Reklama
  • Wiadomości
  • Polecane

Nowy gracz w pancernym programie Polski [NEWS DEFENCE24]

Program Ciężkiego BWP dla Wojska Polskiego znalazł się na zakręcie. MON podkreśla, że szybka realizacja tego projektu jest jednym z priorytetów. Jak dowiaduje się nieoficjalnie Defence24.pl, do grona oferentów dołączył nowy gracz, dysponujący pojazdem, którego produkcja właśnie przyspiesza.

Pojazd Ares należący do rodziny Ajax
Pojazd Ares należący do rodziny Ajax
Autor. MOD UK/Crown Copyright

Zakup Ciężkiego BWP to jeden z priorytetów Ministerstwa Obrony Narodowej. Pojazdy te są potrzebne do wsparcia pozyskanych przez Polskę czołgów Abrams. „Pozyskanie CBWP to jedno z zadań wynikających z potrzeb zidentyfikowanych przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej. Ramy czasowe, które zostały określone, wskazują na jego nadzwyczajny, komplementarny dla rozwoju Sił Zbrojnych RP charakter. Wojska Pancerne i Zmechanizowane potrzebują wyposażenia o możliwie najwyższym stopniu zaawansowania technicznego, by sprostać zagrożeniom współczesnego i przyszłego pola walki. A to wymusza potrzebę pozyskania nowej konstrukcji w możliwie najkrótszym czasie” – tak o tym programie mówił w rozmowie z Defence24.pl sekretarz stanu w MON Paweł Bejda.

Reklama

„Obecnie trwają rozmowy z Polską Grupą Zbrojeniową, która prowadzi analizy zmierzające do spełnienia oczekiwań Sił Zbrojnych RP oraz wypracowania optymalnych rozwiązań umożliwiających jak najszybsze zaspokojenie wojska w tego typu pojazdy. Nie wyklucza się przy tym możliwości wyboru zagranicznego partnera strategicznego, z którym możliwe będzie zawarcie właściwych porozumień i umów do realizacji projektu pozyskania CBWP” – dodał wiceminister.

Od dłuższego czasu wiadomo, że pod uwagę brane są dwie ścieżki zakupu CBWP, albo pozyskanie technologii od partnera zagranicznego i integracja jej z krajowymi elementami, w tym wieżą ZSSW-30 używaną już na Rosomakach i Borsukach, albo samodzielne opracowanie wozu, co ostatnio deklaruje Huta Stalowa Wola. Jeśli chodzi o zakup podwozia do CBWP zza granicy, to wśród rozważanych konstrukcji wymieniano niemieckiego Lynxa, koreańskiego Redbacka, tureckiego Tulpara, a także amerykańskiego AMPV firmy BAE Systems oraz hiszpańskiego ASCOD-a.

Pojazd Ajax
Pojazd Ajax
Autor. GDLS UK

Z nieoficjalnych informacji Defence24.pl wynika jednak, że o udział w realizacji programu zabiega kolejny gracz. Mowa o Wielkiej Brytanii. Brytyjczycy chcą oferować Polsce integrację podwozia opracowanego dla wielozadaniowego wozu rozpoznawczego Ajax i skonfigurowanie go jako ciężkiego BWP, wraz z polską wieżą ZSSW-30. Ajax został zbudowany przez General Dynamics Land Systems UK na bazie głęboko zmodernizowanego wozu ASCOD. Ten rozpoczęty w 2015 roku program na początku borykał się z opóźnieniami, ale obecnie problemy techniczne zostały pokonane a dostawy sprzętu do British Army nabierają tempa.

Transporter opancerzony Ares należący do rodziny Ajax
Transporter opancerzony Ares należący do rodziny Ajax
Autor. MOD UK/Crown Copyright

Koncern GDLS UK niedawno poinformował o przekazaniu setnego wozu Ajax do British Army. Jeszcze w tym roku planuje się ogłoszenie wstępnej gotowości operacyjnej, a dostawy powinny zakończyć się w ciągu kilku lat, najpóźniej do 2028-2029 roku (z uwzględnieniem modyfikacji egzemplarzy przedseryjnych).

Od razu dostarczana jest cała rodzina pojazdów: bojowe wozy rozpoznawcze uzbrojone w armaty CTA 40 mm na amunicję teleskopową (245), transportery opancerzone Ares (93), wozy dowodzenia Athena (112), a także wozy zabezpieczenia technicznego Atlas (38), wozy rozpoznania inżynieryjnego Argus (51) oraz wsparcia technicznego Apollo (50).

Reklama

Choć nie ma wśród nich klasycznego bojowego wozu piechoty, to ten mógłby zostać łatwo opracowany na bazie rodziny Ajax, bo pojazd z założenia ma modułową budowę i otwartą architekturę. Jednocześnie cechuje się wysokim poziomem ochrony wnętrza i jest wyposażony w szereg systemów elektronicznych. Masę szacuje się na około 38 ton, ale jest przystosowany do jej zwiększenia o dalsze 4 tony. Opracowanie ciężkiego BWP na bazie Ajaxa mogłoby stanowić kolejny element polsko-brytyjskiej współpracy przemysłowej, rozwijanej obecnie przede wszystkim w programach Narew, Pilica+ i Miecznik.

Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama