Koreańska nawigacja wesprze polską Marynarkę Wojenną?

Autor. M.Dura
„Bezpieczna nawigacja – pewne zwycięstwo” – to hasło przewodnie, najlepiej opisujące stanowisko wystawiennicze południowokoreańskiej stoczni firmy Marine Works na wystawie MADEX 2025 w Pusan w Korei Południowej. Rozwiązania tam prezentowane są również proponowane dla polskiej Marynarki Wojennej z założeniem zaangażowania polskiego przemysłu.
Targi MADEX 2025 (Maritime and Defence Exhibition) są niesłusznie uważane za wydarzenie poświęcone tylko uzbrojeniu morskiemu. W rzeczywistości na wystawie zorganizowanej w dniach 28-30 maj 2025 roku w Pusan w Korei Południowej pokazano również wszystko to, co jest niezbędna dla okrętów, by to uzbrojenie mogło zostać w ogóle użyte. Przykładem tego mogą być systemy nawigacyjne, które zalicza się do rozwiązań podwójnego zastosowania, wykorzystywanych zarówno na okrętach, jak i na cywilnych jednostkach pływających.
W tej dziedzinie wyróżniało się stanowisko wystawiennicze firmy Marine Works, która na MADEX 2025 pokazała, że kieruje się zasadą „wyobraźnia dla ludzi, technologia dla życia”. Zakres działań tej firmy jest bardzo szeroki, ponieważ obejmuje np.: budowę symulatorów nawigacyjnych, zintegrowanych systemów sieciowych, rozwiązań dla „inteligentnych okrętów” (smart ship solution) oraz bezzałogowych, autonomicznych jednostek nawodnych (np. przygotowanych do zwalczania pożarów na platformach wiertniczych).
To, co zaprezentowaliśmy na MADEX, to nie prosta kombinacja technologiczna, ale system zaprojektowany z filozofią skoncentrowaną na perspektywie operatora i podejmowaniu decyzji w czasie rzeczywistym. Nie wierzymy, że umieszczenie wszystkich informacji na jednym ekranie definiuje doskonałość. Zamiast tego dążymy do zbudowania inteligentnie zintegrowanego systemu, który wspiera terminowe i trafne decyzje poprzez umieszczanie właściwych informacji we właściwym miejscu.
Yongdae Kim – prezes zarządu Marine Works Co., Ltd.
Tym na co jednak zwracano szczególną uwagę w Pusan były systemy nawigacyjne. Firma Marine Works ma w tej dziedzinie duże doświadczenie, ponieważ dostarczyła już swoje rozwiązania dla ponad 1000 jednostek pływających. Dostarcza sprzęt również dla okrętów południowokoreańskiej marynarki wojennej. Ma również nadzieję, że jej systemami zainteresuje się również Polska i w tym celu już przygotowuje się np. do współpracy z firmą Enamor z Gdyni (co ma być związane m.in. z transferem technologii). Ten transfer ma obejmować nie tylko uzyskanie zdolności do serwisowania rozwiązań zakupionych w Korei Południowej, ale również do ich samodzielnego rozwijania.

Autor. M.Dura
Koreańczycy wskazują, że system ECDIS opracowany przez Marine Works może pracować przez wiele tygodni i nikt nie musi się nim zajmować. Osiągnięto to poprzez stałą współpracę z użytkownikami, których uwagi są na bieżąco uwzględniane i wprowadzane do poszczególnych urządzeń. Dodatkową zaletą oferty Marine Works jest stałe wsparcie techniczne, bez względu na to kiedy nastąpiła dostawa konkretnego rozwiązania. Przykładem tego może być jeden z symulatorów nawigacyjnych, który do dzisiaj jest otrzymywany w sprawności technicznej, pomimo że został sprzedany w 2005 roku. I całe to wsparcie jest bez żadnych, dodatkowych kosztów.
Sztandarowym produktem firmy Marine Works na MADEX 2025 był nowej generacji zintegrowany mostek nawigacyjny IBS (Integrated Bridge System). Według Koreańczyków pozwala on na intuicyjny dostęp do różnych informacji nawigacyjnych i osiągnięcie organicznej integracji (nie tylko połączenia) z systemami bojowymi przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby operatorów.

Autor. M.Dura
Przykładowo wykorzystywany w IBS elektroniczny system obrazowania map i informacji (Electronic Chart Display and Information System) został już dostarczony przez Marine Works dla około tysiąca różnego rodzaju jednostek pływających. I to właśnie doświadczenie oraz sprawdzone technologie mają dawać tej firmie przewagę nad konkurencją. Wśród tego tysiąca platform są również okręty, które otrzymują wersję wojskową systemu zobrazowania map WECDIS (Warship Electronic Chart Display and Information System). Obecnie wszystkie południowokoreańskie duże okręty (w tym niszczyciele i fregaty) są zaopatrzone w to rozwiązanie przez Marine Works. Otrzymały je również: największy nowozelandzki okręt wsparcia logistycznego (HMNZS Aotearoa) i malezyjski okręt szkolny.
Zintegrowany mostek nawigacyjny Marine Works jest przy tym zdolny do wykorzystywania informacji ze wszystkich sensorów okrętowych, w tym sonarów (poprzez specjalny interfejs). Dane te są później zobrazowane w przyjazny dla operatora sposób, w tym również w modelu 3D. Wymiana informacji odbywa się również w odwrotnym kierunku. Koreańczycy potwierdzają bowiem, że wszystkie dane zobrazowane w IBS mogą zostać przekazane do dowolnego miejsca na okręcie, w tym do niejawnego, okrętowego systemu dowodzenia.

Autor. M.Dura
Ilość informacji, jakie można obecnie wykorzystywać na mostku jest tak duża, że standardowe monitory ECDIS stały się zbyt małe dla ich zobrazowania. Dlatego Marine Works zaprezentowała nowe rozwiązanie: Chart Master-SS, gdzie na dużym ekranie dotykowym można zobrazować nie tylko mapy zgodne ze standardami ECDIS, ale również prowadzić szkolenia oraz wyświetlać zobrazowanie z peryskopów, prezentacje i biuletyny pokładowe.
Przedstawiciele firmy Marine Works zwracali także uwagę na wykorzystywaną w swoim IBS, opracowaną przez siebie wielofunkcyjną konsolę przeznaczoną do współpracy z radarami nawigacyjnymi. Jest ona zdolna do przyjmowania informacji ze dowolnego typu stacji radiolokacyjnej jaką wybierze sobie użytkownik. Przy czym na jednej konsoli, obsługiwanej przez jednego obserwatora, można zobrazować dane z kilku radarów nawigacyjnych jednocześnie i to pracujących w różnych pasmach (X i S). Południowokoreański zintegrowany mostek współpracuje z systemem AIS poprzez transpondery firmy Saab (w tym w wersji wojskowej). To praktycznie takie same urządzenia jak te, które wykorzystuje polska Marynarka Wojenna.
Czytaj też
Konsola Radar Marine Works może mieć także dwie dodatkowe funkcje: zdolność do wyróżnienia małych celów nawodnych (w tym pływaków) oraz małych dronów powietrznych. Wykorzystuje się do tego sztuczną inteligencję, która pozwala m.in. ignorować obiekty naturalne – takie jak ptaki. Dane te mogą być później przekazywane do pokładowych systemów antydronowych, wykorzystujących np. drony przechwytujące. Jeden z takich systemów bezzałogowych był zresztą prezentowany przez Marine Works na MADEX 2025. Był to dron pozbawiony ładunku wybuchowego atakujący wrogie bezzałogowce poprzez bezpośrednie uderzenie (hit to kill).
Podsumowując, przedstawiciele Marine Works wskazali na trzy główne zalety ich zintegrowanego mostka:
- Możliwość dostosowania się do różnych koreańskich i zagranicznych jednostek pływających (dzięki otwartej architekturze);
- Rozsądna cena w porównaniu do konkurencji;
- Natychmiastowa implementacja wymagań użytkownika.
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie