Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Kanadyjski MRAP w kooperacji z dronem

Na minionych już targach AUSA 2023 kanadyjska firma Roshel zaprezentowała swój pojazd opancerzony Senator w wariancie MRAP wyposażony w bezzałogowy aparat latający. Ma to znacząco rozszerzyć zdolności pojazdu w zakresie m.in. świadomości sytuacyjnej.

Reklama

Kanadyjski Senator MRAP to odmiana powstała na bazie doświadczeń ukraińskich żołnierzy, którzy korzystają od dawna z klasycznego wariantu wspomnianego pojazdu. Wóz zaprezentowany podczas targów został wyposażony w bezzałogowy aparat latający w układzie wielowirnikowca mogącego wykonywać zadania rozpoznawcze czy patrolowe. Daje to szersze zdolności załodze pojazdu, która może zostać tym samym odciążona z niektórych typów misji. Oprócz tego zyskują oni znacznie większą świadomość sytuacyjną. Sam bezzałogowiec może pełnić funkcję retranslatora lub, jak pokazuje Ukraina, nawet środka transportowego dla zrzucanych środków bojowych, jak granaty ręczne. Oprócz tego pojazd otrzymał osłoniętą pancerzem obrotnicę znaną z innych pojazdów opancerzonych jak np. International MaxxPro.

Reklama
Reklama

Senator MRAP to minoodporny wariant samochodu opancerzonego Senator, produkowanego przez kanadyjską firmę Roshel. Jego bazę stanowi zmodyfikowane podwozie Forda F-550. Pojazd cechuje się wysoką wytrzymałością na ostrzał z amunicji 7,62 × 39 mm. Wzmocnione dno oraz cała konstrukcja pojazdu ma pozwolić na ochronę przewożonej załogi przed wybuchem miny wypełnionej 6 kg materiałów wybuchowych pod każdym z kół, oraz dnie kadłuba. Uzyskano to m.in. dzięki budowie kadłuba w kształcie litery V, co obecnie jest standardem w wielu typach pojazdów kołowych przeznaczonych dla armii.

Pojazd jest dostępny w różnych układach i konfiguracjach drzwi (dwudrzwiowy, czterodrzwiowy, wersja wyposażona w rampę hydrauliczną), w zależności od misji i potrzeb zamawiającego. Jednostkę napędową pojazdu stanowi 8-cylindrowy silnik wysokoprężny w układzie o poj. 6,7 litra i mocy 330 KM przy 2600 obr/min. sprzężony z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów. W konfiguracji transportera piechoty pojazd może pomieścić do 12 żołnierzy, w tym kierowcę i dowódcę.

Czytaj też

Autor. Roshel
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. Pucin:)

    HA, HA ,HA!!!!!! - a w WP-RP WOT nadal na Jelczach 442.32 zamiast na TUR VI (kupiony dla 16 jednostek antyterorystów w województwach) + TUR V + obydwa z ZSMU A5 na dachu!!!! :) Porażka ten MON!!!! :)

    1. Chyżwar

      WOT powstał stosunkowo niedawno i jest to lekka piechota. Moje zdanie znasz. Formacja powinna lewitować w stronę Army National Guard. Ale nie od razu Kraków zbudowano. Poza tym z Turami nie rozpędzałbym się za bardzo zważywszy, że Waran bez większego problemu może być w wersji 6x6. Czyli czymś w stylu Titusa, abo Griffona. A to wydaje mi się bardziej odpowiednie.

Reklama