Przemysł Zbrojeniowy

MSPO 2021: propozycja Babcocka na Miecznika

Fot. Maciej Szopa/Defence24
Fot. Maciej Szopa/Defence24

Na MSPO 2021 w Kielcach obecna była stocznia Babcock, która na swoim stoisku promowała fregatę typu Arrowhead 140 proponowaną Polsce w programie Miecznik.

W pokazywanych materiałach na stoisku firmy Babcock przedstawiana była wyłącznie fregata proponowana jako podstawa dla Miecznika. Babcock International proponuje ją przy wsparciu rządu Wielkiej Brytanii, a konstrukcję — jak przekonują Brytyjczycy — łatwo dostosować do (niejawnych) wymagań jakie postawiła Marynarka Wojenna RP.

Arrowhead 140  zostały wybrane przez Królewską Marynarkę Wojenną, ale powstały też z myślą o klientach eksportowych i są proponowane innym państwom. Dzięki temu można dokładniej oszacować koszty ich projektowania i budowy. Ma to ograniczać ryzyko związane z tzw. „inżynierią funkcjonalną”, ponieważ duża część rozwiązań związanych z integracją systemów została już wcześniej wdrożona i sprawdzona.

Pakiet przemysłowy firmy Babcock zakłada transfer technologii: poprzez przygotowanie i modernizację infrastruktury krajowej, licencjonowanie i dostosowanie projektów, inicjowanie i rozwijanie strategii i dostaw dla przemysłu stoczniowego, szkolenie pracowników oraz oferowanie opcji wsparcia po dostawie. Wszystko to ma być dostosowane do zakładanego stopnia transformacji, jak również dostępnego budżetu. Wielka Brytania deklaruje gotowość wsparcia i uproszczenia budowy fregat Arrowhead 140 w polskich stoczniach przez polskich pracowników.

Okręt ma mieć wyporność ponad 5 700 ton, długość 138,7 m i szerokość 19,8 m. Został on oparty na kadłubie duńskich fregat typu Iver Huitfeldt, który został już wypróbowany i przetestowany w rzeczywistych środowiskach operacyjnych, w działaniach dla potrzeb własnego kraju, podczas misji ekspedycyjnych, w czasie działań sił koalicyjnych i NATO. Takie podejście daje możliwość zwiększania możliwości bojowych okrętu, przy zachowaniu jego dotychczasowych cech. W ten sposób można również szybko i łatwo dostosować projekt do określonych wymagań operacyjnych i ujętych w kontrakcie.

W polskiej wersji okrętów Arrowhead 140 Babcock zaproponował układ napędowy klasy CODAD (combined diesel and diesel) oparty na czterech silnikach Diesla MTU, każdy o mocy 8MW, co pozwala na działanie z prędkością maksymalną 28 w. Sama wielkość okrętu daje możliwość zabrania dużego zapasu paliwa, co zapewnia odpowiednią autonomiczność (do 2 miesięcy) i zasięg (do ponad 7000 Mm). Zadbano dodatkowo by fregaty spełniały ostre wymagania ekologiczne IMO Tier III dla obszarów o ograniczonej emisji spalin ECA (Emission Control Areas). Otwartą sprawą jest również sposób uzbrojenia fregat Arrowhead 140 proponowanych dla programu „Miecznik”.

image
Reklama

Komentarze