Przemysł Zbrojeniowy
MSPO 2024: Trochę bliżej do polskiego E-2D Hawkeye?
Od dłuższego czasu pojawiają się informacje o ewentualnym zainteresowaniu naszych Sił Zbrojnych zakupem samolotów dowodzenia i kontroli powietrznej (wykrywania). Jedną z możliwych opcji jest zakup amerykańskich samolotów E-2D Hawkeye.
Rodzina samolotów E-2 Hawkeye opracowana i oferowana przez amerykański koncern Northrop Grumman ma już ponad 60-letnią historię. Jest to samolot wczesnego ostrzegania i zarządzania walką powietrzną, skuteczny w zastosowaniach zarówno nad lądem jak i nad morzem. Przystosowany jest do startów i lądowań na lotniskowcach, ale oczywiście operuje również z lotnisk lądowych. Obecnie oferowany Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye wyposażony jest w nowoczesne wyposażenie, swoimi możliwościami daleko wykraczającymi poza zdolności starszych maszyn tego typu.
W czasie trwania Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach korporacja Northrop Grumman podpisała Memorandum of Understanding (MoU) o współpracy z polskimi partnerami. Są nimi Exence i Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. Protokoły ustaleń analizują możliwości wzmocnienia polskich zdolności dowodzenia i kontroli oraz interoperacyjności z państwami członkowskimi NATO poprzez potencjalną współpracę w zakresie samolotów dowodzenia i kontroli powietrznej E-2D Advanced Hawkeye.
Jesteśmy bardzo podekscytowani przyszłością i tym, jak nasze wspólne wysiłki będą najlepiej służyć Polsce.
Janice Zilch, wiceprezes Northrop Grumman MDC2
Firma Exence, z siedzibą w Kobierzycach, zajmuje się projektowaniem, opracowywaniem i dostarczaniem architektury bezpiecznych rozwiązań informatycznych. Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych z siedzibą w Warszawie, jest jednostką organizacyjną nadzorowaną przez ministra obrony narodowej i opracowuje rozwiązania dla lotnictwa wojskowego.