Reklama
  • Wiadomości

Leonardo i WZL 1 wesprą eksploatację polskich Bielików

Firma Leonardo i Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 (WZL1) podpisały umowę na długoterminowe wsparcie floty M-346 „Bielik” Sił Powietrznych RP. Umowa ma pozwolić na dalsze zwiększanie dostępności floty w celu zaspokajania rosnących potrzeb w zakresie szkolenia pilotów bojowych Sił Powietrznych RP.

Fot. Leonardo.
Fot. Leonardo.
Reklama

W komunikacie Leonardo czytamy, że firma jako producent wyposażenia (OEM), będzie odpowiedzialna za usługi wsparcia inżynierskiego wynikające z jego roli w systemie eksploatacji i zarządzanie łańcuchem dostaw, który nadzoruje. Z kolei spółka WZL1, która wchodzi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) pełnić będzie rolę głównego wykonawcy, koordynującego cały proces, uzupełniającego i wspierającego obszary, w których firma Leonardo nie jest bezpośrednio zaangażowana. Będzie ona także odpowiadać za bezpośrednią współpracę z użytkownikiem końcowym.

Reklama

Firma Leonardo informuje, że współpracuje z WZL1 także na bazie odrębnych umów w procesie szkolenia i ustanawiania kompetencji obsługowo-naprawczych w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 1 S.A. dla potrzeb wsparcia eksploatacji samolotów M-346 systemu AJT.

Osiągając ponad 100 000 godzin nalotu, M-346 ugruntował swoją pozycję jako najlepszy na świecie samolot szkolenia zaawansowanego dla pilotów obecnych i przyszłych myśliwców. Będąc w czołówce technologicznej samolotów szkolnych, M-346 wciąż będzie najlepszym sposobem na rozwijanie umiejętności pilotów myśliwców pierwszej linii w kolejnych dekadach. Umowa ta wzmacnia partnerstwo Leonardo z WZL1, stwarzając nowe możliwości przenoszenia innych obszarów działań do Polski, zgodnie ze sprawdzonym i elastycznym modelem wsparcia logistycznego ustanowionego przez Leonardo w kilku krajach, przewidujący transfer zdolności do lokalnego przemysłu obronnego.
Dario Marfè – Wicprezes ds. Handlowych i Obsługi Klienta w Leonardo Aircraft Division
M-346 Bielik, Fot. M. Rachwalska/Defence24.pl
M-346 Bielik, Fot. M. Rachwalska/Defence24.pl

W lutym 2014 r. Siły Powietrzne RP wybrały M-346 jako następcę samolotu szkolno-treningowego TS-11 Iskra. Następnie, w listopadzie 2018 r. podczas uroczystości w 4. Skrzydle Lotnictwa Szkolnego Sił Powietrznych w Dęblinie, M-346 otrzymał w polskiej służbie oficjalną nazwę „Bielik". Od momentu wprowadzenia do Sił Powietrznych RP, M-346 jest przydzielony do 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Obecna flota 16 samolotów jest efektem dwóch dodatkowych partii dostaw, które miały miejsce już po pierwotnym wyborze Polski.

Reklama

System szkolenia M-346 „Bielik" został również certyfikowany przez Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych do realizacji szkolenia pilotów myśliwców czwartej i piątej generacji, co jest ważnym kamieniem milowym, który umożliwił Polsce szkolenie wielu kadetów w kraju, a nie za granicą.

Zobacz też

Ponad 100 samolotów M-346 zostało zamówionych przez siły powietrzne na świecie, w tym Włoch, Izraela, Polski, Singapuru, Kataru i Grecji. Samolot jest również trzonem Międzynarodowej Szkoły Lotniczej (International Flight Training School, IFTS), będącej efektem współpracy pomiędzy Leonardo i włoskimi siłami powietrznymi. IFTS została już wybrana przez Japonię, Niemcy, Katar i Singapur.

Reklama

Źródło: materiały prasowe Leonardo

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama