Reklama
  • sponsorowane
  • Wiadomości

MSPO 2025: mobilność i modułowość według RENK

RENK Group kreśli przyszłość wojskowych pojazdów gąsienicowych, inwestując w hybrydowe zespoły napędowe, pełne ucyfrowienie i modułowość. Podczas XXXIII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach dowiedzieliśmy się o istotnych nowościach w katalogu koncernu.

Przekładnia hydrokinetyczna RENK ATREX ze zintegrowanym modułem napędu elektrycznego.
Przekładnia hydrokinetyczna RENK ATREX ze zintegrowanym modułem napędu elektrycznego.
Autor. RENK Group

Artykuł sponsorowany

Przedstawiciele RENK Group oraz Horstman Defence Systems gościli na okazałym stoisku Griffin Group Defence, przedstawiciela niemieckiego koncernu w Polsce. Grupa RENK i jej podmioty zależne są obecne w Polsce od wielu lat. Dostarczają kluczowe podzespoły do polskich systemów uzbrojenia: przekładnie HSWL 354 do czołgów podstawowych Leopard 2 oraz HSWL 295 TM do K2 Black Panther, moduły zawieszenia hydropneumatycznego Hydrostrut® do KTO Rosomak oraz InArm® do BWP Borsuk, silniki AVDS-1790 do wozów zabezpieczenia technicznego M88A2, przekładnie redukcyjne do fregat typu Wicher i wiele innych.

Jednak RENK na tym nie poprzestaje, proponując Ministerstwu Obrony Narodowej oraz podległym mu instytucjom wdrożenie kolejnych produktów z szerokiego katalogu oraz rozszerzenie współpracy przemysłowej z polskimi podmiotami. Horstman oferuje zawieszenie hydropneumatyczne z rodziny InArm® do wozów gąsienicowych wszystkich typów (pierwsze prototypy BWP Borsuk zostały wyposażone w to rozwiązanie), zaś w katalogach niemieckich oraz amerykańskich filii RENK znajdują się układy napędowe i przeniesienia napędu (wraz z podzespołami), które mogą wzbudzić zainteresowanie polskich konstruktorów. Dotyczy to zarówno pojazdów modyfikowanych (np. na potrzeby eksportowe), jak i modernizowanych oraz właśnie opracowywanych.

Reklama

Hybrydowa przyszłość

Zupełnie nową pozycją w katalogu RENK jest przekładnia HSWL 406 do pojazdów gąsienicowych. Skrzynia może znaleźć zastosowanie w czołgach podstawowych liczących od 50 do 70 ton. Posiada modułową architekturę, umożliwiającą dostosowanie przekładni do silnika, osprzętu oraz bazowego pojazdu, minimalizując zmiany strukturalne (np. w kadłubie). Co istotne, jest sterowana w pełni elektronicznie (drive-by-wire). Dzięki temu układy: kierowniczy, hamulcowy i przeniesienia napędu są połączone ze stanowiskiem kierowcy jedynie przewodami. To także sprawia, że HSWL 406 może być stosowana w pojazdach opcjonalnie bezzałogowych.

HSWL 406 jest owocem projektu ATREX, który stanowi nośnik nowych technologii oraz rozwiązań technicznych, w tym w pełni zintegrowanego układu drive-by-wire. HSWL 406 to jeden z pierwszych członków rodziny modułowych, ucyfrowionych przekładni do pojazdów gąsienicowych, w których hybrydowe układy napędowe są wdrażane na szeroką skalę. Przykładowo, HSWL 406 może otrzymać prądnico-rozrusznik, zmieniając klasyczny zespół napędowy z silnikiem wysokoprężnym w układ hybrydowy. Jest to szczególnie istotnie nie tylko ze względu na walory taktyczne napędu elektrycznego (w tym redukcję sygnatury termicznej i akustycznej pojazdu), ale też zdolność do zasilenia rosnącej ilości prądożernego wyposażenia w wozach bojowych, np. aktywnych systemów ochrony pojazdu.

BWP Borsuk na strzelnicy czołgowej Wierzbiny w OSPWL Orzysz, listopad 2022 roku.
BWP Borsuk na strzelnicy czołgowej Wierzbiny w OSPWL Orzysz, listopad 2022 roku. W pierwszych prototypach Borsuka zastosowano moduły zawieszenia hydropneumatycznego Horstman InArm.
Autor. st. chor. sztab. Mariusz Kraśnicki / 15. Brygada Zmechanizowana

Trwają prace nad integracją nowej przekładni z pojazdem doświadczalnym w celu przeprowadzenia badań zakładowych. Celem jest dostarczenie funkcjonalnego prototypu w ciągu 21 miesięcy od rozpoczęcia projektu oraz zakończenie kompletnego cyklu badań w ciągu 30 miesięcy. Jednak nie oznacza to, że inżynierowe RENK wstrzymali rozwój starszych konstrukcji. Przykładowo, w katalogu producenta widnieje przekładnia HSWL 295 EVO, która stanowi rozwinięcie konstrukcji zastosowanej w polskich czołgach K2 Black Panther. Nowy wariant jest przystosowany do sterowania drive-by-wire, a także może zostać wyposażony w moduł napędu hybrydowego z prądnico-rozrusznikiem. W samochodach osobowych taki układ potocznie określa się mianem „miękkiej hybrydy”.

Na drugim końcu skali w stosunku do przekładni czołgowych jest HSWL 076. Konstrukcja ta powstała we współpracy z fińską firmą Patria z przeznaczeniem do platformy TRACKX, czyli lekkiego transportera opancerzonego wyrosłego z projektu FAMOUS. Jest to współczesny odpowiednik wozów takich jak M113 czy MT-LB, o masie w przedziale 13-18 ton. Masa nowej przekładni stanowi ułamek czołgowej HSWL 406, lecz mniejszy model pełni nie mniej istotną rolę. Segment lekkich i średnich pojazdów gąsienicowych, które uzupełniają cięższe platformy bojowe, systematycznie się rozrasta. Popyt na nowoczesne przekładnie wzrośnie wraz z zapotrzebowaniem sił zbrojnych na sprzęt tej klasy.

Wóz zabezpieczenia technicznego M88A2 należący do 1. Warszawskiej Brygady Pancernej. Dziś RENK America dostarcza do tych pojazdów silniki AVDS-1790 o mocy 1050 KM. Z czasem w polskich M88A2 mogłyby zagościć wzmocnione warianty tego motoru oraz przekładnie hydrokinetyczne RENK.
Wóz zabezpieczenia technicznego M88A2 należący do 1. Warszawskiej Brygady Pancernej. Dziś RENK America dostarcza do tych pojazdów silniki AVDS-1790 o mocy 1050 KM. Z czasem w polskich M88A2 mogłyby zagościć wzmocnione warianty tego motoru oraz przekładnie hydrokinetyczne RENK.
Autor. 1. Warszawska Brygada Pancerna/Facebook

Współpraca przemysłowa

W październiku 2023 r. przedstawiciele RENK Group i Ukroboronprom podpisali protokół ustaleń w sprawie szkolenia mechaników, zapewnienia części zamiennych oraz zagwarantowania obsługi technicznej produktów RENK na Ukrainie. Podczas tegorocznego MSPO RENK America zawiązał współpracę z organizacją Ukrainian Defense Industry (UDI) dotyczącego przekładni HMPT 800 (stosowanej choćby w bojowym wozie piechoty Bradley). Dotychczasowa współpraca RENK z podmiotami ukraińskiego przemysłu obronnego każe sądzić, że firma jest gotowa do zwiększania zaangażowania tam, gdzie jest to najważniejsze.

Mamy udowodnione doświadczenie i wolę do wspierania Ukrainy naszymi sprawdzonymi w boju rozwiązaniami. Ten protokół ustaleń, którego celem jest wspólne udoskonalanie istniejących rozwiązań dla mobilności, podkreśla pewność co do naszych rozwiązań technicznych i zdolności produkcyjne naszego zakładu w Muskegonie.
Ian Pain, prezes zarządu RENK America

Warto dodać, że grupa RENK już jest zaangażowana we współpracę z polskim przemysłem obronnym. Od wielu lat Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu serwisują przekładnie HSWL 354 do czołgów Leopard 2, współdziałając z RENK. W ostatnim czasie do listy pojazdów serwisowanych w WZM dołączył wóz zabezpieczenia technicznego M88A2 wyposażony w nieśmiertelny silnik AVDS-1790 (który jest wciąż usprawniany) dostarczany przez RENK America. Jeśli sprawy potoczą się po myśli koncernu, wkrótce do listy podmiotów, z którymi współpracuje RENK Group, mogą dołączyć kolejne polskie firmy.

Artykuł sponsorowany

Reklama
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama