Przemysł Zbrojeniowy
Kompozytowe pylony dla afgańskich Black Hawków
Śmigłowce UH-60A Black Hawk należące do Afgańskich Sił Powietrznych otrzymają zewnętrzne pylony LASS (Lightweight Armament Support Structure) - dostarczy je producent, amerykańska firma United Composites z Idaho (część holdingu Unitech Aerospace). W pylony zostanie wyposażonych 58 ze 159 śmigłowców, które mają trafić do Afganistanu do końca 2023 roku.
Celem tych zmian technicznych jest wspieranie przezbrajania wojsk afgańskich ze sprzętu produkcji radzieckiej (w tym konkretnym przypadku - śmigłowców Mi-17, których na stanie armii afgańskiej pozostaje 80 sztuk). Pierwsze zestawy mają trafić do Afganistanu jeszcze w tym roku. Wydanie przez Zarząd Inżynierii Wojskowej certyfikatów gotowości do lotu jest zaplanowane do końca 2019 roku. Łącznie zmiany obejmą 58 ze 159 śmigłowców, które mają trafić do Afganistanu do końca 2023 roku. Wartości kontraktu nie ujawniono.
Rozwiązanie LASS zostało opracowane dla amerykańskiego 160. Pułku Lotniczego Operacji Specjalnych, którego zadaniem jest udzielanie wsparcia lotniczego siłom specjalnym. LASS umożliwia zastąpienie wykonanych całkowicie z metalu zewnętrznych, zaprojektowanych przez producenta, metalowych pylonów, nowymi - całkowicie kompozytowymi. Powoduje to obniżenie masy tych zewnętrznych punktów podwieszenia o około 52%, bez zmniejszenia wagi uzbrojenia które śmigłowiec może przenosić. Co więcej, nowe zewnętrzne punkty podwieszenia, są odporne na korozję, a dzięki zmianie konstrukcji, redukują opór czołowy śmigłowca. LASS wprowadzone zostały do użycia zostały w 2011 roku i od tego czasu były wielokrotnie używane bojowo przez siły zbrojne USA.
Czytaj też: Black Hawk ze zdolnościami przeciwpancernymi. Uzupełnienie dla śmigłowców szturmowych [Defence24 TV]
Jeden pylon LASS pozwala na przenoszenie pojedynczego zasobnika z bronią strzelecką (zawierających działko kalibru 30mm lub karabin maszynowy kalibru 12,7 mm), wyrzutni rakiet niekierowanych kalibru 70 mm, lub wyrzutni pocisków kierowanych M299 umożliwiających m.in. przenoszenie pocisków Hellfire. Obecnie, w US Army wprowadzana jest nowa wersja tego rozwiązania - MLASS (Multi-Station Lightweight Armament Support Structure) - umożliwiająca przenoszenie dwóch sztuk uzbrojenia na jednym pylonie.
Czytaj też: Koniec postępowania na śmigłowce dla specjalsów
Prezes Unitech Aerospace podkreślił, że dla jego firmy "dostarczenie takich rozwiązań jest powodem do dumy". Zwrócił też uwagę, że UHPO (U.S. Army’s Utility Helicopters Project Office - Biuro Projektów Śmigłowców Użytkowych US Army) "będzie mogło oferować to rozwiązanie innym krajom które będą chciały zakupić Black Hawka w ramach programu Foregin Military Sales".
Wernyhora
+frog Jeśli zdecydujemy się na zaczepki wobec Rosji, to USA obyspią nas uzbrojeniem tak jak Afganistan lub Wietnam Płd. Ale przecież w ostatecznym rachunku dla nas chodziłoby o zniszczenie kraju i śmierć milionów Polaków, a to możemy zrobić sami, bez zaczepiania Rosji i bez pomocy USA. Stare uzbrojenie dla tego celu zupełnie wystarczy.
-CB-
@Pol - przecież my nigdy nie produkowaliśmy Mi-17 czy Mi-24 nawet na licencji. W jaki sposób niby chcesz to teraz robić? :O
Pol
Wykupić pzl swidnik i wznowic produkcje zmodernizowanego sokoła oraz nowych bazowanych na mi 17 , mi 24 z silnikami z ukrainy vk 2500 03 mamy rozwiniętą logistyke oraz serwis pod te modele i nie wyobraxam sobie innego kierunku.
frog
159 UH-60, prawdziwych Black Hawków dla Afganistanu, a Macierewicz i Błaszczak nie potrafili jak dotąd kupić nawet kilku "bieda Hawków" S-70 dla naszej armii... Wstyd!
Gts
Marek1, no wlasnie taka mamy dla nich wartosc i im mniej inwestujemy we wlasna armie a wiecej w najemna to tym bardziej bedziemy dla nich nikim. Do tego slaba gospodarka ktora z nimi handluje tyle co nic i efekty widac golym okiem.
Davien
Marek, Afganistan dostał UH-60A z lat 70-tych po remoncie wiec tez chcesz takie antyki?
bender
@Marek1: Używasz złej perspektywy. My nie jesteśmy państwem upadłym, ale państwem z ambicjami gracza regionalnego a może i globalnego, nie jesteśmy w III świecie tylko w I, nie tyle oczekujemy pomocy strukturalnej (poza funduszami rozwojowymi UE), co udzielamy pomocy. Nasz PKB na głowę jest jakieś 15 razy większy od tego w Agfanistanie. Afganistan najzwyczajniej zostałby opanowany przez Talibów/Pakistan gdyby nie ta pomoc, a dla nas czasy darmowych paczek z zagranicy się dawno skończyły dzięki reformom Balcerowicza. I bardzo dobrze.
bender
Słuszna uwaga kolego Marku, w ich warunkach dobre śmigłowce to najbardziej efektywny środek transportu i wsparcia ogniowego. Nadal jednak jak się pomyśli, że tymi śmigłowcami muszą latać przeszkoleni piloci (może i kilka załóg na śmigłowiec), a całe wojska lotnicze Afganistanu właściwie formowano od nowa, to widać imponującą skalę amerykańskiej i NATOwskiej pomocy. Czapki z głów.
Marek 1
Proszę zwrócić uwagę na SKALĘ prezentów Waszyngtonu dla ważnego i cennego w oczach USA sojusznika jakim jest Afganistan. Samych śmigłowców do 2023r USA dostarczy tam za free aż 159 szt. Ostatnio ukazało się info, o zakończeniu dostaw 36 UH-60(głównie najnowszych typów M i L) dla armii jordańskiej. Porównując te fakty ze skalą podobnych prezentów dla Polski widzimy wyraźnie jaką "wartość" mamy dla USA jako sojusznik.
Mario
Brać te śmigłowce od Awgańczyków tu w kraju przerobić i mamy 80 śmigłowców więcej!!!!! Po co nam nowe do Planu Kruka ktory nasze władze nigdy nie zrealizują haha
Marek
@bender I w ich warunkach w sumie nic dziwnego, że tak jest.
White Hawk
Na polskim Teatrze Działań Wojennych helikopter Black Hawk musiałby być 2 razy większy, mieć dwa razy większy udźwig, zabierać dwa razy więcej żołnierzy i mieć jednocześnie dużo mniejsze koszta użytkowania niż 2 Black Hawki. Powód jest prosty: polski TDW to nie żarty, a więc potrzebne jest w razie wojny dodatkowe opancerzenie uodparniająca na ostrzał do 23 mm. Do 2 strzelców bocznych z przodu trzeba dodać jeszcze dwóch bocznych z tyłu oraz jednego zupełnie z tyłu to następne tony obciążenia. Black Hawk po dodaniu takiego obciążenia traci sens, bo może zabierać może jeszcze 4 żołnierzy. Natomiast taki Black Hawk równy dwom Black Hawkom już istnieje i nazywa się H225M Caracal.
erergerergerg
jak nie powstanie w Afganistanie silna władza centralna z równie silnymi ośrodkami regionalnymi to im Black Hawki ani działa elektromagnetyczne nie pomogą, nadal fanatyczni pasterze z AK-47 będą górą
Myślenie ma przyszłość
brać te Mi-17 od afgańców - pomienić na ukraińskie silniki, przekładnię główną dołóżyc nową awionike - część wcielić do WP (wyjdzie 1/3 ceny za caracale) a część opchnąć na rynkach miedzynarodowych - tym samym pozyskanie tych modernizowanych Mi-17 dla WP wyjdzie za darmoi mamy spokój na 15 - 20 lat Przy okazji ludziska w Polsce będa miec pracę a podatnik wyjdzie na "zero wydatków"
devlin0
czy nasz przemysl..ewentualnie MON;nie mogl by odkupic tych smiglowcow i wyremontowac je zgdnie z wymaganiami naszej armi?
bender
Nie miałem pojęcia, że Afganistan użytkuje około 80 Mi-17, ani że będzie miał 159 Blackhawków. Zupełnie imponujący park śmigłowcowy.
MiP
Skoro obecny MON nie stać na nowe śmigłowce dla wojska to możemy pozyskać z Afganistanu ich wycofywane MI-17 :) Do naszej armii przecież i tak trafia złom z calego świata