Reklama
  • Wiadomości

Nowa strategia WZMot. Reaktywacja legendarnego Sokoła

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu zamierzają, równolegle z pracami nad Centrum Silników Wojskowych czy kooperacją z podmiotami krajowego sektora obronnego stworzyć ofertę skierowaną na rynek cywilny. Jednym z jej elementów jest współpraca z Prywatnymi Zakładami Inżynieryjnymi Sokół Motocykle w projekcie odtworzenia motocykla Sokół.

Fot. Prywatne Zakłady Inżynieryjne Sokół Motocykle/sokol-motocykle.pl
Fot. Prywatne Zakłady Inżynieryjne Sokół Motocykle/sokol-motocykle.pl

Zgodnie z nową polityką WZMotów oprócz współpracy w zakresie dostarczania produktów i usług na rzecz Sił Zbrojnych RP poznańskie zakłady tworzą ofertę przeznaczoną na rynek cywilny. Jednym z kluczowych obszarów, w których spółka zamierza prowadzić działalność na rzecz Wojska Polskiego jest produkcja i obsługa silników do pojazdów mechanicznych w ramach Centrum Silników Wojskowych. Istotnym elementem nowej strategii WZM S.A. jest prowadzenie szeroko zakrojonej współpracy z podmiotami polskiego przemysłu obronnego. Poznańskie zakłady zamierzają także dywersyfikować swoją ofertę, czego dobrym przykładem jest współpraca z Prywatnymi Zakładami Inżynieryjnymi Sokół Motocykle.

Spółka Prywatne Zakłady Inżynieryjne Sokół Motocykle S.A. odtwarza przedwojenny polski motocykl „Sokół”, nawiązując do zakładów, które działały w czasach II Rzeczypospolitej. Sokoły były produkowane w latach 1933 – 1939 w Państwowych Zakładach Inżynieryjnych (PZInż). Nazwę Sokół nosił również pierwszy polski motocykl, wyprodukowany po zakończeniu II wojny światowej – Sokół 125, wytwarzany w latach 1947 – 1950. Warto podkreślić, że jednoślady tego typu stanowiły także wyposażenie Wojska Polskiego.

Nowy Sokół może zainteresować między innymi koneserów klasycznej techniki motoryzacyjnej, ale będzie dostępny także dla wszystkich zainteresowanych użytkowników. Planowana produkcja wyniesie około 30 sztuk rocznie. Obecnie w poznańskim WZMmot powstaje rama i bak dla tego motocykla. Niewykluczone, że w poznańskich zakładach powstanie również jego serce – silnik o pojemności 1300 cm3 i mocy sięgającej 88 KM. Pierwszy egzemplarz zostanie zaprezentowany na wrześniowym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Partner biznesowy WZM S.A. uzyska dostęp do zaplecza produkcyjnego i najnowszych technologii. WZM planuje mocniej wejść na rynek cywilny, przedstawi ofertę w zakresie zabudów specjalistycznych do pojazdów i kontenerów. 

 

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama