Przemysł Zbrojeniowy
ILA 24: Northrop Grumman promuje AARGM-ER
W trakcie berlińskiej wystawy przemysłu obronnego ILA 2024 koncern Northrop Grumman przedstawił swoje bogate portfolio. Oprócz stacji radiolokacyjnej AN/TPS-80 G/ATOR wyróżniającym się elementem był rakietowy pocisk przeciwradarowy AGM-88G AARGM-ER.
AGM-88G AARGM-ER (Andanced Anti-Radiation Guided Missile Extended Range) stanowi modernizację wariantu AGM-88E2. Pocisk ten powinien być znany polskim czytelnikom, bowiem w kwietniu tego roku amerykański Departament Stanu wydał zgodę na ewentualną sprzedaż do Polski i Holandii tejże właśnie konstrukcji (dla nas byłoby to do 360 rakiet AARGM-ER).
Konstrukcja, przeznaczona do przełamywania obrony powietrznej przeciwnika (SEAD, Suppression of Enemy Air Defences oraz DEAD, Destruction of Enemy Air Defenses), została dostosowana do wykorzystania przez samoloty wielozadaniowe F/A-18E/F Super Hornet oraz samoloty walki radioelektronicznej EA-18G Growler. W przyszłości mają zostać zintegrowane z F-35, który będzie mógł go przenosić w zamykanych komorach (warianty A oraz C), a także na zewnątrz (A/B/C). W przyszłości ma on zostać zintegrowany z samolotami P-8, F-16 oraz Eurofighter.
Jak podkreśla producent, rakieta samodzielnie wykrywa cel, namierza go i niszczy. Jest również zdolna pokonać zastosowane przez nieprzyjaciela przeciwśrodki obronne. Wariant ER opiera się na sensora i technologii wariantu podstawowego, ale ma on zmodyfikowaną głowicę oraz nową konstrukcję i napęd (wydłużona sekcja silnikowa), dzięki czemu wydłużono zasięg.
Nie jest to jedyny element wystawy tejże firmy w Berlinie. Prócz tego prezentowany jest chociażby zasobnik celowniczy AN/AAQ-28 Litening, który opracowano razem z izraelskim Rafaelem. Wykorzystuje on sensory elektrooptyczne oraz podczerwień do wykrywania, identyfikowania i śledzenia celów. Został on wprowadzony na rynek w 2019 roku. W kwietniu 2024 roku Litening 5 został zamówiony przez Szwecję do modernizowanych samolotów wielozadaniowych JAS 39C/D Gripen.
Prócz tego Northrop Grumman w Berlinie promuje AN/TPS-80 G/ATOR (Ground/Air Task-Oriented Radar), a więc oparte na azotku galu (GaN) stację radiolokacyjną 3D z aktywnym skanowaniem (AESA, Active Electronically Scanned Array). Pracuje on w zakresie 360 stopni. G/ATOR wykorzystywany jest przez US Marines, gdzie zastąpił aż pięć innych systemów: AN/TPQ-46, UPS-3, AN/TPS-63, AN/MPQ-62 oraz AN/TPS-73. Wszedł on do pełnoskalowej produkcji w 2019 roku. W kwietniu tego roku G/ATOR został wybrany przez US Air Force.
G/ATOR może zostać umieszczony na kołowym HMMWV lub na przyczepie holowanej. Rozmieszczenie i uruchomienie systemu zajmuje 45 minut. Może on być przenoszony droga powietrzną przez trzy śmigłowce CH-53E Super Stallion, pionowzloty MV-22B Osprey lub jeden samolot transportowy C-130.
bmc3i
Ten pocisk ma 3 różne tryby operacyjne, nie tylko "samodzielnie wykrywa I niszczy cel". Wystarczająco różne, aby HARM-y dostarczone Ukrainie mogły działać tylko w jednym z nich, z powodu prowizorycznej jedynie integracji z ukrainskimi samolotami.
Davien3
AARGM-ER jest w stanie nie dość ze spokojnie wyszukac samemu cel, to wyłaczenie radaru nie przerywa ataku to nie stary HARM z jedynie naprowadzaniem pasywnym na fale radarowe lub zagłuszarke.