Siły zbrojne
Katar kupi francuskie transportery?
Francuski tygodnik La Tribune poinformował o możliwym pozyskaniu przez Katar 120 kołowych bojowych wozów piechoty VBCI Mk II w ramach szerokiego programu modernizacji tamtejszej armii. Obok nich rozważa się pozyskanie niemieckich Boxerów oraz pojazdów od tureckiej firmy BMC.
Informacja ta oznacza dużą szansę dla francuskiego oddziału koncernu KNDS, który to od lat stara się sprzedać do Kataru nową wersję swojego kołowego bojowego wozu piechoty VBCI. W 2017 roku prezydent Francji Emmanuel Macron odwiedził Katar, co zbiegło się z ogłoszeniem zakupu dla tamtejszej armii 490 kołowych bojowych wozów piechoty opartych o francuskie VBCI. Systemy wieżowe do nich miały pochodzić od wybranego przez katarską armię producenta. Rok później firma Konsberg zapowiedziała dostawę do wspomnianych pojazdów swoich bezzałogowych systemów wieżowych oraz modułów bojowych jak Protector. Od tego czasu jednak negocjacje „zamarły”, co przełożyło się na pojawianie wokół tego zamówienia innych niepokojących dla Francuzów informacji.
#Katar 🇶🇦 chce kupić 120 pojazdów opancerzonych VBCI wyprodukowanych przez KNDS France.#Francja 🇫🇷 pic.twitter.com/YN5VxQeqSb
— Aleksander Olech (@AleksanderOlech) April 24, 2024
Jedną z nich były plotka o pojawieniu się konkurencji dla VBCI w postaci niemieckiego transportera opancerzonego Boxer. Ostatnie lata to jednak ocieplenie relacji francusko-katarskich, które mogą pozwolić na dopełnienie wieloletnich starań Paryża o sprzedać KBWP VBCI. O powrocie do rozmów informował wspomniany tygodnik La Tribune w marcu zeszłego roku. Jednak liczba pojazdów, jakie Katar chce pozyskać to nie 490 wozów, a raptem 120. Wynika to z faktu, że według założeń tamtejszych decydentów wyposażonych we francuskie VBCI zostaną tylko dwa z sześciu batalionów zmotoryzowanych. Pozostałe mają otrzymać niemieckie KTO Boxer oraz nieokreślony typ wozów od tureckiego przedsiębiorstwa BMC, w którym 49% jest własnością Kataru. Co ciekawe, sprzedaż VBCI Mk II ma wiązać się z nieokreślonym transferem technologii. Nie jest jednak wiadome, czy mowa tutaj o przeniesieniu części produkcji, czy raczej zbudowaniu zdolności na miejscu do wsparcia eksploatacji.
Czytaj też
VBCI Mk II to francuski kołowy bojowy wóz piechoty zaprojektowany i produkowany przez spółki Nexter Systems oraz Arquus odróżniający się od poprzedniej wersji m.in. nowym systemem wieżowym CTA T40. Tym samym odznacza się on znacznie większą siłą ognia względem poprzedniej wieży, która była wyposażona w armatę M811 kal. 25 mm. W nowej wersji VBCI uzbrojenie główne stanowi armata kal. 40 mm wykorzystująca amunicję teleskopową. Może ona być zasilana kilkoma typami amunicji teleskopowej m.in. odłamkowo-burzącej czy przeciwpancernej o możliwości penetracji stali o grubości do 140 mm RHA. Sprzężony z armatą został uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm. W celu zwalczania celów ciężko opancerzonych wieża zintegrowana jest z wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych Akeron MP. Wóz tym samym zyskał znacznie większe zdolności eliminacji celów lądowych, w tym czołgów podstawowych przeciwnika. Załoga pojazdu składa się z dowódcy, działonowego i kierowcy.
Sam pojazd o masie 32 ton napędzany jest przez silnik o mocy 600 KM. Modułowa konstrukcja pozwala na tworzenie różnych wersji specjalistycznych na jego bazie jak wozy dowodzenia i kontroli, samobieżny moździerz kal. 120 mm, wóz ewakuacji medycznej czy zabezpieczenia technicznego. Poziom ochrony wozu również może być skalowany według potrzeb zamawiającego.
szczebelek
Kogo obchodzi logistyka gdy kasa jest 🤣