Jak podaje Dylan Malyasow z Defence Blog, kanadyjska firma Roshel ma posiadać na swoim stanie ponad 100 gotowych do wysyłki pojazdów opancerzonych Senator w różnych wersjach. Wydaje się być to dobrą okazją do wsparcia Ukrainy.
Kanadyjska firma pod koniec grudnia pochwaliła się wyprodukowaniem na potrzeby Zbrojnych Sił Ukrainy tysięcznego egzemplarza pojazdu rodziny Senator. Niedługo ma zostać zademonstrowana kolejna wersja tego cenionego przez ukraińskich żołnierzy pojazdu (obecnie znamy wariant klasyczny oraz minoodporny/MRAP). Olbrzymie zwiększenie zdolności produkcyjnych zakładu przełożyły się nie tylko na spore dostawy do Kijowa, ale jak widać, przekroczyły skalę zamówień na Senatory. Rodzi się tym samym pytanie, czy któryś z krajów zdecyduje się na ich pozyskanie dla swoich Sił Zbrojnych (np. Kanada), czy też zostaną one opłacone i wysłane Ukrainie w ramach wsparcia. Nie jest wiadome, czy produkcja większa niż zamówienia dla Roshela nie będzie oznaczała konieczności zmniejszenia wydajności w najbliższych miesiącach.
Exclusive: @RoshelDefence , a Canadian company, has stated that it currently has over 100 Senator armored vehicles of various versions in stock, ready for immediate delivery.
— Dylan Malyasov (@MalyasovDylan) January 12, 2024
Additionally, there's a new version, details of which will be shared shortly. pic.twitter.com/TmEuWXRXjw
Senator MRAP to minoodporny wariant samochodu opancerzonego Senator, produkowanego przez kanadyjską firmę Roshel. Jego bazę stanowi zmodyfikowane podwozie Forda F-550. Pojazd cechuje się wysoką wytrzymałością na ostrzał z amunicji 7,62 mm × 39. Wzmocnione dno oraz cała konstrukcja pojazdu ma pozwolić na ochronę przewożonej załogi przed wybuchem miny wypełnionej 6 kg materiałów wybuchowych pod każdym z kół, oraz dnem kadłuba. Uzyskano to m.in. dzięki budowie kadłuba w kształcie litery V, co obecnie jest standardem w wielu typach pojazdów kołowych przeznaczonych dla armii.
Czytaj też
Pojazd jest dostępny w różnych układach i konfiguracjach drzwi (dwudrzwiowy, czterodrzwiowy, wersja wyposażona w rampę hydrauliczną), w zależności od misji i potrzeb zamawiającego. Jednostkę napędową pojazdu stanowi 8-cylindrowy silnik wysokoprężny o poj. 6,7 litra i mocy 330 KM przy 2600 obr/min. sprzężony z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów. W konfiguracji transportera piechoty pojazd może pomieścić do 12 żołnierzy, w tym kierowcę i dowódcę.
Saymon
No to na co autor czeka? Niech kupi te pojazdy dla ukrainy, byle by nie za moje.
Pucin:)
Kanadyjska firma Roshel robi furorę ze swoimi pojazdami Senator MRAP 4*4 a my - WP-RP jak zwykle jak ciemnogród >>> albo z kapcia, albo paka Jelcza a już kuriozum to kupno koreańskiego KLTV 4*4 (400 szt) zamiast rozwijać swoje : TUR V i VI oraz pojazd na bazie Wirusa ISV/ILV - lekko opancerzony (spółka Concept)!!! MSPO 2023 - Wirus SOF!!!!! :) Nie wspomnę o gotowym Rosomaku 6*6!!!! :)
mick8791
Jak zwykle wypisujesz bzdury na biegunach! W WP za transport żołnierzy odpowiadają KTO i BWP (chociaż tych chwilowo sporo poszło na Ukrainę), a nie paka Jelcza! A Senatorzy idą, bo je dla UA zamówiły USA. Ukraińcy nie wybrzydzają i biorą co dostają, bo lepszy lekko opancerzony samochód niż brak jakiegokolwiek sprzętu. TURem V Ty ludzi nie rozśmieszaj, bo produkty AMZ mają od lat "renomę". Irak wolał oddać niż używać... TUR VI misiu to zaś pojazd dla oddziałów specjalnych policji, a nie wojska! Ale jak AMZ chce je rozwijać i promować to droga wolna - wszak to prywatna firma, niech szuka klientów. I tak btw TUR zabiera raptem 5 ludzi podczas gdy Senator 12 - czujesz różnice? Wielrus chłopcze to lekki pojazd dla desantu i zwiadu i pełni zupełnie inne zadania niż Senator!
radziomb
na Bank ktoś to kupi, i przekaze na Ukraine- obstawiam nawet 1 tys rocznie , bo wcale nie jest taki drogi (ok gorszy od tych amerykanskich) a wozów używanych juz jest coraz mniej w armiach europejskich