Przemysł Zbrojeniowy
Nowy radar dla hiszpańskich fregat F-110
Amerykański koncern Lockheed Martin i hiszpański koncern Indra zademonstrowały efekty swoich prac nad nowej generacji radarem półprzewodnikowym na pasmo S, który opracowywany jest dla przyszłych hiszpańskich fregat typu F-110.
Prezentacja składała się z fragmentów testów, które są częścią tzw. fazy opracowywania technologii (technology development phase). Badania zostały przeprowadzone w zakładach koncernu Lockheed Martin w Moorestown w stanie New Jersey. Polegały one na sprawdzeniu integracji hiszpańskich modułów nadawczo-odbiorczych w jednej, amerykańskiej antenie ścianowej.
Koncerny przygotowują nową wersję radaru, który w przyszłości będzie wykorzystywany w okrętowym systemie AEGIS. Zastąpi on zastosowane w nim obecnie stacje radiolokacyjne AN/SPY-1 z pasywnymi antenami ścianowymi.
Radary mają znaleźć się m.in. na hiszpańskich fregatach typu F-110, które do linii wprowadzone zostanę po 2020 roku. Staną się one w ten sposób uzupełnieniem dla obecnie wykorzystywanych w hiszpańskiej flocie fregat typu F-100/Álvaro de Bazán, na których również wykorzystuje się system AEGIS, ale z radarem AN/SPY-1.
Stacja radiolokacyjna na okrętach typu F-110 ma mieć już całkowicie cyfrowe anteny, wykonane z setek małych modułów nadawczo-odbiorczych, zbudowanych w oparciu o technologię azotku galu GaN. Dzięki temu można będzie dowolnie kształtować wiązkę antenową, łatwo sterować jej parametrami oraz zwiększać moc sygnału w zależności od potrzeb (np. przy poszukiwaniu celów balistycznych).
Pełnowymiarowy model nowego radaru ma być gotowy w 2020 r.
Czytaj też: Rośnie uzależnienie Polski od Bałtyku. Co z marynarką wojenną?
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie