Siły zbrojne
Turcy odbierają transportery dla specjalsów
Serwisy Daily Sabah i ArmyRecognition poinformowały o dostarczeniu tureckim siłom bezpieczeństwa pierwszych egzemplarzy kołowych transporterów opancerzonych 6x6 Pars IV SOV. Pojazdy te pokazano m.in. na targach zbrojeniowych IDEF-2021.
Pojazdy zostały dostarczone podczas specjalnie przygotowanej z tej okazji uroczystości w dniu 22 listopada w obiektach tureckiego koncernu FNSS w Gölbaşı w Ankarze. Mają one znacząco zwiększyć poziom ochrony, jak i zdolności bojowych tureckich sił bezpieczeństwa, które do tej pory nie posiadały efektywnego pojazdu łączącego cechy pojazdu minoodpornego (MRAP) i transportera opancerzonego.
Czytaj też
PARS IV 6x6 SOV to kołowy transporter opancerzony 6x6 ze zwiększonym poziomem odporności przeciwminowej opracowany przez turecki koncern FNSS przy współpracy z Prezydencją Przemysłu Obronnego (SSB) w ramach programu 6x6 Mine Protected Vehicle (MKKA) Procurement Project. Ma zapewniać żołnierzom służącym w nim zrównoważoną kombinację wyjątkowej odporności pojazdu minoodpornego typu MRAP oraz wysokiej mobilności kołowego transportera opancerzonego. Dzięki systemom optoelektronicznym w nim umieszczonym ma zapewniać załodze oraz desantowi wysoki stopień świadomości sytuacyjnej.
Czytaj też
W zakresie uzbrojenia zdecydowano się na instalacje aż dwóch zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia w przedniej i tylnej części wozu. Dzięki temu mogą one prowadzić ogień we wszystkich kierunkach, także do wysoko położonych celów. Ich uzbrojenie mogą stanowić karabiny maszynowe kal. 7,62 mm, wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm w zależności od wymogów konkretnej misji. Dodatkowo uzbrojenie to jest stabilizowane w obu płaszczyznach, co pozwala na prowadzenie ognia w ruchu.
Zastosowano ł hydropneumatyczny układ zawieszenia, dzięki któremu pojazd charakteryzuje się wysoką mobilnością w trudnych warunkach terenowych, a także bezpieczeństwem i komfortem jazdy dla załogi. Dodatkowo zastosowano przednią i tylną oś skrętną, co pozwala na zachowanie wysokiej manewrowości w terenie urbanizowanym. Wedle obecnych planów większe liczby tych wozów jeszcze w tym roku mają trafić na uzbrojenie tureckich sił zbrojnych i dołączyć do reszty pojazdów z rodziny PARS 6×6, jakie obecnie znajdują się w służbie liniowej.