Fiński MT-LB 2.0 pokazany w terenie

Autor. Patria Group
Fińskie przedsiębiorstwo Patria aktywnie pracuje nad dopracowaniem swojego nowego gąsienicowego transportera opancerzonego. Platforma powstająca w ramach europejskiego programu FAMOUS 2.0 została pokazana podczas wydarzenia Patria Arctic Event 2025.
Fiński „MT-LB 2.0” jak go swego czasu autor określił, miał premierę podczas paryskich targów Eurosatory 2024, gdzie zwiedzający mogli zobaczyć go w stadium demonstratora technologii wyposażonego w moduł bojowy Protector RS6 firmy Kongsberg z zasilaną dwustronnie armatą automatyczną kal. 30 mm od europejskiego koncernu MBDA. Konstrukcja ta miała stanowić odpowiedź na potrzebę rynku w postaci transportera opancerzonego mogącego pokonywać najtrudniejszy teren. Względem większości wszędołazów jak BvS 206/10 fiński pojazd wyróżnia się jednolitą strukturą i niższym profilem. Firma zapowiadała wtedy, że do końca 2024 roku pokazany zostanie prototyp pojazdu.
Ten pojawił się jednak dopiero w lutym tego roku, a miesiąc później wraz z innymi produktami Patrii (w tym nową kołową armatohaubicą ARVE) został pokazany na terenie poligonu Rovajärvi w ramach Patria Arctic Event 2025. O wydarzeniu tym pisał m.in. serwis EDR On-Line. Zademonstrowany pojazd posiadał odmienne względem paryskich targów uzbrojenie. W miejsce zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia pojawiło się opancerzone stanowisko strzeleckie z lekką armatą automatyczną M621 kal. 20 mm. Przy okazji poinformowano, że wydajność silnika jest większa względem tej podanej w Paryżu i wynosi 360 KM/269 kW (wcześniej mówiono o 335 KM/250 kW).
Don’t miss the Patria Arctic Event 2025 highlights! ❄️💫
— Patria Group (@group_patria) May 20, 2025
In March, Patria held its major showcase event in sunny Lapland. Now, the event highlights are to be seen, showcasing Patria’s latest innovations!
View the video highlights and relive the event: https://t.co/war8Eo5xmi pic.twitter.com/dievp9gYqe
Nowe informacje pojawiły się także w kontekście układu jezdnego platformy, który był ukryty za osłoną podczas paryskich targów. Opisywany wóz nie posiada klasycznych drążków skrętnych, a zawieszenie hydropneumatyczne. W kwestii ochrony załogi pojazd przedstawia poziom 1 według normy STANAG 4569, jednak może to zostać podniesione do poziomu 2 na życzenie klienta. Według słów przedstawicieli fińskiego producenta opisywana konstrukcja ma mieć swoją premierę we wrześniu przyszłego roku na targach DSEI i wtedy otrzyma oficjalną nazwę. Wyrażają oni spore nadzieje, że ich produkt stanie się podobnie jak jego „kołowi kuzyni” sukcesem sprzedażowym zastępując wykorzystywane w Europie transportery opancerzone M113 oraz MT-LB.
Czytaj też
Opisywany pojazd ma być idealnym rozwiązaniem dla jednostek operujących w trudnym terenie, np fińskich w. Laponii. Po zakończeniu opisywanego wydarzenia transporter pozostał w Rovajärvi i był dalej testowany z udziałem Sił Zbrojnych Finlandii. Przy okazji zapowiedziano, że powstaną kolejne dwa prototypy, mogące różnić się od pierwszego egzemplarza. Zakończenie ich produkcji planowane jest na przyszły rok. Rozważane jest sprawdzenie opisywanej konstrukcji jako bazy dla kolejnych wersji specjalistycznych (np. montażu systemu moździerzowego Nemo).

Autor. Defence24
FAMOUS 2.0 to fiński gąsienicowy transporter opancerzony (tudzież wszędołaz) powstały na bazie dwóch edycji programu FAMOUS, który finansowany jest z unijnych funduszy w ramach European Defence Industrial Development Programme (pierwsza edycja) oraz European Defence Fund (druga edycja trwająca obecnie). W skład odpowiedzialnego za niego konsorcjum pod przewodnictwem fińskiej Patrii wchodzą takie przedsiębiorstwa jak m.in. norweski Kongsberg Defence & Aerospace, hiszpański Escribano Mechanical & Engineering S.L, francuski KNDS France, austriacki AVL List GmbH, belgijski John Cockerill Defense, francuski Arquus, czy łotewski Latvijas Mobilais Telefons. Jego docelowa nazwa będzie podana w przyszłości.
Przeznaczony jest on do operowania w bardzo trudnych warunkach terenowych, zarówno zimowych, jak i pustynnych. FAMOUS ma mieć możliwość pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania (do 4 km/h), gdzie za ruch odpowiadają gąsienice. Za napęd tego ważącego 15 ton wozu (z ładownością na poziomie 3500 kg) odpowiada 6-cylindrowy silnik Caterpillar o mocy 360 KM (269 kW), pozwalający na rozpędzenie go do 80 km/h. Zasięg operacyjny został określony na 600 km, zaś temperatury, w jakich pojazd może operować to d -46°C do +44°C. Uzbrojenie główne może stanowić szeroka gama karabinów maszynowych, granatników automatycznych lub armat małokalibrowych osadzonych w zdalnie sterowanych modułach uzbrojenia lub stanowiskach strzeleckich.

Autor. Defence24
MJF
I co z tego, ze HSW ma gotowe LPG...
Pucin:)
@MJF - jak to!!!! >>> produkuje namiętnie min. Waran-a 4*4 zamiast LPG-Hydro w różnych wersjach. Nie wspomnę o budowaniu na bazie LPG-Hydro amfibii w stylu amerykańskiej AAV-7 lub tureckiej MAV. U nas wszystko to co nie trzeba musi pływać - patrz: bwp Borsuk. :)
Tani2
Patrząc na to napiszę powinno pływać. A jak nie może powinno brodzić po dnie.
Davien3
@Pucin LPG-Hydro ma masę dopuszczalną 21 ton czyli na AAV-7 za mało a MAV jest jeszcze większy od AAV Do tego LPG-Hydro powstało konkretnie pod Raka.
Tani2
Ja bym poszedł tą scieżką zamiast koła trzeba by go unowocześnić HSW by dała radę i kupił bym habety czyli artylerię ciągnioną 105mm. To moje prywatne zdanie.