- Analiza
- Wiadomości
- Wywiady
Koreańska Orka przygotowana na Bałtyk. "Automatyzacja i uzbrojenie" [WYWIAD]
W dzisiejszych czasach większy okręt podwodny oznacza bardziej skomputeryzowane, zautomatyzowane i znacznie bezpieczniejsze systemy. Ponadto większa liczba systemów uzbrojenia umożliwia nie tylko prowadzenie wojny przeciw okrętom nawodnym i podwodnym, ale także wspiera strategiczne odstraszanie i operacje lądowe. (…) KSS-III jest dobrze przygotowany do działania na Morzu Bałtyckim - mówi w rozmowie z Defence24.pl Wiceadmirał rez. Sung Kyun Jeong, wiceprezes Hanwha Ocean.

Autor. Hanwha Ocean
Jędrzej Graf: Panie Admirale, ostatnio dość często odwiedza Pan Polskę, ponieważ projekt polskiego okrętu podwodnego Orka nabiera tempa. Podczas Defence24 Days Agencja Uzbrojenia podała, że program Orka ma wejść w kolejną fazę już w czerwcu i ma zostać ogłoszona krótka lista oferentów, którzy zostaną dopuszczeni do kolejnej fazy. Jak ocenia Pan wyniki prowadzonych do niedawna rozmów pomiędzy Hanwha Ocean a polskimi władzami? Jakich kolejnych kroków oczekuje Pan od strony polskiej?
Wiceadmirał rez. Sung Kyun Jeong, wiceprezes Hanwha Ocean: Słyszałem, że polski rząd może zdecydować się na krótką listę do końca czerwca lub najpóźniej do połowy lipca, a następnie wydać RFP (Request for Proposal). Spodziewamy się, że po wydaniu RFP oferenci będą mieli od dwóch do trzech miesięcy na udzielenie odpowiedzi. Następnie, do przyszłego roku polskie władze przeprowadzą ocenę ofert, w wyniku czego zostanie wybrana firma, która otrzyma kontrakt na realizację programu Orka.
Jakie są, Pana zdaniem, oczekiwania polskiego rządu wobec nowego okrętu podwodnego oraz kluczowe punkty rozmów Hanwha Ocean z Agencją Uzbrojenia?
Myślę, że polski rząd chce mieć zaawansowany technologicznie okręt podwodny o bardzo dużych zdolnościach. Bierze pod uwagę nie tylko obecne, ale i przyszłe zagrożenia. Polski rząd jest zainteresowany strategicznymi zdolnościami odstraszania. Ponadto przyszłe polskie okręty podwodne powinny wspierać nie tylko domenę morską, ale także domenę lądową, więc Polska chce wykorzystywać okręty podwodne w operacjach wielodomenowych.
Polski rząd kładzie również nacisk na transfer technologii dla MRO (Maintenance, Repair and Overhaul – ang. konserwacja, naprawa i obsługa) w Polsce. Posiadanie zdolności MRO umożliwi Polsce niezależną konserwację, naprawę i obsługę okrętów podwodnych, bez konieczności zwracania się o pomoc do innego kraju. Wiem, że istnieją pewne obawy, że Korea nie zawsze będzie dostępna, aby wspierać MRO w Polsce ze względu na odległość geograficzną między dwoma krajami. Jest to jeden z powodów, dla których chcielibyśmy przenieść technologię do Polski, aby zwiększyć jej niezależne zdolności w zakresie MRO.
Jako że Korea uzyskała niezbędne umiejętności do budowy okrętów podwodnych od Niemiec w przeszłości, ma doświadczenie w organizowaniu MRO i transferów technologii. Odpowiednia organizacja MRO może zapewnić wysoką dostępność i niezależną zdolność nie tylko do obsługi, ale także do konserwacji okrętu podwodnego. Oczywiście budowanie zdolności MRO wymaga czasu, jest trudniejsze niż eksploatacja okrętu podwodnego, a podczas gdy polskie MRO będzie osiągać pełną zdolność, będziemy współpracować z polskimi podmiotami wykorzystując zdolności Hanwha Ocean i Marynarki Wojennej Republiki Korei.
Republika Korei oferuje dziś Polsce okręty podwodne, ale koreańskie zdolności do budowy okrętów podwodnych zostały stworzone przede wszystkim w celu spełnienia wymagań Marynarki Wojennej Republiki Korei. Korea Południowa ma sporą flotę okrętów podwodnych i jest ona stale rozwijana. Dlaczego posiadanie floty podwodnej liczącej ponad 20 okrętów jest dla Seulu kluczowe?
Korea nadała priorytet budowie zaawansowanych sił podwodnych w celu odstraszania i obrony przed potencjalnymi zagrożeniami morskimi. Okręty podwodne działają jako mnożnik sił i siła asymetryczna, umożliwiając stosunkowo niewielkiej flocie wywieranie znaczącego wpływu strategicznego i kontrolę nad środowiskiem bezpieczeństwa. To sprawia, że okręty podwodne są optymalnym rozwiązaniem dla wsparcia bezpieczeństwa narodowego i obrony.
Jak wiadomo, Korea Południowa stoi w obliczu ciągłego zagrożenia ze strony Korei Północnej, która posiada ponad 70 okrętów podwodnych. Ponadto jesteśmy otoczeni przez potężnych sąsiadów w bliskiej odległości geograficznej. Dlatego też, aby sprostać niepewności związanej z bezpieczeństwem regionalnym i chronić nasze interesy narodowe, potrzebujemy silnych zdolności w zakresie obrony morskiej.
KSS-III to najnowsza generacja okrętów podwodnych opracowanych w Korei, a także typ okrętu podwodnego oferowanego Polsce. Chciałbym zapytać, jakie czynniki skłoniły koreańską marynarkę wojenną do opracowania okrętów podwodnych KSS-III?
Przed opracowaniem KSS-III nasza flota okrętów podwodnych składała się z KSS-I i KSS-II. Te okręty podwodne były skoncentrowane głównie na działaniach typowo morskich, w tym misjach przeciw okrętom nawodnym i podwodnym. Jednak wraz z ewolucją środowiska bezpieczeństwa uznaliśmy potrzebę posiadania okrętów podwodnych zdolnych do działań połączonych z siłami lądowymi i powietrznymi dla osiągnięcia celów wojskowych.
Ta ekspansja wymagała od naszych okrętów podwodnych zdolności do atakowania celów lądowych o znaczeniu strategicznym. Dlatego KSS-III został opracowany z ulepszonymi możliwościami ataku na cele lądowe, obejmującymi zarówno pociski manewrujące, jak i konwencjonalne pociski balistyczne. Te osiągnięcia powodują, że okręty podwodne KSS-III mogą skutecznie przyczyniać się do wspólnych operacji na teatrze, odpowiadając na szerszy zakres współczesnych wyzwań związanych z bezpieczeństwem.
Jakie są główne możliwości zdolności podwodnych KSS-III?
Opierając się na moim 30-letnim doświadczeniu jako oficera okrętów podwodnych, uważam, że okręty podwodne muszą działać pod wodą przez dłuższy czas bez konieczności ładowania baterii, posiadać zdolność do atakowania zarówno celów o znaczeniu strategicznym, jak i taktycznym oraz być bardzo ciche, aby uniknąć wykrycia. Powinny również być w stanie zapewnić dobre warunki życia załodze, aby utrzymać wysokie morale oraz posiadać zautomatyzowane systemy i redundancje, aby działać bezpiecznie.
KSS-III został zaprojektowany z myślą o tych standardach. Charakteryzuje się konstrukcją kadłuba minimalizującą hałas oraz montażem elastycznym zapewniającymi niewidzialność, niezależnym od powietrza układem napędowym (AIP) oraz najnowocześniejszymi akumulatorami litowo-jonowymi, dzięki czemu może pozostawać w zanurzeniu przez ponad trzy tygodnie bez wynurzenia. Okręt jest wyposażony w różnorodne uzbrojenie, takie jak pociski przeciwokrętowe, pociski do atakowania celów lądowych, torpedy i miny. Ten okręt podwodny ma zdolność głębokiego uderzenia, będąc w stanie wystrzelić zarówno konwencjonalne pociski balistyczne, jak i pociski manewrujące, co znacznie zwiększa jego zdolności odstraszające. Jego zautomatyzowane systemy pozwalają na bezpieczną i precyzyjną nawigację, nawet na płytszych wodach, takich jak Morze Bałtyckie.
Jedną z największych zalet KSS-III jest czas dostawy. Bazując na naszym udokumentowanym doświadczeniu, możemy dostarczyć KSS-III w ciągu 6 lat od przyznania kontraktu. Oznacza to, że jeśli kontrakt zostanie nam przyznany dzisiaj, pierwszy okręt podwodny może zostać dostarczony Marynarce Wojennej RP do 2030 roku. Takie tempo budowy jest najszybsze w branży. KSS-III w Polsce zwiększy zdolności morskie Polski, co doprowadzi do wzmocnienia wysiłków NATO w zakresie obrony zbiorowej i przyczyni się do bezpieczeństwa i stabilności w regionie.
Zdolności operacyjne to jedno, ale okręty podwodne mają dość długi cykl życia i wiążą się ze znacznymi kosztami, dlatego ważne jest, aby móc odpowiednio zarządzać cyklem życia i utrzymaniem. Jakie ważne czynniki związane z cyklem życia i utrzymaniem należy wziąć pod uwagę przy zakupie okrętów podwodnych?
Przy nabywaniu okrętów podwodnych należy wziąć pod uwagę trzy kluczowe czynniki: przyszłe środowisko bezpieczeństwa, zdolność do napraw i remontów oraz konserwacji (MRO) oraz zapas na ulepszenia i modernizację.
Zacznijmy więc od przyszłego środowiska bezpieczeństwa. Okręt podwodny ma cykl życia wynoszący 40-50 lat od budowy do wycofania z eksploatacji. Dlatego przy podejmowaniu decyzji o zakupie okrętów podwodnych należy wziąć pod uwagę, czy mają one zdolność bojową, możliwości utrzymania załogi, autonomiczność i inne ważne atrybuty, które mogą dostosować się do zmian w środowisku bezpieczeństwa w przyszłości.
Drugim jest niezależna zdolność MRO: Kluczowe znaczenie ma posiadanie zdolności do niezależnej konserwacji, naprawy i obsługi okrętu podwodnego w kraju, w którym został on nabyty. Zapewni to wyższą dostępność okrętu podwodnego przez cały jego cykl życia bez nadmiernego polegania na wsparciu zewnętrznym i niższe koszty eksploatacji okrętów podwodnych w całym okresie eksploatacji.
I zapas na modernizacje: W miarę ewolucji środowiska bezpieczeństwa, okręt podwodny musi być w stanie dostosować się do nowych technologii i zdolności, aby pozostać wiarygodnym i skutecznym. Okręty podwodne powinny mieć zapasy projektowe na ulepszenia i modernizację w trakcie ich cyklu życia.
Jeśli chodzi o uzbrojenie okrętu podwodnego, mówił Pan o pociskach rakietowych i są one ważne. Ale co z torpedami - czy będą to torpedy koreańskie, czy może europejskie lub amerykańskie? I czy planowane jest wyposażenie KSS III w bezzałogowy pojazd podwodny?
Koreańskie okręty podwodne są wyposażone w koreańskie uzbrojenie, więc możemy je zaoferować jako już zintegrowane z okrętem podwodnym. Jesteśmy jednak również gotowi zagwarantować dowolny interfejs zarówno dla torped, jak i pocisków rakietowych dostarczanych przez USA lub kraje europejskie. Zależy to od wyboru klienta.
Jeśli chodzi o systemy bezzałogowe, w przyszłości okręty podwodne będą prawdopodobnie współpracować z bezzałogowymi pojazdami podwodnymi. Na razie jednak żaden kraj nie posiada sprawdzonego projektu systemu bezzałogowego współpracującego z okrętem podwodnym. Hanwha Ocean prowadzi prace badawczo-rozwojowe nad bezzałogowymi pojazdami podwodnymi, aby zintegrować je z KSS-III. Ponadto, jeśli bezzałogowy pojazd podwodny zostanie opracowany w innych krajach, a Polska będzie chciała wprowadzić go do swoich okrętów podwodnych, zapewnimy wsparcie.
Jak mówiliśmy wcześniej, rząd Polski chce, aby zakup okrętów podwodnych doprowadził nie tylko do zwiększenia zdolności wojskowych, ale także do rozwoju gospodarczego, w tym poprzez rozbudowę lokalnego przemysłu. W jaki sposób Hanwha Ocean planuje zapewnić wsparcie dla realizacji tych celów polskich władz?
Hanwha Ocean podkreśliła swoje zaangażowanie w maksymalizację udziału lokalnego przemysłu w MRO projektu Orka. Oczekuje się, że współpraca ta zwiększy zdolności obronne Polski, będzie sprzyjać rozwojowi siły roboczej i napędzać wzrost gospodarczy. Hanwha Ocean planuje współpracować z polskimi uniwersytetami, w tym Akademią Marynarki Wojennej i instytucjami badawczymi oraz Agencją Rozwoju Przemysłu w celu wspólnego rozwoju nie tylko okrętów wojennych i systemów dostosowanych do polskiego kontekstu, ale także statków komercyjnych i zakładów offshore.
Wewnętrzny instytut badawczo-rozwojowy Hanwha Ocean, zatrudniający ponad 300 naukowców, jest dobrze przygotowany do wniesienia wkładu w tę współpracę, obejmującą tematy od podstawowego projektowania statków po zaawansowane, przyjazne dla środowiska systemy energetyczne i rozwiązania cyfrowe dla inteligentnych statków. Partnerstwo będzie sprzyjać tworzeniu dostosowanych, najnowocześniejszych rozwiązań, które spełniają unikalne wymagania Polski i przyczyniają się do postępu technologicznego kraju. Współpraca ta stanowi początek ciągłych wysiłków na rzecz rozszerzenia współpracy między polskim i koreańskim przemysłem.

Polska stoi w obliczu wielu konieczności realizacji priorytetów dotyczących obronności, a okręty podwodne takie jak KSS-III są uważane za kosztowne. W jaki sposób KSS-III może być korzystny dla Polski, biorąc pod uwagę zainwestowane fundusze?
KSS-III, o wyporności 3600 ton, daje lepsze możliwości i większą siłę bojową w porównaniu z mniejszymi okrętami podwodnymi.
Ponadto Hanwha Ocean zapewni szkolenia dla załogi, symulatory oraz kompleksowy transfer technologii (TOT), w tym szkolenia personelu technicznego i wsparcie techniczne dla polskiego przemysłu, tak aby polskie okręty podwodne mogły być konserwowane i naprawiane niezależnie w Polsce przez polskie podmioty.
Jak wiadomo, koreańskie systemy uzbrojenia słyną z wysokiej jakości i szybkiej dostawy w rozsądnej cenie. KSS-III, jako koreański system, nie tylko charakteryzuje się najnowocześniejszą technologią i szybką dostawą, ale będzie również oferowany w rozsądnej cenie.
Uważam, że byłby to atrakcyjny wybór dla polskiej marynarki wojennej.
Co można powiedzieć o terminach dostaw?
Korea Południowa jest znana z dobrze zorganizowanej produkcji i zaawansowanych technologii w stoczniach, w tym dla okrętów podwodnych. Termin dostawy okrętów podwodnych wynosi sześć lat. Innymi słowy, jeśli kontrakt zostanie dzisiaj, okręt podwodny znajdzie się w Marynarce Wojennej za sześć lat.
KSS-III to dość duży okręt podwodny o wyporności 3600 ton. Istnieją obawy, że rozmiar okrętu podwodnego może wpłynąć na jego zdolność do działania na Morzu Bałtyckim. Jak Pan Admirał na to odpowiedział?
Poojawiają się obawy, że większe okręty podwodne, takie jak KSS-III, nie będą odpowiednim wyborem do operowania na Morzu Bałtyckim.
Jeśli okręt podwodny jest większy, może mieć więcej czujników i systemów uzbrojenia, może być bardziej zautomatyzowany i mieć mniej załogi. Zautomatyzowany system umożliwia okrętowi podwodnemu bezpieczniejsze działanie przy mniejszej liczbie załogi.
Chciałbym dodać, że zaprojektowaliśmy KSS-III zarówno w celu przeciwdziałania zagrożeniu ze strony Korei Północnej, jak i strategicznej niepewności ze strony sąsiadów, mając na uwadze możliwość ryzykownych działań ze strony Chin. Jak wiadomo, Korea Południowa jest otoczona przez dwa morza, Morze Zachodnie i Morze Wschodnie. Morze Zachodnie ma średnią głębokość 43 metrów, więc jest płytsze niż Morze Bałtyckie. Zautomatyzowany system może kontrolować głębokość okrętu podwodnego w zależności od głębokości morza i gęstości wody morskiej, które często się zmieniają. Biorąc pod uwagę, że warunki Morza Bałtyckiego są podobne do Morza Zachodniego w Korei, KSS-III jest dobrze przygotowany do działania na Morzu Bałtyckim.
Kiedy byłem w Marynarce Wojennej, dowodziłem mniejszym, 1200-tonowym okrętem podwodnym, który nie miał zaawansowanych automatycznych systemów kontroli głębokości. Musieliśmy kontrolować głębokość ręcznie, a ludzie są podatni na błędy, nawet najmniejsze z nich mogą zagrozić bezpieczeństwu okrętu podwodnego. Zautomatyzowane, zaawansowane technologicznie systemy kontroli, takie jak te w KSS-III, są wysoce niezawodne. W dzisiejszych czasach większy okręt podwodny oznacza bardziej skomputeryzowane, zautomatyzowane i znacznie bezpieczniejsze systemy. Ponadto większa liczba systemów uzbrojenia umożliwia nie tylko prowadzenie wojny przeciw okrętom nawodnym i podwodnym, ale także wspiera strategiczne odstraszanie i operacje lądowe. Właśnie dlatego zaprojektowaliśmy KSS-III w taki sposób. Ponadto większy rozmiar zapewnia większy zapas na modernizacje. Ponieważ spodziewamy się, że okręty podwodne będą działać przez ponad 40 lat, zapasy te pozwolą na zwiększenie ich możliwości w połowie ich cyklu życia, zgodnie ze zmianami w środowisku bezpieczeństwa i rozwojem technicznym.
Wreszcie, większe okręty podwodne, oprócz zautomatyzowanych systemów, czujników i broni, zapewniają znacznie większy komfort i przestrzeń dla załogi. Jest to również istotne, zwłaszcza jeśli chcemy rekrutować zdolnych ludzi z młodych pokoleń.
Dziękuję za rozmowę.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]