Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Hiszpański okręt podwodny przerósł oczekiwania

Fot. www.armada.mde.es
Fot. www.armada.mde.es

Hiszpańskie media poinformowały, że najnowszy okręt podwodny rodzimej floty okazał się nie tylko za ciężki, ale po przeróbkach również z długi jak na przygotowane dla niego miejsce w porcie Kartagena.

Nie kończy się pasmo problemów z najnowszym okrętem podwodnym sił morskich Hiszpanii typu S-80. To co miało stać się symbolem możliwości hiszpańskiego przemysłu stoczniowego okazuje się być nadal skarbonką bez dna, w którą trzeba ładować kolejne pieniądze. Już więc obliczono, że za okręty, które początkowo obiecywano zbudować za średnio 500-600 milionów euro trzeba będzie docelowo zapłacić ponad 920 milionów euro (około 1,15 miliarda dolarów).

Na ten wzrost ceny wpłynęło pięcioletnie opóźnienie terminu oddania jednostek oraz błąd konstrukcyjny, który spowodował, że po zbudowaniu byłyby one o 70 ton za ciężkie, by mieć dodatnią pływalność. Poproszeni o pomoc amerykańscy specjaliści zaproponowali wydłużenie okrętów z 71 do 81 m i zwiększenie wyporności z 2200 ton do około 3000 ton. Zapewniło to potrzebną pływalność, ale jak się teraz okazało poszczególne jednostki stały się w ten sposób zbyt długie jak na przygotowane dla nich miejsce w bazie morskiej w Kartagenie.

Trzeba więc było przeprowadzić odpowiednie prace budowlane, które w sumie wyceniono na około 16 milionów euro. Przy ogólnym koszcie budowy czterech zamówionych okrętów dochodzącym do 3,68 miliarda euro wydaje się to niewiele, ale jak się okazuje takich ukrytych wydatków jest o wiele więcej.

Przykładowo z powodu opóźnienia oddania okrętów oznaczanych obecnie jako S-80 Plus trzeba było np. wyremontować i przedłużyć resurs obecnie wykorzystywanego w Hiszpanii okrętu podwodnego „Tramontana” (typu Agosta). Prace wycenione na około 30 milionów euro były jednak potrzebne, ponieważ bez tej jednostki, hiszpańskiej marynarce wojennej pozostałyby jedynie dwie Agosty: „Galerna” i „Mistral”.

Sprawę próbuje załagodzić hiszpańska minister obrony Margarita Robles, która przyznała, że w programie wystąpiły braki, ale „zostały one już skorygowane i że projekt jest absolutnie opłacalny”.

Pierwszy okręt typu S-80 Plus („Isaac Peral”) ma zostać wprowadzony do służby w 2021 r.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.