Reklama
  • Wiadomości

MSPO 2018: Tury i Bóbr z Kutna

W trakcie targów MSPO w Kielcach spółka AMZ Kutno prezentuje między innymi dwie wersje pojazdów Tur i demonstrator pływającego wozu Bóbr-3, na bazie którego ma być opracowany pływający transporter nowej generacji, zastępujący w Wojsku Polskim wozy BRDM-2.

Tur V. Fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl
Tur V. Fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl

AMZ Kutno obecnie jest znana w SZ RP za sprawą dostarczania opancerzonych podwozi/platform wielozadaniowych Żubr-P pod samobieżne zestawy przeciwlotnicze Poprad czy radiolokatory Soła i Bystra.

NA MSPO prezentowany jest Tur V, czyli wielozadaniowy pojazd opancerzony oferowany w programie pozyskania Wielozadaniowego Pojazdu Wojsk Specjalnych (WPWS) o kryptonimie Pegaz. Charakteryzuje się on od podstaw opracowanym rozwiązaniem podwozia (po raz pierwszy o konstrukcji ramowej w układzie 4x4 z niezależnym zawieszeniem wszystkich kół) oraz  już w pełni przebadaną konstrukcją, budowaną tak, by spełnić specyficzne wymagania MON. Pojazd ten przy masie własnej 9000 kg jest w stanie zabrać ładunek do 2000 kg. Napędza go 6-cylindrowy silnik MTU 6R 106 TD21 o pojemności 7200 cm3 i mocy 240 kW (norma emisji spalin EUR III).

Nowa wersja ma długość 5850 mm (poprzednio 6184 mm), wysokość maksymalną 2460 mm (2664 mm) i szerokość 2550 mm (2561 mm). Zachowano ten sam rozstaw osi wynoszący 3500 mm. Ten model napędza już silnik IVECO N60 ENT C EURO III o pojemności 5883 cm3 i mocy 280 KM. Zastosowano w nim osie firmy Timoney model AxleTech 4x4.

Ponadto pokazano opancerzony pojazd amfibijny Bóbr-3. On z kolei to bazowa propozycja wobec wymagań nowego lekkiego opancerzonego transportera rozpoznawczego (LOTR) w układzie 4x4 kryptonim Kleszcz. Obecnie trwa budowa prototypu transportera LOTR na bazie Bobra-3, ma on powstać w styczniu 2019 roku, natomiast produkcja seryjna – po zaakceptowaniu konfiguracji - będzie mogła ruszyć dwa lata później. W skład wyposażenia pojazdu ma wejść system ostrzegania o opromieniowaniu wiązką laserową SOL-2, produkcji KenBIT. 

image
Bóbr-3. Fot. Marta Rachwalska/Defence24.pl

W wersji bazowej Bóbr-3 zapewnia ochronę na poziomie 2/3 STANAG 4569, w zakresie minoodporności na poziomie 2. Ochrona może zostać podniesiona do poziomu 3 lub 4. Masa w bazowym wariancie to ok. 15 ton.

Zupełną nowością jest natomiast lekki pojazd opancerzony, patrolowo-interwencyjny Tur VI w układzie 4x4. Może on przewozić do 10 osób (z kierowcą) i występować w kilku konfiguracjach, takich jak transportowa (w tym do przewozu szczególnie chronionych ładunków), dowodzenia, ewakuacji medycznej, przewozu VIP lub przewozu niewybuchów.

image
Tur VI. Fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl

 

Wymiary pojazdu to 6400 mm długości, 2350 mm szerokości i 2640 mm wysokości. Do jego  napędu zastosowano wysokoprężny silnik o mocy 362 KM sprzęgnięty z automatyczną 5 biegową skrzynią.

W wersji podstawowej pojazd zapewnia ochronę balistyczną na poziomie I wg STANAG 4569 A. Poziom ochrony można oczywiście zwiększyć do II (kosztem ładowności, wyposażenia lub liczby przewożonych członków załogi).

Zawieszenie kół z przodu jest niezależne, wzmocnione, ze sprężynami i amortyzatorami teleskopowymi. Z tyłu zastosowano resory i amortyzatory teleskopowe. Na wozie zastosowano opony 335/80R20, a w kołach wkładki run-flat.

Pojemność zbiornika paliwa wynosi 150 litrów. DMC pojazdu wynosi ok. 8500 kg a ładowność ok. 1500 kg.

Zamontowane na nim uzbrojenie może się składać z różnych zdanie sterowanych modułów uzbrojenia lub wieżyczek obsługiwanych przez operatora z 7,62 mm, 12,7 mm karabinami maszynowymi, czy 40 mm granatnikami automatycznymi.

Pojazd wyposażono w klimatyzację, system niezależnego ogrzewania, filtrowentylację, ogrzewane szyby boczne i czołową wyciągarkę elektryczną. Bazuje on na zmodyfikowanym zawieszeniu i napędzie popularnego Forda F-550, a skierowany jest do licznego grona odbiorców z krajów afrykańskich lub Bliskiego Wschodu.

AMZ-Kutno znane jest z produkcji zabudów specjalnych oraz pojazdów opancerzonych. Rozwijane sukcesywnie od 1999 roku zaplecze techniczne oraz nabywane doświadczenie i umiejętności pozwoliły na stworzenie obecnie możliwości wykonania rocznie do 750 zabudów i pojazdów specjalnych. Główne kierunki działalności w tej chwili wytwarzanie ambulansów sanitarnych, bankowozów, dedykowanych opancerzonych i nieopancerzonych pojazdów militarnych, pojazdów dla służb mundurowych czy innych (jak np. energetyczne, wodociągowe itp.).

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama