Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Northrop Grumman rozważa udział w programie japońskiego myśliwca F-3

Myśliwiec F-3 ma wykorzystywać doświadczenie zdobyte przy budowie demonstratora technologii Mitsubishi X-2. Fot. Hunini/CC BY-SA 4.0
Myśliwiec F-3 ma wykorzystywać doświadczenie zdobyte przy budowie demonstratora technologii Mitsubishi X-2. Fot. Hunini/CC BY-SA 4.0

Zgodnie z informacją agencji Reuters koncern Northrop Grumman rozważa przystąpienie do programu budowy japońskiego samolotu myśliwskiego "stealth" przyszłości. Oznaczałoby to bezpośrednią rywalizację z koncernem Lockheed Martin, podobną do tej, w jakiej obaj giganci przemysłowi brali udział blisko trzydzieści lat temu, przy okazji programu budowy "niewidzialnego" myśliwca dla amerykańskich sił powietrznych, w ramach którego powstał samolot F-22 Raptor.

Zdaniem anonimowych informatorów agencji, koncern Northrop Grumman odpowiedział już na japońskie pytanie o informację (request for information), doszło również do pierwszych rozmów, w trakcie których przedstawiciele amerykańskiej firmy mieli przekazać listę zagadnień i technologii, którymi mogliby zająć się w przypadku przystąpienia do programu myśliwca F-3. Warto tu przypomnieć, że amerykańska firma ma duże doświadczenie w pracach nad "niewidzialnymi" samolotami - jest zwycięzcą programu, w ramach którego powstanie przyszły samolot bombowy US Air Force B-21 Raider, jest również producentem bombowca strategicznego o obniżonej wykrywalności B-2 Spirit.

Przemysłowy konkurent Northropa, koncern Lockheed Martin, miał zaproponować przedstawicielom japońskiego rządu projekt "niewidzialnego" myśliwca łączący elementy samolotów F-35 Lightning II i F-22 Raptor.

Obie firmy starające się o udział w japońskim programie musiałyby uzyskać zgodę rządu amerykańskiego na przekazanie istniejących już technologii, uznanych przez Pentagon za "wrażliwe".

Japonia zwróciła się też z prośbą o informacje do koncernu Boeing, pytania związane z możliwą kooperacją otrzymały też koncerny europejskie, takie jak BAE Systems.

Specjaliści oceniają, że zaangażowanie firm zagranicznych pozwoliłoby Japonii zdecydowanie obniżyć koszt całego programu (szacowanego obecnie na ok. 40 mld USD), nie bez znaczenia byłoby też znaczące skrócenie czasu opracowania konstrukcji wykorzystującej sprawdzone już technologie. Rząd japoński jest jednak zdecydowany na użycie awioniki i systemów nawigacyjnych, a także radarów i silników pochodzenia krajowego.

Wybrani producenci zagraniczni będą współpracować z firmą Mitsubishi Heavy Industries, w której zakładach montowane są japońskie samoloty F-35. Data rozpoczęcia projektu nie jest jeszcze podawana oficjalnie, na przeszkodzie stoją kwestie finansowe.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.