Technologie
ILA 2022: NH90 Combat-SAR
Podczas berlińskiego salonu lotniczego koncern Airbus Helicopters prezentuje makietę kadłuba śmigłowca NH90 przeznaczonego do zadań Combat-SAR (ang. Combat Search And Rescue), czyli ratownictwa bojowego. jednak jak wyjaśnia odpowiedzialny za marketing śmigłowców wojskowych Patrick Le Barbenchon, nie jest to wariant NH90 przeznaczony dla żadnego konkretnego odbiorcy, ale prezentacja różnych dostępnych opcji wyposażenia i uzbrojenia.
Nietypowy, czarny kadłub śmigłowca zwraca na siebie uwagę na ekspozycji Airbus Helicopters. Jest to w zasadzie bryła kadłuba NH90 bez podwozia i wielu innych elementów, za to bogato uzbrojona i wyposażona. W tylnym oknie kabiny ładunkowej umieszczono karabin maszynowy M134D Minigun kalibru 7,62 mm. W obu drzwiac bocznych umieszczono różne systemy mocowania lin i drabinek desantowych stosowanych podczas operacji specjalnych. Maszyna może też posiadać wyciągarkę.
Po prawej stronie kadłuba umieszczono wspornik do przenoszenia uzbrojenia z dwoma pylonami. Pod wewnętrznym umieszczono zasobnik firmy FN Herstal z karabinem maszynowym 12,7 mm natomiast na zewnętrznym jest widoczna wieloprowadnicowa wyrzutnia niekierowanych rakiet. Obok zasobnika z karabinem, na bocznej ścianie kabiny pilota umieszczona jest wysuwana sonda do tankowania w powietrzu. Po lewej stonie kadłuba znajduje się pojedynczy pylon i dodatkowy zbiornik z paliwem.
Czytaj też
Nosowa część kadłuba zwieńczona jest osłoną radaru z funkcją SAR, czyli dokładnego mapowania terenu i śledzenia poruszających się obiektów. Pod radarem znalazła się głowica optoelektroniczna Euroflir 310, posiadająca kanał termowizyjny i telewizyjny wysokiej rozdzielczości oraz dalmierz laserowy i możliwość umieszczenia laserowego wskaźnika celów. W takim wypadku rakiety niekierowane, można zastąpić kierowanymi na odbity promień lasera.
Jak przekonuje Patrick Le Barbenchon, są to tylko wybrane możliwości wyposażenia śmigłowców do zadań C-SAR, ale też do misji specjalnych i innego typu zadań w warunkach wysokiego zagrożenia. Maszyna może być wyposażona w systemy ochrony przed pociskami kierowanymi, głowice zakłócające i wyrzutnie flar oraz innych środków. Airbus Helicopters testuje np. systemy szybkiego stawiania zasłony dymnej i ich przydatność ich użycia nie tylko dla ochrony śmigłowca ale również desantu podczas lądowania. Możliwości są wiec szerokie, a platforma jaką jest ponad dziesięciotonowy NH90 daje szerokie możliwości adaptacji.