- Wiadomości
Jelcze dla Wisły [FOTO]
Firma Jelcz jest uczestnikiem konsorcjum PGZ-Wisła i ostatnio zaprezentowała stworzone dla systemu obrony powietrznej Wisła pojazdy ciężarowe Jelcz 882.57 w różnych wersjach.

Autor. Jelcz
Program Wisła stał się olbrzymią szansą dla polskiego przemysłu, który mógł zyskać dzięki temu wiele nowych możliwości i miałby zapewnioną pracę na wiele lat jak nie dekad. Jednym z jej największych sukcesorów jest spółka Jelcz, która zyskała zamówienie na dziesiątki ciężarówek różnych wersji, i perspektywy na zakup kolejnych podczas powiększania liczby baterii systemu Wisła w przyszłości.

Autor. fot. Justyna Orzechowska
Pierwsza umowa z 17 maja 2019r. pomiędzy Agencją Uzbrojenia a Zespołem Programu Wisła opiewająca na kwotę 170,9 mln PLN brutto dotyczy dostaw następujących pojazdów:
- 33 ciągników siodłowych Jelcz 882.57 CSS w układzie napędowym 8 x8, przeznaczonych do holowania naczep specjalnych M860A1 do transportu stacji radiolokacyjnych AN/MPQ-65, wyrzutni rakiet M9093, kabin ECS/RIU (Engagment Control Station/Radar Interface Unit) i kabin technicznego wsparcia eksploatacji systemu- BMC (Battery Maintenance Center) oraz ISE (Intermadiate Support Element) wraz z naczepami M871A4;
- 28 bazowych podwozi Jelcz 882.57 TS w układzie 8×8 w konfiguracji uniwersalnej, z których po dostosowaniu i zabudowie powstaną 4 poniższe wersje transporterów specjalnych:
- TS EPP (Electrical Power Plant) z pomostem skrzyniowym i zaczepami kontenerowymi do transportu zespołu zasilającego w energię elektryczną;
- TS LRPT (Large Repair Parts Transporter) ze skrzynią ładunkową i żurawiem dookólnym do załadunku, rozładunku i transportu zestawów naprawczych. Z podwoziem będzie zintegrowany żuraw samochodowy, umożliwiający przeładunek pojemników transportowo-startowych lub wielkogabarytowych części zamiennych;
- TS TSK (Transporter Specjalny Kontenerów) z hakowym systemem samozaładowczym kontenerów 20-stopowych do transportu kontenerów systemu IBCS (S280),TS TSK (Transporter Specjalny Kontenerów) z hakowym systemem samozaładowczym kontenerów 20-stopowych do transportu kontenerów systemu IBCS (S280);
- TS DOW (Transporter Kabin Dowodzenia i Kierowania) z ramą podkontenerową do transportu kontenerów stanowisk kierowania i dowodzenia systemu IBCS/Wisła, w tym kabin F-OPS (Future Operations) oraz E-OPS (Engagment Operations);
- 12 samochodów średniej ładowności Jelcz 442.32 jako ciągników przyczepy M1061A1 radiolinii systemu IBCS IFCN Relay (Integrated Fire Control Network Relay), w układzie 4×4, wykonanych na bazie standardowych samochodów skrzyniowych Jelcz 442.32.

Autor. fot. Justyna Orzechowska

Autor. fot. Justyna Orzechowska
Zgodnie z zapisami dodatkowej umowy podwykonawczej z września 2020r. zawartej pomiędzy Wojskowymi Zakładami Uzbrojenia S.A. i Jelcz Sp. z o.o. o wartości 33 mln PLN, dostarczonych zostanie osiem kolejnych podwozi Jelcz P882.57 TS w wersji STZ. Podobnie jak transporter specjalny LRPT, w wersji ze skrzynią ładunkową i żurawiem dookólnym zostaną one wykorzystane do zabudowy samochodów transportowo-załadowczych pojemników transportowo-startowych pocisków rakietowych zamówionych w WZU S.A. przez Agencję Uzbrojenia.
Zobacz też
Zobacz też
Najciekawsze są oczywiście nowe wersje Jelczy 8x8, w tym ciągnik siodłowy CSS, które wyróżnia przede wszystkim nowa kabina, różniącą się nieznacznie od tej stosowanej w opancerzonych Jelczach 442.32 S22. Zawieszona na standardowej wysokości długa, 2-drzwiowa kabina mieszcząca w środku do sześciu ludzi, jest opancerzona, zapewne do poziomu 2 według STANAG 4569A/B. Zgodnie z wojskowymi wymogami jej kształt zoptymalizowano, m.in. poprzez zastosowanie płaskich powierzchni, co ma na celu np. ułatwienie odkażania.

Autor. fot. Justyna Orzechowska
Zobacz też
W nowych Jelczach zastosowano jednostkę napędową MTU 6R1500. Jest to 6-cylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego, o pojemności 15,6 l. Można przypuszczać, że w ciągniku CSS wykorzystano odmianę osiągającą moc 460kW/617 KM i maksymalnym momencie obrotowym 3000 Nm. Byłby to zatem najmocniejszy silnik, jaki do tej pory zastosowany został w ciężarówce Jelcza. Jednostka ta współpracuje z automatyczną skrzynią przekładniową ZF, a napęd na osie przekazywany jest za pośrednictwem zapewne skrzyni rozdzielczej tego samego producenta. Niespodzianki nie będzie też w przypadku kompletnych mostów napędowych z zawieszeniem, w tym przypadku wykorzystane zostaną produkty z oferty AxelTecha.

Autor. fot. Justyna Orzechowska
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]