Przemysł Zbrojeniowy
ITWL na MSPO: Wielozadaniowe drony, cele powietrzne i samolot załogowy AJT
Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych (ITWL) prezentuje na tegorocznych targach MSPO prezentuje opracowywane rozwiązania dla lotnictwa. Od koncepcji samolotu szkolno-treningowego i wsparcia AJT, przez cele powietrzne i po bojowe bezzałogowce.
Czytaj też: Serwis Specjalny Defence24 MSPO 2016 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.
Maszyna AJT to koncepcja odrzutowego samolotu szkolno-treningowej i bezpośredniego wsparcia walczących wojsk. Dwusilnikowy samolot ma charakteryzować się prędkością maksymalną Mach 1. AJT ma posiadać skrzydło pasmowe z dużymi kątami natarcia do 50°. Poza tym ma charakteryzować się typowymi cechami nowoczesnych maszyn tej klasy czyli „szklanymi kokpitem” i układem sterowania „fly by wire”. Samolot AJT będzie mógł przenosić ok. 1200 kg uzbrojenia na 4 lub 5 zaczepach pod skrzydłami i kadłubem.
ITWL zebrał doświadczenia do wstępnych prac nad tym ambitnym programem projektując szereg bezzałogowców, w tym celów powietrznych. Z tych ostatnich w Kielcach pokazywany jest Jet-2, czyli odrzutowy samolot-cel do próbnych strzelań obrony przeciwlotniczej zdolny do zaprogramowanego lotu na pułapie od 200 do 5000 metrów z prędkością do 720 km/h. Oprócz niego spółka pokazuje też mniejsze i znacznie wolniejsze maszyny SMCP-JU Komar i Szerszeń służące do nauki operatorów wyrzutni MANPADS.
Spółka pokazuje także koncepcje odrzutowego, bezzałogowego statku powietrznego Pirania służącego do rozpoznania, pozoracji i niszczenia obiektów pola walki przeciwnika na dystansie do 300 km. Rakieta kalibru 200 mm o masie 80 kg może zabrać ładunek o masie do 20 kg. Pojazd ma startować z wieloprowadnicowej rurowej wyrzutni rakietowej z rakietowym silnikiem startowym, a następnie poruszać się z prędkością ok. 500 km/h z wykorzystaniem napędu turboodrzutowego. Bezzałogowiec ma być sterowany z wykorzystaniem nawigacji GPS i bezwładnościowo z możliwością sterowania przez operatora. W misjach rozpoznawczych Pirania ma lądować na spadochronie, co umożliwi jej wielokrotne użycie.
NeoX to samolot bezzałogowy o przeznaczeniu zarówno cywilnym jak i wojskowym. Charakteryzuje się długim czasem lotu i wyposażeniem, na który składają się sensor światła dziennego (1920×1080) oraz sensor termowizyjny (640×480), a opcjonalnie także czujnik skażeń i aparat cyfrowy wysokiej rozdzielczości. W zależności od typu wykonywanego zadania może prowadzić obserwację terenu, identyfikować i wskazywać cel, a w wersji bojowej atakować cele naziemne z użyciem głowicy kumulacyjnej o przebijalności do 240 mm.
ITWL pokazuje także dwa typy wielowirnikowych bezzałogowców pionowego startu i lądowania: AtraxM i Koliber. Ten pierwszy dysponuje masą startową 4,9 (4 wirniki) lub 6,7 kg (8 wirników) i wykonany jest z włókna węglowego. Pojazd może pełnić funkcje obserwacyjne, monitoringu np. rurociągów albo obszarów leśnych, wspierać misję ratownicze, a także, po zamontowaniu zasobnika, przenosić materiały wybuchowe i granaty.
Koliber – najmniejszy dron ITWL - ma masę 3,1 kg i jest przeznaczony do bezpośredniego wsparcia działań pododdziałów wojska, policji, straży granicznej, straży pożarnej, służb ratowniczych itp. oraz sporządzania dokumentacji fotograficznej, głównie na terenach zurbanizowanych.
Czytaj też: Serwis Specjalny Defence24 MSPO 2016 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie