Leonardo będzie produkować pojazdy. Iveco sprzedane

Autor. Iveco Defence Vehicles
Leonardo S.p.A. potwierdziło w dniu 30 lipca br. zakup zakładów Iveco Defence Vehicles (IDV), których wartość wyceniono na 1,7 mld EUR. Ta akwizycja umocni pozycję włoskiej grupy, jako producenta systemów uzbrojenia, także w domenie lądowej.
Zgodnie z komunikatem, przejęcie IDV stanowi znaczący krok w realizacji planu Leonardo, mającego na celu wzmocnienie jego pozycji jako wiodącego, producenta w pełni zintegrowanego oryginalnego sprzętu (OEM) w domenie lądowej. Przejęcie to dodatkowo wzbogaci ofertę rozwiązań Grupy w zakresie systemów bojowych, zarówno o platformy gąsienicowe, jak i kołowe.
Przejęcie Iveco Defence stanowi kluczowy kamień milowy w realizacji naszej strategii wzrostu i wspiera pełną realizację naszego planu przemysłowego. Transakcja ta wzmacnia pozycję Leonardo jako kluczowego gracza na europejskim rynku systemów lądowych, który w najbliższych latach ma odnotować trwały wzrost.
Roberto Cingolani, dyrektor generalny i prezes Leonardo
Przejęcie IDV przez Leonardo ma wzmocnić pozycję rynkowa obu przedsiębiorstw m.in. poprzez komplementarność sieci sprzedaży oraz możliwość oferowania zintegrowanych rozwiązań.
Integracja systemów elektronicznych Leonardo – w tym kompletnych zestawów sensorów oraz systemów wieżowych nowej generacji – z pojazdami Iveco Defence ma zapewnić wysoką skuteczność proponowanych rozwiązań na współczesnym polu walki. Z kolei, specjalistyczna wiedza w poszczególnych branżach, w połączeniu z solidnymi możliwościami logistycznymi i zdolnościami produkcyjnymi, ma przyczynić się do zwiększenia wydajności operacyjnej obu podmiotów i przyspieszenia rozwoju technologicznego oferowanych przez nie rozwiązań.
Czytaj też
Przy okazji pozyskania IDV Leonardo poinformowało, że we współpracy ze swoim partnerem Rheinmetall, ma ocenić potencjalne możliwości w zakresie systemów pojazdów ciężkich. Przypomnijmy, że Włosi i Niemcy założyli w 2024 roku spółkę jont venture - Leonardo Rheinmetall Military Vehicles (LRMV), która ma być głównym wykonawcą programu modernizacji wojsk lądowych Włoch. W jego ramach opracowany ma zostać projekt włoskiego czołgu nowej generacji na bazie platformy KF51 Panther oraz bojowego wozu piechoty w oparciu o platformę Lynx.
Nowych BWP, pozyskiwanych w ramach programu (Armoured Infantry Combat System – AICS ma być stosunkowo najwięcej, przy czym obejmuje to też wozy zabezpieczenia technicznego i inne pojazdy wsparcia. Stąd akwizycja Iveco Defence Vehicles wydaje się być logiczną kontynuacją podjętej przez Leonardo współpracy z Rheinmetallem i planami realizacji projektów związanych z modernizacją techniczną Esercito Italiano. Kompetencje IDV w zakresie m.in. gąsienicowych platform bojowych będą cennym wkładem w potencjał spółki LRMV, szczególnie jej włoskiej „części”.
Jak podaje Leonardo w swoim komunikacie, zamknięcie transakcji spodziewane jest w pierwszym kwartale 2026 r., pod warunkiem uzyskania zgód ze strony organów regulacyjnych.
Czytaj też
Ciężarówki, pojazdy opancerzone i czołgi
Iveco Devence Vehicles z siedzibą w Bolzano, należące do tej pory do Iveco Group, posiada zakłady produkcyjne (łącznie pięć) również na terenie Niemiec, Rumunii i Brazylii, w których zatrudnionych jest łącznie 2000 osób. Firma prowadzi również sześć ośrodków badawczo-rozwojowych we Włoszech, Brazylii, Wielkiej Brytanii i Niemczech.
Portfolio produktów obejmuje lekkie i średnie pojazdy opancerzone, ciężkie platformy opancerzone, w tym gąsienicowe oraz pojazdy ciężarowe/logistyczne i taktyczne. Wśród flagowych produktów marki IDV można wymienić takie konstrukcje, jak:
- LMV (Light Multirole Vehicle), których dostarczono ponad 4000 szt użytkownikom na całym świecie;
- MTV (Medium Multirole Vehicle) zamówione przez Holandię w liczbie 1185 szt;
- Kołowy wóz wsparcia ogniowego Centauro II
- SuperAV - pływający transporter opancerzony 8x8 wybrany przez US Marines Corps oraz Marina Militare;
- Guarani - pływający transporter opancerzony opracowany na zamówienie brazylijskiej armii;
- samochody ciężarowe, w tym zmilitaryzowane Eurocargo oraz rodziny MMR (Modular Military Range) bazującej na konstrukcjach marki Astra.

Autor. Iveco Defence Vehicles
Iveco Defence w ramach konsorcjum CIO z Oto Melara uczestniczy również w modernizacji włoskich czołgów podstawowych do standardu C2 Ariete.
Warto dodać, że wraz z IDV Leonardo pozyska również markę Astra (Astra Veicoli Industriali S.p.A.), która od 2021 roku tworzy z IDV wspólną jednostkę biznesową w ramach grupy Iveco, odpowiedzialną za produkcję pojazdów specjalnych i wojskowych.
Czytaj też
Iveco Group w indyjskich rękach
Sprzedaż Iveco Defence Vehicles jest konsekwencją innej transakcji, czyli rozpoczęcia procesu przejęcia włoskiego producenta samochodów ciężarowych Iveco Group N.V. przez indyjską firmę Tata Motor Ltd. (należąca do koncernu Tata). Jak podano we wspólnym komunikacie, zgodę na zbycie indyjskiej spółce swojego pakietu akcji w wysokości 27%, wyraził największy udziałowiec Iveco Group - Exor N.V. Wartość grupy Iveco określono na 3,8 miliarda euro, a zamknięcie całej transakcji ma nastąpić do połowy 2026 roku.
Transakcja ta, jak przedstawiono w komunikacie prasowym, ma połączyć dwie firmy o wysoce komplementarnych portfolio produktów i możliwościach, które nie pokrywają się pod względem przemysłowym i geograficznym, co pozwoli na stworzenie podmiotu o znaczącej pozycji na globalnym rynku i sprzedaży na poziomie ponad 540 tys. sztuk ciężarówek rocznie. Łącznie Iveco i dział pojazdów użytkowych Tata Motors mają osiągnąć przychody w wysokości około 22 mld euro (ponad 220 mld rupii indyjskich), z czego około 50% w Europie, około 35% w Indiach i około 15% w Ameryce, a także atrakcyjne pozycje na rynkach wschodzących w Azji i Afryce.
Połączona grupa ma mieć lepszą pozycję do inwestowania w innowacyjne, zrównoważone rozwiązania w zakresie mobilności i dostarczania ich, wykorzystując globalną sieci dealerów. W komunikacie mowa jest m.in. o planach wspólnego rozwijania technologii, na czele ze wspólnymi platformami produktowymi.
Można założyć, ze włoski producent będzie się dzielić rozwiązania z pozostałymi ciężarowymi markami Tata Motors. Można założyć, że rozwiązania z Iveco, w tym także z obszaru układów napędowych opracowywanych przez FPT Industrial, będą trafiać do indyjskich ciężarówek. To zresztą już się dzieje, gdyż silniki FTP można spotkać w ciężarówkach marki Deawoo, która również należy do indyjskiego koncernu (Tata Daewoo Commercial Vehicle Company). Co ciekawe choć produkty Deawoo trafiają głownie na rynek koreański, to są również oferowane na innych rynkach azjatyckich, afrykańskich a także zdobywają popularność na Ukrainie, gdzie zastępują produkty m.in. białoruskiego MAZ-a.

Autor. Tata Motors
Wracając do Włochów, to będą oni mogli liczyć na pokaźne, zaplecze finansowe koncernu Tata. Marka Iveco ma zostać jak najbardziej utrzymana, dalej działając po własnym szyldem.
Koncern Tata and Sons Group, będący właścicielem Tata Motors, powstał w 1945 roku i obecnie prowadzi działalność w różnych branżach, w tym chemicznej, elektronicznej, zbrojeniowej, stalowej oraz spożywczej. O wielkości indyjskiego potentata może świadczyć zatrudnienie wynoszące ponad milion osób oraz obroty szacowane się na 180 mld USD rocznie. Pod marką Tata produkowane są nie tylko pojazdy użytkowe, ale również osobowe, które zresztą były tez oferowane na początku XXI w. w Polsce. Tata Motors jest też właścicielem brytyjskich marek Land Rover oraz Jaguar, które nabyła w 2008 r. od Forda.

Autor. Tata Motors
Paszczur Maruda
Molochy zbrojeniowe wykupują producentów i nie jest to nic dobrego.
Monkey
@Paszczur Maruda: Szczególnie, jeśli podmioty z Azji wykupują firmy europejskie😱
Radzio560
i
DudeCSPA
Bardzo podobne do Jelczy.