- Ważne
- Wiadomości
Miliardy funtów na brytyjskie okręty podwodne
BAE Systems otrzymało kontrakt wartości 1,5 mld funtów na dostawę siódmego okrętu podwodnego typu Astute oraz 900 mln funtów na kolejną fazę programu budowy podwodnych nosicieli rakiet balistycznych typu Dreadnought. Oba typy jednostek będą wyposażone w napęd jądrowy.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Gavin Williamson ogłosił te kontrakty podczas wizyty w stoczni spółki w Barrow-in-Furness w Umbrii, gdzie są budowane okręty podwodne.
Podczas tej wizyty Sekretarz Stanu nadał siódmemu i ostatniemu okrętowi podwodnemu typu Astute nazwę Agincourt, a także oficjalnie otworzył nowoczesny zakład produkcyjny w stoczni w Barrow, który powstał w ramach dużego programu inwestycji infrastrukturalnych. Pewne etapy budowy okrętów typu Dreadnought będą realizowane w nowym obiekcie stoczniowym (Central Yard Facility) o długości 180 m, szerokości 90 m i wysokości 44 m, w którym mieszczą się doki, warsztaty i pomieszczenia biurowe.
Budowa pierwszego z czterech nowych okrętów podwodnych typu Dreadnought rozpoczęła się w październiku 2016 r. Środki z podpisanego kontraktu zostaną przeznaczone na trwające prace projektowe i produkcyjne, zakup materiałów i inwestycje w nowe i istniejące obiekty przez kolejne 12 miesięcy.
Sekretarz obrony powiedział: „Ta wielomiliardowa inwestycja w nuklearne okręty podwodne pokazuje naszą niezachwianą determinację w utrzymywaniu bezpieczeństwa Wielkiej Brytanii przed nasilającymi się zagrożeniami. HMS Agincourt uzupełni flotę wielozadaniowych okrętów podwodnych Królewskiej Marynarki Wojennej (Royal Navy), liczącą siedem najpotężniejszych jednostek, jakie kiedykolwiek weszły do służby w Wielkiej Brytanii. Nasze zdolności odstraszania nuklearnego są ostateczną obroną przed najbardziej ekstremalnymi zagrożeniami, z jakimi możemy się spotkać”.
Cliff Robson, dyrektor zarządzający Działu Okrętów Podwodnych w BAE Systems, powiedział przy tej okazji: „Przyznanie nowych środków na nasze programy budowy okrętów podwodnych jest doskonałą wiadomością dla BAE Systems i 8 700 osób w naszym dziale okrętów podwodnych, a także lokalnej społeczności w Barrow i tysięcy ludzi w łańcuchu dostaw w Wielkiej Brytanii, którzy pomagają w dostarczaniu Royal Navy tych ważnych dla całego kraju jednostek. Wciąż czynimy postępy w zakresie tych bardzo skomplikowanych technicznie programów, a dzisiejsze decyzje pozwolą nam kontynuować prace”
Pierwsze trzy okręty podwodne typu Astute – HMS Astute, HMS Ambush i HMS Artful – są już eksploatowane przez Royal Navy. Wcześniejsze finansowanie pozwoliło rozpocząć prace nad siódmym okrętem podwodnym w 2014 r. W Barrow na różnych etapach budowy znajdują się czwarty, piąty i szósty okręt tego typu, które już wcześniej otrzymały pełne finansowanie. Mające 97 m długości i wypierające ponad 7400 ton okręty są największymi i najpotężniejszymi jednostkami podwodnymi z napędem atomowym, jakie kiedykolwiek zbudowano dla Royal Navy.
Jednostki typu Dreadnought zastąpią cztery okręty podwodne typu Vanguard, które są elementem brytyjskiego samodzielnego odstraszania nuklearnego. Będą miały długość 153,6 m i wyporność 17 200 ton. Okręty te zostaną dostarczone przez nowo utworzoną spółkę Dreadnought Alliance, zarządzaną przez wspólny zespół utworzony przez Ministerstwo Obrony, BAE Systems i Rolls-Royce.
Budowa okrętów podwodnych Astute i Dreadnought to narodowy projekt, którego baza zaopatrzeniowa obejmuje całą Wielką Brytanię. Tylko w 2017 roku BAE Systems przekazało około 700 mln GBP ponad 700 dostawcom.
Na potrzeby budowy okrętów typu Dreadnought stocznia w Barrow przechodzi gruntowną przebudowę, która da jej szereg nowoczesnych zdolności, w tym rozbudowę hali Devonshire Dock, obiektu logistycznego o powierzchni 28 000 m2 i centrum szkoleniowego o powierzchni 8 000 m2 oraz niedawno ukończonego obiektu stoczniowego (Central Yard Facility).
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS