Reklama

Grecja szuka transporterów. Francja z nową ofertą [ANALIZA]

Kołowy bojowy wóz piechoty VBCI wyposażony w system wieżowy T40.
Kołowy bojowy wóz piechoty VBCI wyposażony w system wieżowy T40.
Autor. Nexter KNDS

Francuzi nie odpuszczają tematu sprzedaży do Grecji kołowych transporterów opancerzonych VBCI Filoktet (MkII), angażując coraz bardziej do ich produkcji i serwisu kolejne rodzime firmy. Czy przekona to Ateny do zakupu?

Temat sprzedaży do Grecji francuskich transporterów rodziny VBCI pojawia się w mediach od wielu lat, jednak ciągle kończy się to tylko na pogłoskach i nowych potencjalnych propozycjach. Jedna z nich dotyczyła oferty zakupu 200 pojazdów Filoktet (VBCI MkII) w odmianie bojowego wozu piechoty wyposażonego w system wieżowy CTA T40 oraz opcjonalnie 50 pojazdów specjalistycznych.

Reklama

Zakup francuskich konstrukcji oznaczałby także zaangażowanie w ich częściową produkcję greckiego przemysłu zbrojeniowego z przewodnią rolą Hellenic Defence Systems oraz Metka ATE. Oprócz tego umowa zawierałaby pakiet logistyczny, szkoleniowy oraz wsparcia eksploatacji. Serwis pojazdów miałby się docelowo odbywać na terenie Grecji.

Oprócz odmiany MkII Ateny miałby możliwość pozyskania do 120 VBCI w starszej odmianie pochodzących z nadwyżki sprzętowej francuskiej armii, których dostawa nastąpiłaby zapewne wcześniej niż nowych pojazdów. Według innych informacji obecna oferta Francuzów to 280 kołowych bojowych wozów piechoty VBCI Filoktet oraz 88 wyremontowanych i zmodernizowanych VBCI MkI.

Czytaj też

Tym samym grecka armia mogłaby pozyskać 366 wozów, które w sposób znaczący zwiększyłyby jej zdolności bojowe. Zapewne pozwoliłyby one na wycofanie części wykorzystywanych transporterów opancerzonych M113 (których część ma zostać zmodernizowana do standardu odpowiadającemu zdolnościami bojowym wozom piechoty). Mowa tutaj nawet o przynajmniej 500 egzemplarzach (z całej floty liczącej prawie 2000), których ulepszenie miałoby odbyć się ze wsparciem izraelskiego koncernu Rafael.

KBWP VBCI z wieżą CT40.
KBWP VBCI z wieżą CT40.
Autor. KNDS Nexter

Co zatem zmieniło się od tego czasu? W kwietniu koncern KNDS France ogłosił zawarcie porozumienia o współpracy z grecką firmą METLEN Energy & Metals dotyczące wspólnej produkcji VBCI Filoktet (chociaż samo podpisanie dokumentu miało miejsce 26 marca). W ramach niego przewiduje się potencjalny transfer technologii dotyczącego produkcji spawanej konstrukcji wozu oraz pancerza wytwarzanego ze stopu aluminium. Oczywiście wszystko odbyłoby się dopiero po zakupie pojazdów przez Ateny, a z czasem zawieranoby kolejne umowy z greckim przemysłem dotyczące produkcji, wsparcia eksploatacji i serwisu.

Reklama

Współpraca ma w założeniu pozwolić nie tylko na spełnienie zapotrzebowania greckiej armii, ale także innych potencjalnych użytkowników VBCI w Europie. Warto tutaj wspomnieć, że zakład ten z racji na coraz większe zapotrzebowanie rynku zwiększa swoje zdolności produkcyjne poprzez zakup nowych budynków w miejscowości Volos oraz budowę dodatkowej linii produkcyjnej (której start planowany jest już na przyszły rok). Obecnie bierze on udział m.in. przy produkcji czołgów Leopard 2A8, realizując zamówienia dla KNDS Deutschland (wcześniej KMW).

Czytaj też

Co ciekawe, swój wkład w proces szkolenia oraz wsparcia eksploatacji pojazdów rodziny VBCI miała w styczniu 2025 roku proponować Sztabowi Generalnemu Grecji cypryjska firma Nemos Strategy LTD (jak podaje serwis ArmyRecognition).

Idąc dalej, podczas lokalnych targów DEFEA 2025 odbywających się w dniach 6-8 maja na terenie Aten zawarte zostało kolejne porozumienie przez KNDS France, tym razem z Grupą Saracakis. Dotyczy ono wsparcia eksploatacji oraz konserwacji pojazdów, jakie znajdą się w służbie greckiej armii (i nie tylko). Kolejne przedsiębiorstwa jak Militeh Hellas oraz Mevaco mają być włączone w łańcuchy dostaw, jednak tutaj jeszcze brak stosowanych porozumień. Podczas targów obecny był także sam Filoktet.

VBCI.
VBCI.
Autor. KNDS Nexter

Jak zatem widać, Francuzi nie odpuszczają tematu sprzedaży pojazdów rodziny VBCI mimo wielu lat starań i braku dotychczasowego efektu. Kolejne porozumienia, kreślone plany współpracy oraz zaangażowanie w cały proces rozmów z grecką armią tamtejszej Generalnej Dyrekcji Uzbrojenia (DGA) ukazuje jak cenne, jest to potencjalne zamówienie dla Paryża.

Przyniosłoby ono wymierny zysk zarówno wojsku oraz przemysłowi obu krajów. Przy okazji mogłoby zachęcić inne kraje europejskie do zakupu najnowszej odmiany VBCI. Pytaniem jednak jak zawsze w kontekście Grecji pozostaje koszt całego przedsięwzięcia, który może stanowić element kluczowy podczas podejmowania decyzji za, lub przeciw w Atenach.

Reklama

VBCI Mk II to francuski kołowy bojowy wóz piechoty zaprojektowany przez spółki Nexter Systems oraz Arquus odróżniający się od poprzedniej wersji m.in. nowym systemem wieżowym CTA T40. Tym samym odznacza się on znacznie większą siłą ognia względem poprzedniej wieży, która była wyposażona w armatę M811 kal. 25 mm. W nowej wersji VBCI uzbrojenie główne stanowi armata kal. 40 mm wykorzystująca amunicję teleskopową. Może ona być zasilana kilkoma typami amunicji teleskopowej m.in. odłamkowo-burzącej czy przeciwpancernej o możliwości penetracji stali o grubości do 140 mm RHA. Sprzężony z armatą został uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm. W celu zwalczania celów ciężko opancerzonych wieża zintegrowana jest z wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych Akeron MP.

Czytaj też

Wóz tym samym zyskał znacznie większe zdolności eliminacji celów lądowych, w tym czołgów podstawowych przeciwnika. Załoga pojazdu składa się z dowódcy, działonowego i kierowcy. Sam pojazd o masie 32 ton napędzany jest przez silnik o mocy 600 KM. Modułowa konstrukcja pozwala na tworzenie różnych wersji specjalistycznych na jego bazie jak wozy dowodzenia i kontroli, samobieżny moździerz kal. 120 mm, wóz ewakuacji medycznej czy zabezpieczenia technicznego. Poziom ochrony wozu również może być skalowany według potrzeb zamawiającego.

Autor. Nexter KNDS
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze

    Reklama