- Wiadomości
Mały samolot wczesnego ostrzegania znów zwycięża
Republika Korei wybrała samoloty wczesnego ostrzegania L3Harris Global 6500 CAEW w postępowaniu na drugą transzę samolotów wczesnego ostrzegania. W pierwszej wybrany został Boeing z samolotem E-737 będącym wczesną wersją E-7 Wedgetail.

Autor. L3Harris
W prowadzonym od czerwca 2020 roku postepowaniu Boeing z kolejną wersją rozojową związaną z E-7 Wedgetail, był postrzegany jako faworyt konkursu,. Wydawało się, że Seul po prostu domówi podobne samoloty, powiększając dotychczasową flotę czterech maszyn. Tymczasem w lipcu 2024 w dość niejasnych okolicznościach amerykański producent został usunięty z przetargu.
Pozostały w nim dwa mniejsze samoloty wczesnego ostrzegania. Szwedzki Saab GlobalEye i amerykański L3Harris CAEW (Conformal Airborne Early Warning) z samolotem Bombardier Global 6500 i izraelskim radarem Elta EL/W-2085.
Zobacz też
Jak ogłosiła koreańska agencja DAPA (Defense Acquisition Program Administration), obydwie te propozycja zostały ocenione bardzo wysoko. Przy tym propozycja od L3Harris nieco tylko wyżej niż propozycja Saaba. Proponowane samoloty zostały oceniopne wysoko, ale L3Harris otrzymał najwyższą punktację jeżeli chodzi o przydatność operacyjną i propozycję udziału w pracach rodzimego przemysłu koreańskiego, a także kosztów utrzymania samolotów w służbie. Tymczasem Saab miał zaproponować atrakcyjniejsze warunki kontraktu i cenę zakupu.
Nowe samoloty są wyposażone w burtowe anteny radaru AESA , a także mniejsze akteny: dziobową i ogonową. Umożliwia to obserwację rpzestrzeni powietrznej w zakresie 360 stopni, chociaż podobnie jak w przypadku GlobalEye, najlepsza obserwację będzie można prowadzić latając równolegle do linii styczności z przeciwnikiem.
Zobacz też
Zakupione mają zostać cztery samoloty, które będą kosztowały równowartość 2,2 mld USD i zaczną wchodzić do służby począwszy od roku 2032. Republika Korei będzie czwartym klientem na podobne rozwiązanie. Wcześniej zakupiły je Izrael (producent), Włochy (w ramach barteru za samoloty szkolne M-346 Master/Lavi, jedna z takich maszyn wczesnego ostrzegania pomagała odpierać „atak” rosyjskich dronów na Polskę we wrześniu 2025 roku) oraz Singapur. Poprzedni klienci otrzymali jednak samoloty wczesnego ostrzegania oparte o bizjeta Gulfstream G550, a nie o maszynę Bombardiera.
Pojedynek między dwoma małymi samolotami wczesnego ostrzegania po eliminacji z postępowania dużej maszyny Boeinga jest znakiem czasów. Kolejnym po ogłoszeniu przez Francję w czerwcu kupna Saab Globaleye jako następców samolotów E-3 Sentry. Tam E-7 także wydawał się niemal pewnym następcą.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu