• Wiadomości

"Panoramiczne" widzenie w nocy dla pilotów śmigłowców [WIDEO]

Izraelska firma Elbit Systems Ltd. testuje nowej klasy głowicę optoelektroniczną BrightNite, która według oficjalnych danych ma pozwolić załogom śmigłowców na wykonywanie zadań w warunkach złej widoczności w ponad 90 proc. misji nocnych. 

  • Wizualizacja wrażeń, jakie maja piloci wykorzystujący system BrightNite – fot. Elbit
    Wizualizacja wrażeń, jakie maja piloci wykorzystujący system BrightNite – fot. Elbit
  • Głowica optoelektroniczna systemu BrightNite ma zupełnie niespotykaną wcześniej konstrukcję – fot. Elbit
    Głowica optoelektroniczna systemu BrightNite ma zupełnie niespotykaną wcześniej konstrukcję – fot. Elbit

Według Elbit Systems głowica BrightNite jest skuteczna także w czasie nocy bezksiężycowych i tzw. nocy „ciemnych”, gdy loty śmigłowców są rzadziej wykonywane.

Oceny systemu dokonali piloci różnych sił powietrznych, którzy wzięli udział w próbach przeprowadzonych w Izraelu z wykorzystaniem śmigłowca Airbus Twin Star (AS355 Ecureuil 2). Jak podkreślają przedstawiciele firmy Elbit, oceny wystawione systemowi przez pilotów były bardzo pozytywne, a głowica BrightNite dała w locie możliwości podobne do tych, jakie mają specjalnie do tego przystosowane śmigłowce bojowe. 

Pomijając konstrukcję mechaniczną (głowica jest lekka i kompaktowa), wprowadzono nowy sposób zobrazowania panoramicznego. Jest ono dostarczane wraz z potrzebnymi danymi (np. znaki taktyczne i zagrożenia) bezpośrednio do obu oczu pilota jako obraz 3D wysokiej rozdzielczości wyświetlany na nahełmowym wyświetlaczu HMD (Helmet-Mounted Display). W ten sposób załoga kierując śmigłowcem nie musi odrywać wzroku od trasy lotu, co jest szczególnie ważne przy prowadzeniu lotu w trudnych warunkach i słabej widoczności.

Wizualizacja wrażeń, jakie maja piloci wykorzystujący system BrightNite – fot. Elbit

To właśnie wtedy dochodzi do tzw. dezorientacji przestrzennej lub utraty świadomości sytuacyjnej w warunkach ograniczonej widoczności, co według amerykańskich danych jest przyczyną ponad 20 proc, wypadków lotniczych przypisanych helikopterom.

Według wstępnych ocen system BrightNite eliminuje zdecydowaną większość ograniczeń związanych z brakiem widoczności w warunkach nocnych. Dodatkowo poprawia świadomość sytuacyjną, zwiększa skuteczność działania i - jak podkreśla Elbit - zwiększa bezpieczeństwo lotów w warunkach ograniczonej widoczności.

System składa się z kilku niechłodzonych kamer termowizyjnych, wyświetlaczy na hełmowych HMD z ultra-szerokim panoramicznym polem widzenia (w czasie prób zastosowano wyświetlacz typu JEDEYE oraz wskaźnik nahełmowy klasy HUD typu ANVIS/HUD 24T) oraz wysokiej rozdzielczości wskaźnik wideo dla całej załogi.

Głowica optoelektroniczna systemu BrightNite ma zupełnie niespotykaną wcześniej konstrukcję – fot. Elbit

Izraelczycy nie ujawnili szczegółów budowy samej głowicy. Zdjęcia pokazują jednak, że wykorzystuje ona wiele równomiernie rozmieszczonych kamer termowizyjnych, z których obraz jest komasowany i zobrazowany pilotom. 

Zobacz również

Reklama