Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

MSPO 2019: oferta Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 S.A.

PGZ-19R. Fot. Maciej Szopa/Defence24
PGZ-19R. Fot. Maciej Szopa/Defence24

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. (WZL Nr 2 S.A.) to dzisiaj jeden z największych zakładów lotniczych w Polsce, odpowiedzialny w ramach Polskiej Grupy Zbrojeniowej za dużą część sektora lotniczego i bezzałogowe systemy latające. Na ich ekspozycji prezentowany jest szeroki wachlarz produktów oferowanych przez tę firmę.

WZL Nr 2 S.A. już kilka lat temu zostały wybrane na podmiot, który w ramach Polskiej Grupy Zbrojeniowej będzie zajmował się projektowaniem i rozwijaniem własnych systemów bezzałogowych, ich pełnoskalową produkcją, testowaniem i integracją z wyposażeniem wchodzącym w skład ładunku użytecznego.

PGZ-19R

Na ekspozycji nie mogło zabraknąć systemu taktycznego krótkiego zasięgu PGZ-19R, wybranego dla Sił Zbrojnych RP w ramach programu Orlik, co jak dotychczas jest największym sukcesem bydgoskich zakładów w zakresie BSP. Zaprojektowany od podstaw i wyprodukowany w Polsce służy do prowadzenia długotrwałego rozpoznania obrazowego na rozległym obszarze w różnych warunkach terenowych i klimatycznych. Jego aparat latający został zaopatrzony w napęd hybrydowy. Może przenosić ładunek do 20 kg (maksymalna masa startowa do 80-90 kg), operować do 12 godzin w promieniu 150 km i na wysokościach do 5 km. Do działania można go przygotować w ciągu 30 minut (dwie osoby obsługi), a zastosowanie do startu pneumatycznej katapulty w formie przyczepy samochodowej sprawia, że system jest niezależny od infrastruktury lotniskowej.

PGZ-19R stworzono w otwartej architekturze i w obecnie proponowanej wersji może być jednocześnie wyposażony w dwa rodzaje sensorów jednocześnie: głowicę optoelektroniczną integrującą kamerę dzienną i termowizyjną, laserowy dalmierz i wskaźnik celu, a także radar SAR z funkcją GMTI (Ground Moving Target Indicator) ułatwiającą dozór terenu. Główne elementy systemu to platforma o napędzie hybrydowym i Naziemna Stacja Kontroli (NSK).

 

DRAGONFLY

Pokazywany na kilku stoiskach targowych system DRAGONFLY to z kolei propozycja w stosunkowo młodym segmencie bezzałogowców jakim są bojowe BSP. Zestaw składa się z niewielkiej przenośnej konsoli operatorskiej i niewielkich (MTOW 5 kg) aparatów latających wykorzystujących układ czterowirnikowca. Te ostatnie mogą operować na wysokościach do 500 m i w promieniu do 10 km przez okres do 25 minut. Ładunek użyteczny aparatu mogą stanowić głowice bojowe (odłamkowe, kumulacyjne, termobaryczne lub szkolne i treningowe), które mogą być wyposażone w kamerę dzienną lub termowizyjną. Ataku dokonuje się poprzez samobójcze uderzenie aparatu w cel. Po jego namierzeniu i przejściu w tryb śledzenia (video-tracking), możliwe jest kontynuowanie misji „samobójczej”, nawet w przypadku utraty łączności z platformą powietrzną. Cały zestaw DRAGONFLY może być przenoszony w jednym plecaku.

 

DROZD

Ofertę bezzałogową uzupełnia system BSP DROZD przeznaczony do wykonywania lotów rozpoznawczych przy wykorzystaniu wysokiej klasy sensorów optoelektronicznych. Jego podstawowe wyposażenie stanowi głowica optoelektroniczna zawierająca kamerę dzienną i/lub nocną, ale jest to rozwiązanie, z którym można integrować także inne urządzenia zewnętrzne. DROZD to rozwiązanie ekonomiczne adresowane do takich służb jak Policja, Straż Graniczna czy Straż Pożarna. Może też znaleźć zastosowanie w przemyśle, np. przy monitorowaniu sieci przesyłowych. Długotrwałość jego lotu to 2 godziny, zasięg 10 km, a maksymalny pułap operowania - 4 km. Napęd stanowi silnik elektryczny. Ze względu na maksymalną masę startową nie przekraczającą 25 kg może być z powodzeniem użytkowany do szkolenia i innych cywilnych zastosowań nie wymagających specjalnych zezwoleń.

image
DROZD. Fot. Maciej Szopa/Defence24

 

Hangar dla cywilnych statków powietrznych

Na stoisku WZL Nr 2 S.A. prezentowana jest także wizualizacja hangaru do obsługi technicznej statków pasażerskich. Konstrukcja ta o długości 56 m i 51 m szerokości (2750 m2 hala plus 1300 m2 części socjalno-magazynowo-biurowej, inwestycja uwzględnia również budowę płyt przedhangarowych o łącznej powierzchni ok. 6900 m2) ma pozwolić na prowadzenie w niej jednoczesnej obsługi dwóch samolotów komunikacji regionalnej, takich jak ATR 42/72 czy Bombardier Q400, albo pojedynczego samolotu Boeing 737-800 w wersji VIP. Obiekt na być wyposażony w suwnicę i szereg przyłączy technicznych.

Czytaj też: MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO 2019 - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL

Reklama
Reklama

Komentarze