Reklama

Zakłady AO „Astais” z miejscowości Nabierieżnyje Czełny w Tatarstanie są oficjalnym partnerem koncernu KAMAZ. Opracowały one (z własnej inicjatywy) samochody opancerzone „Patrul-A” zbudowane na podwoziu kołowym (4x4) KAMAZ-43502 i zaprezentowane po raz pierwszy na wystawie „Interpolitech-2014”. W międzyczasie dokonano zmiany napędu i wymieniono zastosowany w pierwszych maszynach silnik typu Cummins ISBe 6.7 250 (o mocy 262 KM) na mocniejsze silniki V8 КАМАЗ-740.652-260. Cały czas wykorzystywana jest jednak 9-biegowa skrzynia biegów KAMAZ typu ZF9S1310.

Pojazdy były już prezentowane i badane przez rosyjskie resorty siłowe w podmoskiewskiej Kubince. Prace konstrukcyjne zakończono tak naprawdę pod koniec marca 2016 r. wydaniem formularza potwierdzającego bezpieczeństwo kołowych transporterów dla pojazdów typu 435029, które komercyjnie nazwano „Patrul-A” i Patrul-SN”.

Przetarg na zakup dwóch samochodów „Patrul” rozpoczęto 12 kwietnia 2016 r. Zgodnie z założeniami transportery mają zostać dostarczone do 109. zmotoryzowanego pułku specjalnego z Moskwy, który wchodził w skład wojsk ministerstwa spraw wewnętrznych, a obecnie jest częścią Gwardii Narodowej Federacji Rosyjskiej. Przy czym cena jednego pojazdu „Patrul-A” urosła od lutego br. z 8,5 miliona rubli (0,13 miliona dolarów) do 12 milionów rubli (0,18 miliona dolarów).

„Patrul-A” to pojazd o rozmiarach 7,16 m na 2,55 m, o wysokości 3,42 m. W wersji transportowej samochód waży 11,2 tony (maksymalna waga dopuszczalna to 12,7 tony) z możliwością doczepienia przyczepy (z własnym hamulcem) do wagi 7 ton. Prędkość maksymalna po drogach utwardzonych ma być nie mniejsza niż 100 km/h. Możliwe jest zastosowanie zabezpieczenia balistycznego spełniającego warunki rosyjskiej klasy 6 (chociaż sam kadłub stalowy ma zabezpieczenie jedynie klasy 4). Pojazd ma być też odporny na wybuchy min o ładunku wybuchowym, którego ekwiwalentem jest 2 kg TNT.

Zgodnie z wymaganiami nowe transportery będą przede wszystkim wykorzystywane do patrolowania, prowadzenia rozpoznania i bezpiecznego przewozu gwardzistów (w środku znajduje się miejsce dla ośmiu osób desantu wraz z wyposażeniem, kierowcy i dowódcy pojazdu). Opancerzona cytadela została podzielona na dwa przedziały: silnika i kabiny załogi (gdzie znajduje się miejsce dla załogi i przestrzeni ładunkowej). Przednia osłona zawiera otwory do chłodzenia silnika, a po bokach znajdują się rolety do usuwania gorącego powietrza.

Rosjanie podkreślają przy tym, że nowe pojazdy są praktycznie całkowicie wykonane z komponentów rosyjskich. Jedynymi częściami importowanymi są podzespoły elektroniczne, które sterują pracą instalacji paliwowej.

Nie wiadomo, jakie będzie finalne wyposażenie pojazdów. Oficjalnie informuje się np. o zastosowaniu specjalnie amortyzowanych siedzisk dla załogi i desantu, ale przeczą temu zdjęcia pokazujące zwykłe, rozkładane krzesła pokryte zielonym brezentem.

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. XYZ

    ciekawe, czy dla naszej OT też są planowane zakupy nowego sprzętu

  2. olo

    Za 130-180 tys $ to można sobie blaszaka kupić a nie prawdziwy samochód opancerzony. Taki stary Oshkosh L-ATV kosztuje ponad 250 tys $.

    1. Marek

      Tylko, że oni nie wybierają się na tych pojazdach do Iraku czy Afganistanu. A do pacyfikowania rozrób w rosyjskich miastach taki im wystarczy.

  3. Krzysiek

    Wygląda że liczą się z możliwością zamieszek u siebie w jakiejś przyszłości do tego te samochody nadają się nieźle.