- Wiadomości
ILA 2018: Niemieckie rakiety przeciwlotnicze na gąsienicach
Firma Diehl Defence zaprezentowała podczas salonu lotniczego ILA 2018 w Berlinie zestaw przeciwlotniczy IRIS-T SLS, który promowany jest jako mobilne, nowoczesne rozwiązanie systemu rakietowego krótkiego zasięgu, zdolnego do towarzyszenia jednostkom w marszu. W Niemczech pokazano wersję zainstalowaną na pojeździe gąsienicowym BV410 wyposażoną jest w standardowe pociski IRIS-T i radar Saab Giraffe 1X.

System oparty na pociskach IRIS-T, wykorzystywanych m.in. w myśliwcach Eurofighter, F-16 czy Gripen, to propozycja koncernu Diehl Defence w zakresie systemów SHORAD. Ze względu na wykorzystanie standardowych rakiet lotniczych system może być „ekonomicznym” rozwiązaniem pomostowym dla użytkowników posiadających je w swym arsenale. Wyrzutnia jest mobilna i może zostać zintegrowana z szeroką gamą podwozi kołowych czy gąsienicowych. Zapewnia to wysoką mobilność i możliwość np. towarzyszenia pododdziałom zmechanizowanym jako system bezpośredniej ochrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej.
IRIS-T SLS (Surface Launched Short Range) może zwalczać na dystansie ponad 10 km i pułapie 6 tys. metrów szeroka gamę celów, w tym pociski manewrujące, śmigłowce, bezzałogowca czy rakiety antyradarowe.
Podczas salonu lotniczego ILA 2018 w Berlinie zaprezentowano czteroprowadnicową wyrzutnię pocisków IRIS-T na podwoziu szwedzkiego gąsienicowego pojazdu tenorowego Bv410 firmy Hagglunds. Jest to dwuczłonowy transporter dostosowany do działania w bardzo trudnym terenie. Drugi człon przenosi wyrzutnię systemu IRIS-T SLS natomiast przedni człon mieści opancerzoną kabinę oraz radar Saab Giraffe 1X. Jest to bardzo lekka, mobilna stacja radarowa wyposażona w antenę AESA (active electronically scanned array) oparta na azotku galu. Umożliwia ona śledzenie celów na pułapie do 10 km i w zasięgu 25 km.
Czytaj też: Niemieckie rakiety będą bronić nieba nad Szwecją
System w takiej konfiguracji zdolny jest do samodzielnego wykrywania, śledzenia i zwalczania celów, również w ruchu. Co istotne, nośnikiem może być szeroka gama pojazdów. W zestawy podobnego typu wyposażone są m.in. szwedzkie siły zbrojne, które w 2013 zamówiły systemy IRIS-T SLS na podwoziu kołowym, które współpracują z radarami Giraffe AMB na odrębnym pojeździe. Decyzję o zakupie systemu z wyrzutniami rakiet IRIS-T SLS na podwoziu gąsienicowym podjęła też Norwegia, używająca tych pocisków na myśliwcach F-16, wyrzutnie będą jednak osadzone na zmodernizowanych transporterach M113/M577.
Firma Diehl Defence liczy, że ze względu na relatywnie niski koszt, zastosowanie, podobnie jak w systemie NASAMS, pocisków stosowanych na myśliwcach i łatwość integracji, system IRIS-T SLS może stać się rozwiązaniem docelowym lub pomostowym dla wielu krajów europejskich. System IRIS-T w wersji z pociskami dostosowanymi do wyrzutni naziemnych, co zwiększa ich zasięg do 40 km, został również zaproponowany Polsce w ramach programu Narew.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS