Przemysł Zbrojeniowy
MSPO 2024: Trochę bliżej do polskiego E-2D Hawkeye?
Od dłuższego czasu pojawiają się informacje o ewentualnym zainteresowaniu naszych Sił Zbrojnych zakupem samolotów dowodzenia i kontroli powietrznej (wykrywania). Jedną z możliwych opcji jest zakup amerykańskich samolotów E-2D Hawkeye.
Rodzina samolotów E-2 Hawkeye opracowana i oferowana przez amerykański koncern Northrop Grumman ma już ponad 60-letnią historię. Jest to samolot wczesnego ostrzegania i zarządzania walką powietrzną, skuteczny w zastosowaniach zarówno nad lądem jak i nad morzem. Przystosowany jest do startów i lądowań na lotniskowcach, ale oczywiście operuje również z lotnisk lądowych. Obecnie oferowany Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye wyposażony jest w nowoczesne wyposażenie, swoimi możliwościami daleko wykraczającymi poza zdolności starszych maszyn tego typu.
W czasie trwania Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach korporacja Northrop Grumman podpisała Memorandum of Understanding (MoU) o współpracy z polskimi partnerami. Są nimi Exence i Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. Protokoły ustaleń analizują możliwości wzmocnienia polskich zdolności dowodzenia i kontroli oraz interoperacyjności z państwami członkowskimi NATO poprzez potencjalną współpracę w zakresie samolotów dowodzenia i kontroli powietrznej E-2D Advanced Hawkeye.
Jesteśmy bardzo podekscytowani przyszłością i tym, jak nasze wspólne wysiłki będą najlepiej służyć Polsce.
Janice Zilch, wiceprezes Northrop Grumman MDC2
Firma Exence, z siedzibą w Kobierzycach, zajmuje się projektowaniem, opracowywaniem i dostarczaniem architektury bezpiecznych rozwiązań informatycznych. Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych z siedzibą w Warszawie, jest jednostką organizacyjną nadzorowaną przez ministra obrony narodowej i opracowuje rozwiązania dla lotnictwa wojskowego.
andys
E-2D Hawkeye - to samolot amerykański , nie polski. To Memorandum , aby zaklajstrować zakup niby ta polskością.
Adamus13
Nie zapominajcie, że jest jeszcze Boeing ze swoim Wedgetailem i dobrymi układami w Polsce. LOT używa samolotów z rodziny 737. Po zakupie 96 AH64 i domniemanym zakupie F15EX (bo takie chodzą ploty po necie) to tu upatrywał bym faworyta.
Davien3
@Adamus tyle że E-7 to nastepca raczej Sentry a nie maszyna dla Polski No i powstało ich do tej pory całe 14 a sa znacznie droższe od E-2D i raczej szybko nie będą dostepne
Essex
Tak faktycznie po ostatnich wtopach Boeinga z 737 oraz jego innymi problemami juz biegniemy kupowac i F15 i Wedgetsila. Po necie chodza towniez ploty o yeti...trz wierzysz????
Adamus13
Essex i Davien nie chodzi o to w co wierzę lub nie i która maszyna byłaby dla nas najlepsza tylko o to kto ma dłuższe ręce w kraju nad Wisłą (lepszy lobbing, więcej daje pod stołem). Jak syn zadzwonił do mnie kiedyś z lotniska Balice, że leci do Walencji Boeingiem 737 max to miałem nieciekawą minę, wolał bym usłyszeć, że mój jedynak leci A320. Ja ogólnie uważam, iż powinniśmy kupować więcej w Europie skoro do tej Europy należymy. Chyba, że czas na prośbę o przyłączenie nas do USA jako 51 stan.
Flaczki
Przecież wiecie że Tusk żądzi i nic nie kupi bo nie ma forsy! Tusk zerwie kontrakty gdzie się da! A Polska potrzebuje Orki, F15EX lub EF2000 plus F35, KC46A/MRTT, E7, E2D lub fly eyes!
Marols
A jak to się stało, że Tusk nie ma forsy? Może ktoś roztrwonił przez ostatnie kilka lat? Przypomnę, że gdy Polska była w ruinie 8 lat temu to od razu było na 500+ Wiem Kaczyński miał to wszystko schowane w wersalce żeby nam się lepiej żyło..
ja!
rządzi
Hmmm.
Którychkolwiek byśmy nie kupowali, kolejne i tak trzeba kupić, bo w naszej sytuacji geopolitycznej dyżur musi być 24/7.
w-t
Saaby w służbie to oczywiście spory plus dla Saaba, ale GlobalEye oznacza wprowadzenie kolejnej, nowej platformy, która z rządowymi dyspozycyjnymi ma wspólny co najwyżej silnik. E2C zaś w europie używa tylko Francja... za to zaletą jest to, że to amerykańska, i dość popularna konstrukcja. Generalnie najbardziej uniwersalny wydaje się Wedgetail, bo są tak użytkownicy w regionie, jak i wszystko wskazuje że kupi je NATO, ale to też najdroższe rozwiązanie...
Orthodoks
Po nabyciu pomostowych Saabów nowe AEW mogą pojawić się nie prędko. Wiadomo, pomostówki jak prowizorki, wytrzymują najdłużej.
w-t
Nie w tym przypadku, te maszyny mają za sobą blisko 30 lat służby, najpierw w Szwecji potem w zatoce perskiej. Podobno zapasy trwałości kadłuba to góra 5 lat, więc tym razem to naprawdę "pomostowe".
Niepokorny
Podobno mamy producentów światowej klasy radarów, systemów łączności, informatycznych. Jaki problem stanowi zakup gołego samolotu transportowego, który można wyposażyć w te systemy i zbudować własne maszyny tego typu ? Wybór Airbusa, albo CASA poprawiłby przy tym nasze stosunki z europejskimi krajami. Wiem. ... Ciągnące się latami negocjacje, umowy od umów, tony makulatury raportów, studiów wykonalności. Honoraria dla ekspertów i teoretyków bez jakiejkolwiek praktyki. Jednym zdaniem polska biurokracja.
KrzysiekS
Niepokorny To co piszesz jest bez sensu. może i można tylko prototyp to DUŻE!!!! pieniądze i po co tylko dla Polski?
Dudley
Mamy światowej klasy radary, dobry żart. Szkoda tylko że świat tego nie docenia, i nikt prucz polskiej armii, tych radarów nie chce.
w-t
Naiwnie myślisz. Już 15 lat temu myślano, by wyposażenie naszych Bryz przeflancować na większą platformę jaką była CASA C295. Tylko koncerny mają GDZIEŚ nasz przemysł i zdolności, i ze strony Airbusa padło TWARDE "NIE", bo polacken mieli kupić z półeczki C295 MPA a nie robić własne, nie daj Boże lepsze, albo chociaż tańsze.
easyrider
Brać. To dobre rozwiązanie dla naszych Sił Powietrznych.
KrzysiekS
Do mnie bardziej przemawiają Saab GlobalEye klasy AEW&C.
Davien3
Jakoś wolę lepsze i tańsze E-2D zwłaszcza że logistyke i szkolenie załóg i tak musimy budowac od początku.
szczebelek
Do mnie też.
[email protected]
Jak dla każdego coś innego dla mnie bardzie E-7A Wedgetail a platformę już znamy i posiadamy :)) B-737 i taniej cos poprzez przebudowę istniejącej platformy zrobić niż od nowa i tworzyć nowy lancuch dostaw :) w k0ncu wszyscy plączą 3 typy tego 2 typy tego ooo jak my sobie rade damy :P Od dekad tak dajemy rade tylko przy zakupach się pojawiają obiekcje co po co jak aż tyle typów i jakoś działa wszystko ale spoko :)