Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Pancerny Lynx oferowany US Army. Jest kolejny partner

KF31 Lynx. Fot. Rheinmetall
KF31 Lynx. Fot. Rheinmetall

Amerykański Raytheon i niemiecki Rheinmetall Defence podjęły współpracę z firmą Pratt & Miller Defense, która została tym samym włączona do zespołu Lynx, oferującego zmodyfikowany bojowy wóz piechoty KF41 Lynx w programie OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle) dla armii amerykańskiej.

KF41 Lynx stanowi drugą, cięższą wersję nowej rodziny bojowych wozów piechoty Lynx, zaprojektowanej i produkowanej przez Rheinmetall Defence. W 2018 niemiecki koncern postanowił połączyć siły z amerykańskim Raytheonem w celu zaoferowania własnego rozwiązania w programie pozyskania opcjonalnie załogowego wozu bojowego nowej generacji OMFV. Ze swojej strony Raytheon oferuje zaawansowane systemy uzbrojenia własnej produkcji, aktywny system ochrony pojazdu (ASOP), celowniki termiczne nowej generacji i bezzałogowy system powietrzny Coyote i wiele innych.

Czytaj też: US Army zaprezentuje prototyp IM-SHORAD na AUSA 2019

Pratt & Miller Defense ma z kolei zająć się zwiększeniem przeżywalności pojazdu na współczesnym polu walki. Dodatkowo w związku z technologiami opracowywanymi przez tę firmę może dodatkowo zaangażować się w obszarach bezzałogowych platform lądowych oraz napędu i układu jezdnego. Szczegółowy zakres obowiązków nowego partnera zespołu Lynx zostanie zapewne dopiero zdefiniowany.

Czytaj też: Pół miliarda euro na modernizację batalionu "Pum"

Według deklaracji firm zespołu Lynx bojowy wóz piechoty Lynx KF41 ma potencjał do spełnienia wymagań US Army dotyczących przede wszystkim przeżywalności, jakie założono w programie OMFV,. Współpraca pomiędzy trzema wspomnianymi podmiotami przemysłu obronnego zwiększa szanse tej oferty w tym programie. Rheinmetall jako partner zewnętrzny oferuje gotowy produkt. Z kolei po wprowadzeniu odpowiednich modyfikacji dostosowujących Lynxa do wymagań US Army oraz wybranych elementów produkowanych przez Raytheon i Pratt & Miller Defense możliwa będzie jego "amerykanizacja".

Program OMFV ma na celu stworzenie nowej generacji "opcjonalnie załogowych" wozów bojowych, które zastąpią obecnie używane bojowe wozy piechoty M2/M3 Bradley w roli podstawowego ciężkiego wozu bojowego pododdziałów wojsk zmechanizowanych US Army począwszy od 2026 roku.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (7)

  1. sża

    Przeżywalność czy pływalność? Oto jest pytanie... Wychodzi na to, że Amerykanie i Niemcy nie mają pojęcia o nowoczesnych BWP - powinni się uczyć od naszych speców.

    1. say69mat

      Wydaje się, że w obszarze myśli wojskowej pomiędzy Odrą a Bugiem, za podstawowe zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego i załóg naszych BWP uznano wysychające ... 'wody polskie'. Jednakowoż, biorąc za punkt odniesienia, kryzys ekologiczny, związany z topnieniem czap lodowych w Arktyce, Grenlandii i Antarktydzie. Zjawisku, w efekcie determinującym systematyczne podnoszenie się poziomu mórz i wód śródlądowych wiążącym się z licznymi podtopieniami. Myśl wojskowa zakładająca pływalność rzeczonych BWP, może mieć wszelkie racjonalne podstawy.

    2. Pavel

      BWP Borsuk. Hmmmmm. Eh dzieci. A wiesz że będzie w dwóch wersjach?

  2. bender

    OMV to dobry pomysł. Borsuk i Rak też powinny być rozwijane w tym kierunku.

    1. Pavel

      Tylko że my nie prowadzimy krucjat

  3. say69mat

    To Jak to - w sumie - jest??? Czołowe konsorcja przemysłu zbrojeniowego walczą o amerykański rynek BWP, tylko po to aby US Army podjęła decyzję o najlepszej koncepcji. I aby amerykański przemysł zbrojeniowy w oparciu o zakup licencji rozwiną produkcję w kooperacji z producentem zwycięskiego BWP na terytorium USA??? Tak patrzę, na wysiłek naszego przemysłu zbrojeniowego, pragnącego w projekcie BWP Borsuk. Pogodzić dwie zasadnicze zmienne - pływalność koncepcji urzędników Ministerstwa ON. I kompletny opór rzeczonej materii przed szlachetną sztuką myślenia. Mając za punkt odniesienia popularność, jaką się cieszy wśród naszych sojuszników i partnerów, koncepcja CV90 jako optymalnego BWP dla Finlandii, Szwecji, Danii, Estonii, Holandii. Litwy??? Czech??? USA???

    1. Fanklub Daviena

      Przypomina mi się jak USA darło ryja że UE od amerykańskich firm żąda przekazania "własności intelektualnej" na sprzęt zbrojeniowy a USA jakoś gotowców od Europy nigdy nie bierze tylko licencje z prawem modyfikacji i rozwoju oraz ekspprtu.. :)

  4. Pol

    A gdzie jest nasza oferta borsuka razem z wierzą na tak duży rynek nasz bwp tez by sie może gdzieś wcisnął.

  5. SZARIK

    LYNX będzie w niedalekiej przyszłości najbardziej nowatorskim i perspektywicznym wozem bojowym na świecie. Charakteryzuje się modułową budową , dzięki której może być przystosowany do wielu zadań. LYNX KF31 i KF41 może być PŁYWAJĄCYM (!!!) transporterem o masie 27 T , średnim BWP o masie od 30 do 40 T (KF31) i ciężkim BWP o masie od 35 do 50 ton (KF41) a także samobieżnym moździerzem 120 mm , wozem dowodzenia , sanitarką i platformą pod różne inne uzbrojenie. W USA jest oferowany z laserem plotn. i ASO. Wydaje się, że LYNX KF41 jest pewnym kandydatem do wygrania przetargu na BWP dla sił zbrojnych Australii. Szkoda ,że Polska sama usiłuje zbudować swój BWP zamiast tworzyć firmę joint venture z Rheinmetall i produkować wozy bojowe dla krajów Europy środkowej. Rheinmetall będzie produkował swoje wozy w Rumunii.

    1. Edi

      Skoro będą produkowane w Rumunii to nie ma mowy o produkcji w Polsce.

  6. ryba

    niewiem do końca czy osoby z HSW odpowiedzialne za finansowanie i marketing projektu Borsuk czytaja ten artykuł ,jeśli nie to powinny.

  7. Edi

    Warto obserwować kto wygra.

Reklama