Reklama

Technologie

ILA 2022: NH90 Combat-SAR

Nh90 C-SAR ILA2022
Przód makiety śmigłowca NH90. Dobrze widoczna osłona radaru, głowica optoelektroniczna, sonda do tankowania w locie i uzbrojenie podwieszane.
Autor. J. Sabak

Podczas berlińskiego salonu lotniczego koncern Airbus Helicopters prezentuje makietę kadłuba śmigłowca NH90 przeznaczonego do zadań Combat-SAR (ang. Combat Search And Rescue), czyli ratownictwa bojowego. jednak jak wyjaśnia odpowiedzialny za marketing śmigłowców wojskowych Patrick Le Barbenchon, nie jest to wariant NH90 przeznaczony dla żadnego konkretnego odbiorcy, ale prezentacja różnych dostępnych opcji wyposażenia i uzbrojenia.

Reklama

Nietypowy, czarny kadłub śmigłowca zwraca na siebie uwagę na ekspozycji Airbus Helicopters. Jest to w zasadzie bryła kadłuba NH90 bez podwozia i wielu innych elementów, za to bogato uzbrojona i wyposażona. W tylnym oknie kabiny ładunkowej umieszczono karabin maszynowy M134D Minigun kalibru 7,62 mm. W obu drzwiac bocznych umieszczono różne systemy mocowania lin i drabinek desantowych stosowanych podczas operacji specjalnych. Maszyna może też posiadać wyciągarkę.

Reklama
NH90 C-SAR
Minigun i lina oraz drabinka desantowa na makiecie śmigłowca NH90 C-SAR.
Autor. J. Sabak
Reklama

Po prawej stronie kadłuba umieszczono wspornik do przenoszenia uzbrojenia z dwoma pylonami. Pod wewnętrznym umieszczono zasobnik firmy FN Herstal z karabinem maszynowym 12,7 mm natomiast na zewnętrznym jest widoczna wieloprowadnicowa wyrzutnia niekierowanych rakiet. Obok zasobnika z karabinem, na bocznej ścianie kabiny pilota umieszczona jest wysuwana sonda do tankowania w powietrzu. Po lewej stonie kadłuba znajduje się pojedynczy pylon i dodatkowy zbiornik z paliwem.

Czytaj też

Nosowa część kadłuba zwieńczona jest osłoną radaru z funkcją SAR, czyli dokładnego mapowania terenu i śledzenia poruszających się obiektów. Pod radarem znalazła się głowica optoelektroniczna Euroflir 310, posiadająca kanał termowizyjny i telewizyjny wysokiej rozdzielczości oraz dalmierz laserowy i możliwość umieszczenia laserowego wskaźnika celów. W takim wypadku rakiety niekierowane, można zastąpić kierowanymi na odbity promień lasera.

NH90 C-SAR ILA 2022
Lew burta makiety NH90 C-SAR. Widoczny dodatkowy zbiornik paliwa i wysięgniki do mocowania lin desantowych.
Autor. J. Sabak

Jak przekonuje Patrick Le Barbenchon, są to tylko wybrane możliwości wyposażenia śmigłowców do zadań C-SAR, ale też do misji specjalnych i innego typu zadań w warunkach wysokiego zagrożenia. Maszyna może być wyposażona w systemy ochrony przed pociskami kierowanymi, głowice zakłócające i wyrzutnie flar oraz innych środków. Airbus Helicopters testuje np. systemy szybkiego stawiania zasłony dymnej i ich przydatność ich użycia nie tylko dla ochrony śmigłowca ale również desantu podczas lądowania. Możliwości są wiec szerokie, a platforma jaką jest ponad dziesięciotonowy NH90 daje szerokie możliwości adaptacji.

Reklama
Reklama

Komentarze