wyświetlany na nahełmowym wyświetlaczu HMD (Helmet-Mounted Display). W ten sposób załoga kierując śmigłowcem nie musi odrywać wzroku od trasy lotu, co jest szczególnie ważne przy prowadzeniu lotu w trudnych warunkach i słabej widoczności.
To właśnie wtedy dochodzi do tzw. dezorientacji przestrzennej lub utraty świadomości sytuacyjnej w warunkach ograniczonej widoczności, co według amerykańskich danych jest przyczyną ponad 20 proc, wypadków lotniczych przypisanych helikopterom.
Według wstępnych ocen system BrightNite eliminuje zdecydowaną większość ograniczeń związanych z brakiem widoczności w warunkach nocnych. Dodatkowo poprawia świadomość sytuacyjną, zwiększa skuteczność działania i - jak podkreśla Elbit - zwiększa bezpieczeństwo lotów w warunkach ograniczonej widoczności.
System składa się z kilku niechłodzonych kamer termowizyjnych, wyświetlaczy na hełmowych HMD z ultra-szerokim panoramicznym polem widzenia (w czasie prób zastosowano wyświetlacz typu JEDEYE oraz wskaźnik nahełmowy klasy HUD typu ANVIS/HUD 24T) oraz wysokiej rozdzielczości wskaźnik wideo dla całej załogi.
Izraelczycy nie ujawnili szczegółów budowy samej głowicy. Zdjęcia pokazują jednak, że wykorzystuje ona wiele równomiernie rozmieszczonych kamer termowizyjnych, z których obraz jest komasowany i zobrazowany pilotom.
dim
Wielkie pożary lasów - Często co ugaszą w dzień lotnicy, to w nocy znów rozhula się. Straty w przyrodzie są gigantyczne, Np. Grecja przeważnie jest już "goła" - to zwykle widać. W Kanadzie wszyscy ostatnio widzieliśmy skutek... Zawsze zastanawiam się jak to jest, że kraj z 200 nowoczesnymi myśliwcami (przykład Grecji), swych kilkanaście, w porywach bywało ich kilkadzieści samolotów i śmigłowców gaśniczych, przystosowanych ma jedynie do interwencji dziennych ? Co jest ponoć w świecie standardem ?
Czytacz
No no jestem pod wrażeniem. Izraelska myśl technologiczna stoi wysoko. Może tak w naszej armii po kamerze termowizyjnej dla wszystkich pojazdów bojowych?