Reklama
  • Wiadomości

Kompozytowe pylony dla afgańskich Black Hawków

Śmigłowce UH-60A Black Hawk należące do Afgańskich Sił Powietrznych otrzymają zewnętrzne pylony LASS (Lightweight Armament Support Structure) - dostarczy je producent, amerykańska firma United Composites z Idaho (część holdingu Unitech Aerospace). W pylony zostanie wyposażonych 58 ze 159 śmigłowców, które mają trafić do Afganistanu do końca 2023 roku.

Śmigłowiec MH-60 DAP z systemem LASS/ Fot. Unitech Composites
Śmigłowiec MH-60 DAP z systemem LASS/ Fot. Unitech Composites

Celem tych zmian technicznych jest wspieranie przezbrajania wojsk afgańskich ze sprzętu produkcji radzieckiej (w tym konkretnym przypadku - śmigłowców Mi-17, których na stanie armii afgańskiej pozostaje 80 sztuk). Pierwsze  zestawy mają trafić do Afganistanu jeszcze w tym roku. Wydanie przez Zarząd Inżynierii Wojskowej certyfikatów gotowości do lotu jest zaplanowane do końca 2019 roku. Łącznie zmiany obejmą 58 ze 159 śmigłowców, które mają trafić do Afganistanu do końca 2023 roku.  Wartości kontraktu nie ujawniono.

Rozwiązanie LASS zostało opracowane dla amerykańskiego 160. Pułku Lotniczego Operacji Specjalnych, którego zadaniem jest udzielanie wsparcia lotniczego siłom specjalnym. LASS umożliwia zastąpienie wykonanych całkowicie z metalu zewnętrznych, zaprojektowanych przez producenta, metalowych pylonów, nowymi - całkowicie kompozytowymi. Powoduje to obniżenie masy tych zewnętrznych punktów podwieszenia o około 52%, bez zmniejszenia wagi uzbrojenia które śmigłowiec może przenosić. Co więcej, nowe zewnętrzne punkty podwieszenia, są odporne na korozję, a dzięki zmianie konstrukcji, redukują opór czołowy śmigłowca. LASS wprowadzone zostały do użycia zostały w 2011 roku i od tego czasu były wielokrotnie używane bojowo przez siły zbrojne USA. 

Jeden pylon LASS pozwala na przenoszenie pojedynczego zasobnika z bronią strzelecką (zawierających działko kalibru 30mm lub karabin maszynowy kalibru 12,7 mm), wyrzutni rakiet niekierowanych kalibru 70 mm, lub wyrzutni pocisków kierowanych M299 umożliwiających m.in. przenoszenie pocisków Hellfire. Obecnie, w US Army wprowadzana jest nowa wersja tego rozwiązania - MLASS (Multi-Station Lightweight Armament Support Structure) - umożliwiająca przenoszenie dwóch sztuk uzbrojenia na jednym pylonie.

Prezes Unitech Aerospace podkreślił, że dla jego firmy "dostarczenie takich rozwiązań jest powodem do dumy". Zwrócił też uwagę, że UHPO (U.S. Army’s Utility Helicopters Project Office - Biuro Projektów Śmigłowców Użytkowych US Army) "będzie mogło oferować to rozwiązanie innym krajom które będą chciały zakupić Black Hawka w ramach programu Foregin Military Sales". 

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama