- Wiadomości
Nadchodzi Borsuk. Kluczowy program przyspiesza
6 lipca 2023 odbyło się posiedzenie podkomisji stałej do spraw polskiego przemysłu obronnego oraz modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP. W trakcie tego wydarzenia udzielono informacji na temat realizacji programu nowego pływającego bojowego wozu piechoty Borsuk.

W posiedzeniu podkomisji wzięli udział: wiceprezes zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej Krzysztof Sola, dyrektor departamentu projektów zbrojeniowych w Polskiej Grupie Zbrojeniowej Marek Małkowski, przedstawiciel departamentu projektów strategicznych Ministerstwa Aktywów Państwowych Marcin Kubicza, zastępca szefa Agencji Uzbrojenia płk Piotr Paluch, zastępca szefa Szefostwa Techniki Lądowej w Agencji Uzbrojenia płk Paweł Długosz, a także szef Oddziału Systemów Funkcjonalnego Rażenia Zarządu Planowania Użycia Sił Zbrojnych i Szkolenia Sztabu Generalnego Wojska Polskiego płk Mariusz Łosik.
Postęp prac zreferował płk Paluch, który poinformował, że obecnie prowadzone są uzgodnienia dotyczące wprowadzenia zmian w umowie w formie aneksu, które mają pozwolić na przekazanie praw własności intelektualnych do efektów prowadzonych prac już po zakończeniu wybranych kluczowych etapów, czyli po pozytywnym zakończeniu badań kwalifikacyjnych. W aneksie do umowy z 2020 r. cena prototypu bojowego wozu piechoty została ustalona na poziomie 36 mln zł wraz z wieżą ZSSW-30. Wartość projektu wynosi w przybliżeniu 262 mln zł, przy czym dofinansowanie przez NCBR zamknęło się w kwocie około 242 mln zł.

W dniu 28 lutego 2023 r. pomiędzy Agencją Uzbrojenia i Polską Grupą Zbrojeniową podpisana została umowa na dostawę około 1400 wozów na bazie uniwersalnej modułowej platformy gąsienicowej. W skład całej rodziny wchodzą:
- Bojowy Wóz Piechoty Borsuk;
- Wóz Dowodzenia Oset;
- Gąsienicowy Transporter Rozpoznania Żuk;
- Wóz Zabezpieczenia Technicznego Gekon;
- Transporter Rozpoznania Skażeń Ares;
- Moździerz 120 mm Rak;
- Wóz Ewakuacji Medycznej Gotem;
- Transporter Rozpoznania Inżynieryjnego Jodła GTRI;
- Transporter Wojsk Inżynieryjnych Jodła GTWI;
- Transporter Minowania Narzutowego Jodła TMN;
- Pływający Transporter Inżynieryjny Jodła PTI.
Całość projektu ma zostać zrealizowana do roku 2035. Dostawy bojowych wozów piechoty Borsuk mają rozpocząć się w 2024 r., natomiast wariantów specjalistycznych od 2026 r. Obecnie szacuje się, że stan realizacji badań kwalifikacyjnych to około 70%, a zgodnie z obecnym harmonogramem techniczna część sprawdzeń zostanie zakończona w dniu 31 października 2023 r. Obecnie przeprowadzono następujące sprawdzenia w ramach badań kwalifikacyjnych:

- sprawdzenie odporności i wytrzymałości prototypu NBPWP na oddziaływanie czynników klimatycznych;
- sprawdzenie wymagań w zakresie promieniowania elektromagnetycznego;
- sprawdzenie możliwości zatrzymania prototypu NBPWP po unieruchomieniu silnika napędowego;
- sprawdzenie mechanizmu skrętu prototypu NBPWP;
- sprawdzenie wymagania pływalności i strzelania z wody amunicją podkalibrową oraz ppk Spike.

W dalszym etapie kluczowym zadaniem jest wykonanie sprzętu wojskowego ze zmodyfikowanym systemem teleinformatycznym, umożliwiającym przetwarzanie informacji o klauzuli "zastrzeżone", oraz przygotowanie i przeprowadzenie badań w otoczeniu systemowym czterech dodatkowych egzemplarzy z udziałem przedstawicieli użytkownika. Zgodnie z zakładanym harmonogramem projektu zakłada się jego zakończenie do dnia 23 czerwca 2024 r.
Poseł Paweł Poncyliusz zadał pytanie dotyczące stosunku podzespołów dla bojowego wozu piechoty Borsuk produkowanych przez polski przemysł wobec tych dostarczanych przez przemysł zagraniczny. Odpowiedzi ponownie udzielił płk Paluch, który poinformował, że jeżeli chodzi o zespół napędowy, lider konsorcjum w porozumieniu z Agencją Uzbrojenia prowadzi analizy w celu znalezienia alternatywnego silnika dla bojowego wozu piechoty Borsuk. Natomiast obecnie nie podano informacji, jaki silnik i którego producenta bierze się pod uwagę jako alternatywy dla motorów MTU.

Jeżeli chodzi o armaty automatyczne Mk44S Bushmaster, Huta Stalowa Wola miała rozwiązać problemy z ich pozyskaniem, a na chwilę obecną nie ma zagrożeń, jeżeli chodzi o dostawy tego uzbrojenia. Ponadto płk Paluch stwierdził, że zanim zostanie sfinalizowana dokumentacja techniczna produkcji, wojsko chce przeprowadzić badania czterech dodatkowych egzemplarzy w środowisku systemowym, aby określić dalsze możliwości ingerencji w konstrukcję pojazdu w kontekście jego dalszego rozwoju i opracowywania różnych wersji zgodnie z oczekiwaniami przyszłego użytkownika.
Odpowiadając na pytanie posła Poncyliusza, płk Paluch zaznaczył również, że dąży się do możliwie maksymalnej polonizacji wszystkich podzespołów pojazdu, jeżeli jest to możliwe, aby polski przemysł mógł współuczestniczyć w produkcji, serwisowaniu i modernizacji sprzętu wojskowego w całym jego cyklu życia.
Zobacz też
- NCBiR wsparł projekt BWP BorsukSponsorowany
Poncyliusz zapytał również o kwestie pozyskania partnera zagranicznego w kwestii produkcji silników do pojazdów opancerzonych. Jak słusznie zauważył parlamentarzysta, biorąc pod uwagę wolumeny kupowanego sprzętu pancernego, taka inwestycja i produkcja zespołów napędowych w Polsce mogłaby być opłacalna, zresztą nie tylko dla Polski, ale również dla wybranego partnera zagranicznego będącego producentem tego typu podzespołów.
Płk Paluch, stwierdził że takie analizy były prowadzone, ale zauważył także, że wejście w jedną rodzinę silników będzie wymagać zmian w konstrukcji skorupy pojazdów, o czym również informowali wykonawcy, że pewne rozwiązania nie są możliwe do wykonania. Na tym zakończyło się posiedzenie podkomisji.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu