Reklama
  • Wiadomości

Jelcze dla Wisły [FOTO]

Firma Jelcz jest uczestnikiem konsorcjum PGZ-Wisła i ostatnio zaprezentowała stworzone dla systemu obrony powietrznej Wisła pojazdy ciężarowe Jelcz 882.57 w różnych wersjach.

Jelcze 882.57 CSS i TSS zapewnią mobilność systemowi przeciwlotniczemu średniego zasięgu Wisła
Jelcze 882.57 CSS i TSS zapewnią mobilność systemowi przeciwlotniczemu średniego zasięgu Wisła
Autor. Jelcz
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Program Wisła stał się olbrzymią szansą dla polskiego przemysłu, który mógł zyskać dzięki temu wiele nowych możliwości i miałby zapewnioną pracę na wiele lat jak nie dekad. Jednym z jej największych sukcesorów jest spółka Jelcz, która zyskała zamówienie na dziesiątki ciężarówek różnych wersji, i perspektywy na zakup kolejnych podczas powiększania liczby baterii systemu Wisła w przyszłości.

Jelcze 882.57 w trzech wersjach zadaniowych
Jelcze 882.57 w trzech wersjach zadaniowych
Autor. fot. Justyna Orzechowska

Pierwsza umowa z 17 maja 2019r. pomiędzy Agencją Uzbrojenia a Zespołem Programu Wisła opiewająca na kwotę 170,9 mln PLN brutto dotyczy dostaw następujących pojazdów:

Reklama
  1. 33 ciągników siodłowych Jelcz 882.57 CSS w układzie napędowym 8 x8, przeznaczonych do holowania naczep specjalnych M860A1 do transportu stacji radiolokacyjnych AN/MPQ-65, wyrzutni rakiet M9093, kabin ECS/RIU (Engagment Control Station/Radar Interface Unit) i kabin technicznego wsparcia eksploatacji systemu- BMC (Battery Maintenance Center) oraz ISE (Intermadiate Support Element) wraz z naczepami M871A4;
  2. 28 bazowych podwozi Jelcz 882.57 TS w układzie 8×8 w konfiguracji uniwersalnej, z których po dostosowaniu i zabudowie powstaną 4 poniższe wersje transporterów specjalnych:
Reklama
  • TS EPP (Electrical Power Plant) z pomostem skrzyniowym i zaczepami kontenerowymi do transportu zespołu zasilającego w energię elektryczną;
  • TS LRPT (Large Repair Parts Transporter) ze skrzynią ładunkową i żurawiem dookólnym do załadunku, rozładunku i transportu zestawów naprawczych. Z podwoziem będzie zintegrowany żuraw samochodowy, umożliwiający przeładunek pojemników transportowo-startowych lub wielkogabarytowych części zamiennych;
  • TS TSK (Transporter Specjalny Kontenerów) z hakowym systemem samozaładowczym kontenerów 20-stopowych do transportu kontenerów systemu IBCS (S280),TS TSK (Transporter Specjalny Kontenerów) z hakowym systemem samozaładowczym kontenerów 20-stopowych do transportu kontenerów systemu IBCS (S280);
  • TS DOW (Transporter Kabin Dowodzenia i Kierowania) z ramą podkontenerową do transportu kontenerów stanowisk kierowania i dowodzenia systemu IBCS/Wisła, w tym kabin F-OPS (Future Operations) oraz E-OPS (Engagment Operations);
  • 12 samochodów średniej ładowności Jelcz 442.32 jako ciągników przyczepy M1061A1 radiolinii systemu IBCS IFCN Relay (Integrated Fire Control Network Relay), w układzie 4×4, wykonanych na bazie standardowych samochodów skrzyniowych Jelcz 442.32.
Reklama
Jelcz 882.57 TS LRPT
Jelcz 882.57 TS LRPT
Autor. fot. Justyna Orzechowska
Reklama
Jelcze 8x8 882.57
Jelcze 8x8 882.57
Autor. fot. Justyna Orzechowska
Reklama

Zgodnie z zapisami dodatkowej umowy podwykonawczej z września 2020r. zawartej pomiędzy Wojskowymi Zakładami Uzbrojenia S.A. i Jelcz Sp. z o.o. o wartości 33 mln PLN, dostarczonych zostanie osiem kolejnych podwozi Jelcz P882.57 TS w wersji STZ. Podobnie jak transporter specjalny LRPT, w wersji ze skrzynią ładunkową i żurawiem dookólnym zostaną one wykorzystane do zabudowy samochodów transportowo-załadowczych pojemników transportowo-startowych pocisków rakietowych zamówionych w WZU S.A. przez Agencję Uzbrojenia.

Zobacz też

Zobacz też

Najciekawsze są oczywiście nowe wersje Jelczy 8x8, w tym ciągnik siodłowy CSS, które wyróżnia przede wszystkim nowa kabina, różniącą się nieznacznie od tej stosowanej w opancerzonych Jelczach 442.32 S22. Zawieszona na standardowej wysokości długa, 2-drzwiowa kabina mieszcząca w środku do sześciu ludzi, jest opancerzona, zapewne do poziomu 2 według STANAG 4569A/B. Zgodnie z wojskowymi wymogami jej kształt zoptymalizowano, m.in. poprzez zastosowanie płaskich powierzchni, co ma na celu np. ułatwienie odkażania.

Reklama
Jelcz 882.57 TS EPP
Jelcz 882.57 TS EPP
Autor. fot. Justyna Orzechowska
Reklama

Zobacz też

Reklama

W nowych Jelczach zastosowano jednostkę napędową MTU 6R1500. Jest to 6-cylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego, o pojemności 15,6 l. Można przypuszczać, że w ciągniku CSS wykorzystano odmianę osiągającą moc 460kW/617 KM i maksymalnym momencie obrotowym 3000 Nm. Byłby to zatem najmocniejszy silnik, jaki do tej pory zastosowany został w ciężarówce Jelcza. Jednostka ta współpracuje z automatyczną skrzynią przekładniową ZF, a napęd na osie przekazywany jest za pośrednictwem zapewne skrzyni rozdzielczej tego samego producenta. Niespodzianki nie będzie też w przypadku kompletnych mostów napędowych z zawieszeniem, w tym przypadku wykorzystane zostaną produkty z oferty AxelTecha.

Jelcz staje się jednym z największych sukcesorów programów modernizacyjnych ostatnich lat, będąc głównym dostawcą wielu rodzajów samochodów ciężarowych
Jelcz staje się jednym z największych sukcesorów programów modernizacyjnych ostatnich lat, będąc głównym dostawcą wielu rodzajów samochodów ciężarowych
Autor. fot. Justyna Orzechowska
Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama