- Wiadomości
Jordania zamawia nowe myśliwce
Jordania podpisała zamówienie na zakupu ośmiu myśliwców F-16 Block 70 produkowanych przez Lockheed Martina. Tym samym rośnie kolejka państw, które zamówiły te maszyny. Obecnie są już w niej Bahrajn, Słowacja, Bułgaria, Maroko, Tajwan i właśnie Jordania. Zamówienie to dobra wiadomość, także dla zakładów w Polsce.

Autor. Lockheed Martin
Linia produkcyjna F-16 wznowi działalność po przeprowadzce z Forth Worth do w Teksasie do Greenville w Południowej Karolinie dopiero w roku 2023. Z kolei pierwsze dostawy nowych samolotów są spodziewane najwcześniej w roku 2024. Ostatnimi F-16 wybudowanymi w Fort Worth było 36 maszyn F-16IQ dla Iraku. Tymczasem trzeba zbudować 16 maszyn dla Bahrajnu, 14 dla Słowacji, 25 dla Maroko, 66 dla Tajwanu i osiem dla Bułgarii. Jordańskie zamówienie nie będzie więc mogło być zrealizowane w najbliższych latach.
Obecnie lotnictwo bojowe Jordanii liczy 59 F-16 – 44 wersji A/AM i 15 wersji B/BM. Nie jest wykluczone, że do obecnie zamówionej ósemki Jordańczycy dokupią jeszcze drugie tyle, ponieważ zgoda Departamentu Stanu USA objęła sprzedaż nawet 16 egzemplarzy (12 jedno- i cztery dwumiejscowe). Obecne zamówienie jest o połowę mniejsze prawdopodobnie ze względów finansowych, podobnie jak miało to niedawno miejsce w przypadku Bułgarii.
Jordańskie zamówienie pokazuje, że zaintersowanie "Fighting Falconem" nie słabnie i zgodnie z przewidywaniami producenta pojawią się jeszcze najprawdopodobniej chętni na setki tych samolotów. Są one atrakcyjne ze względu na stosunek koszt-efekt, szczególnie po stworzeniu wariantu Block 70/72 i pakietu F-16V, które czerpią z rozwiązań opracowanych dla samolotów 5. generacji F-35 i umożliwiają wykrywania celów na większych odległościach oraz wykorzystywanie nowocześniejszych typów uzbrojenia precyzyjnego klasy powietrze-ziemia.
Kolejne zamówienie to dobra wiadomość dla zakładów PZL Mielec, które od tego roku mają ruszyć z produkcją elementów dla F-16. Od 2022 roku PZL Mielec będzie dostarczać tylną i środkową część kadłuba, konstrukcję kokpitu, boczny panel kokpitu i przednią komorę wyposażenia dla wszystkich wyprodukowanych myśliwców F-16. Komponenty z Mielca będą przekazywane do końcowej linii montażowej Lockheed Martin w Greenville w Południowej Karolinie.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]