Przemysł Zbrojeniowy
IDEF 2023: Turcja wdraża transporter dla specjalsów
Podczas targów zbrojeniowych IDEF 2023 tureckie Siły Zbrojne poinformowały o rozpoczęciu wdrażania do służby kołowych transporterów opancerzonych PARS IV SOV.
Pojazdy te są przeznaczone dla tureckich sił specjalnych, które tym samym stają się jedynym użytkownikiem kołowych transporterów opancerzonych w układzie 6x6 w ramach tamtejszych sił zbrojnych. Możliwe, że w przyszłości kolejne rodzaje tamtejszych jednostek zakupią tego typu pojazdy, które stanowią optymalny kosztowo środek uzupełniający obok KTO w układzie 8x8. PARS IV w tureckim Dowództwie Sił Specjalnych ma znacząco zwiększyć poziom ochrony, jak i zdolności bojowych tureckich sił bezpieczeństwa, które do tej pory nie posiadały efektywnego pojazdu łączącego cechy pojazdu minoodpornego (MRAP) i transportera opancerzonego.
Czytaj też
FNSS show latest Pars IV 6x6 vehicle at IDEF https://t.co/g967opchWz pic.twitter.com/DfQYRY3wSp
— Shephard News (@ShephardNews) July 26, 2023
PARS IV 6x6 SOV to kołowy transporter opancerzony 6x6 ze zwiększonym poziomem odporności przeciwminowej opracowany przez turecki koncern FNSS przy współpracy z Prezydencją Przemysłu Obronnego (SSB) w ramach programu 6x6 Mine Protected Vehicle (MKKA) Procurement Project. Ma zapewniać żołnierzom służącym w nim zrównoważoną kombinację wyjątkowej odporności pojazdu minoodpornego typu MRAP oraz wysokiej mobilności kołowego transportera opancerzonego. Dzięki systemom optoelektronicznym ma zapewniać załodze oraz desantowi wysoki poziom świadomości sytuacyjnej.
Czytaj też
W zakresie uzbrojenia zdecydowano się na instalacje aż dwóch zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia w przedniej i tylnej części wozu. Dzięki temu mogą one prowadzić ogień we wszystkich kierunkach, także do wysoko położonych celów. Ich uzbrojenie mogą stanowić karabiny maszynowe kal. 7,62 mm, wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm w zależności od wymogów konkretnej misji. Dodatkowo uzbrojenie to jest stabilizowane w obu płaszczyznach, co pozwala na prowadzenie ognia w ruchu.
Czytaj też
Zastosowano hydropneumatyczny układ zawieszenia, dzięki któremu pojazd charakteryzuje się wysoką mobilnością w trudnych warunkach terenowych, a także bezpieczeństwem i komfortem jazdy dla załogi. Dodatkowo zastosowano przednią i tylną oś skrętną, co pozwala na zachowanie wysokiej manewrowości w terenie zurbanizowanym. Wedle obecnych planów większe liczby tych wozów jeszcze w tym roku mają trafić na uzbrojenie tureckich sił zbrojnych i dołączyć do reszty pojazdów z rodziny PARS 6×6, jakie obecnie znajdują się w służbie liniowej.