Przemysł Zbrojeniowy

MSPO 2018: Boeing i WZL nr 1 rozszerzają współpracę. Nie tylko Kruk

Fot. J. Sabak
Fot. J. Sabak

Koncern Boeing zawarł w Kielcach porozumienie współpracy z PGZ w ramach programu Kruk, ale również porozumienie dotyczący współpracy z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 1 w zakresie działań biznesowych związanych z platformami lotniczymi nie pochodzącymi z USA. - Połączenie specjalistycznej wiedzy i innowacyjnych możliwości WZL nr 1 z szeroką gamą usług oferowanych przez Boeinga może generować znaczącą wartość dla naszych globalnych klientów – powiedział w tym kontekście Gene Cunningham, wiceprezes ds. sprzedaży globalnej Boeing Defence, Space & Security.

Boeing i Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. podpisały 4 września 2018 roku protokół ustaleń (ang. memorandum of understanding), określający obszary współpracy i realizacji projektów biznesowych dotyczących platform śmigłowcowych wyprodukowanych przez innych niż Boeing, w tym producentów poza Stanami Zjednoczonymi.

W ramach protokołu obie firmy ocenią możliwości współpracy w dostarczaniu usług posprzedażowych, w tym:

modyfikacji i modernizacji wiropłatów;

zarządzaniu łańcuchem dostaw części, komponentów i systemów;

utrzymaniu odpowiednich stanów magazynowych;

opracowywaniu, weryfikacji, modyfikacji jak również poprawie danych technicznych wybranych platform;

modyfikacji, ulepszaniu i rozwoju specjalnych narzędzi i sprzętu testowego;

możliwości transferu technologii do WZL nr 1;

produkcji wybranych komponentów, z uwzględnieniem wytwarzania i zarządzania częściami, których produkcji zaniechano.

Powyższa lista, pochodząca z oficjalnego komunikatu prasowego, jasno wskazuje, że podpisane MOU nie dotyczy programu Kruk, ale innych działań które mogą być realizowane wspólnie w zakresie wsparcia eksploatacji, serwisu i remontów oraz modernizacji „platform śmigłowcowych wyprodukowanych przez innych niż Boeing, w tym producentów poza Stanami Zjednoczonymi”.

image
Przedstawiciele koncernu Boeing, PGZ oraz WZL-1 po podpisaniu listów intencyjnych. Fot. PGZ

Wśród wymienionych opcji znajduje się na przykład „produkcji wybranych komponentów, których produkcji zaniechano”, co może być działaniem ważnym, na przykład dla użytkowników śmigłowców Mi-24, Mi-8/17, Mi-14 którzy nie chcą korzystać z rosyjskiego serwisu. Wsparcie koncernu Boeing może okazać się bardzo interesującą możliwością rozwoju tego typu usług dla WZL nr 1, szczególnie przy ostatnich doświadczeniach koncernu. Kwestie potencjalnym benefitów naświetlił w rozmowie z Defence24 wiceprezes Boeing Defence, Space & Security, pan Gene Cunningham.

To co zrobiliśmy w Boeingu to połączyliśmy obsługę cywilną i wojskową w jeden biznes. Zrozumieliśmy, że zarówno w obsłudze wojskowych jak i cywilnych platform są pewne praktyki, które będą służyć bardzo dobrze w obu tych obszarach. Uznaliśmy również, że metody stosowane w obsłudze produktów Boeinga mogą być równie skuteczne przy obsłudze maszyn innych producentów. WZL nr 1 posiada wiedzę o platformach lotniczych nie produkowanych przez Boeinga, ale nasze metody mogą w tej pracy wnieść dodatkową wartość. Mamy doświadczenie, procedury, standardy, standardy w realizacji kontraktów.

Gene Cunningham, wiceprezes ds. sprzedaży globalnej Boeing Defence, Space & Security

Możliwości jakie otwiera potencjalna kooperacja z międzynarodowym koncernem tej skali są dość oczywiste. Warto również zauważyć, że tego typu współpraca jest elementem globalnej strategii firmy Boeing. W lipcu, podczas salonu lotniczego w Farnborough ukraińskie zakłady lotnicze Antonowa zawarły umowę dotyczącą współpracy w produkcji, serwisie i promocji samolotów An-148, An-158 i An-178 oraz potencjalnego rozwoju An-188 z należącą do koncernu Boeing firmą Aviall Services.

W przypadku przekształcenia się dokumentu podpisanego pomiędzy WZL-1 i Boeingiem w realną współpracę, szczególnie jeśli Polska zdecyduje się na śmigłowce AH-64E Apache w programie Kruk, zakłady z Łodzi mogą nie tylko serwisować polskie maszyny. Nie jest wykluczone, że staną się elementem systemu serwisowego dla innych śmigłowców w oparciu o procedury Boeinga oraz własne doświadczenie. Wcześniej konieczne będzie sfinalizowanie analiz możliwości kooperacji i zawarcie umów wykonawczych.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.