Przemysł Zbrojeniowy

Kosztowne oszczędności, czyli dlaczego Rosomak jest drogi [OPINIA]

Rosomak z systemem wieżowym ZSSW-30.
Rosomak z systemem wieżowym ZSSW-30.
Autor. Dowództwo Generalne/X

W minionym roku Wojsko Polskie po raz pierwszy od dwóch dekad zamówiło nowe transportery Rosomak w wersji bojowej. Są one jednak o wiele droższe od pojazdów kontraktowanych wcześniej. Jakie są powody tak dużego wzrostu kosztów sztandarowej polskiej platformy bojowej?

  • Część wzrostu kosztów Rosomaka jest spowodowana inflacją i wzrostem kosztu komponentów.
  • Produkcja polskich transporterów była przez kilka lat niemal całkowicie przerwana, co postawiło dostarczające je zakłady w trudnym położeniu.
  • Decyzje z poprzedniej dekady, mające w założeniu chronić finanse państwa i polski przemysł, okazały się przeciwskuteczne.

Kołowy Transporter Opancerzony Rosomak to najliczniej wprowadzona po 1989 roku do Wojska Polskiego ciężka platforma bojowa przeznaczona dla Wojsk Lądowych. Pojazd powstaje na licencji fińskiej firmy Patria Oyj, a od wdrożenia w 2004 roku doczekał się wielu modernizacji i odmian specjalistycznych. Transportery były używane w czasie misji w Afganistanie, a niedawno pewną partię dostarczono Ukrainie w ramach pomocy wojskowej.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.

WIDEO: Polska pancerna pięść na straży Łotwy [WYWIAD]