- Wiadomości
Gigant An-225 znowu w powietrzu [WIDEO]
Największy samolot transportowy świata, ukraiński An-225 Mrija, odbył lot próbny z nowym, cyfrowym systemem sterowania silnikami. Jest to element realizowanej obecnie przez należącą do koncernu Ukroboronprom spółkę Antonow modernizacji całej floty maszyn An-124 i jedynego egzemplarza An-225. Docelowo maszyny otrzymają nowocześniejsze silniki i cyfrową awionikę, która zastąpi sowieckie rozwiązania sprzed ponad 30 lat.

Na oficjalnym kontach Antonov Company w mediach społecznościowych pojawiły się krótkie nagrania z pierwszego lotu An-225 Mrija po modernizacji. Jest ona realizowana etapami i docelowo ma doprowadzić do wymiany całej awioniki, która w tym wypadku pochodzi z lat 80-tych ubiegłego wieku i oparta była na wskaźnikach analogowych oraz sowieckich komputerach pokładowych firmy Spektrum. Celem modernizacji jest usprawnienie pracy załogi, dostosowanie maszyn do współczesnych standardów komunikacji międzynarodowej, ale też pozbycie się systemów produkcji rosyjskiej.
Pierwotnie planowano zastosować cyfrową awionikę popularnej, kanadyjskiej firmy Esterline CMC Electronics, jednak prawdopodobnie ze względów ekonomicznych zdecydowano się na krajowe rozwiązanie realizowane przez kijowską spółkę Stork. Zgodnie z opublikowanym 24 grudnia 2019 roku komunikatem, producent ten dostarczy wyświetlacze wielofunkcyjne do modernizacji An-124 i An-225, ale bierze też udział w modernizacji systemu pokładowego BASK (ros. БАСК - Бортовая Aвтоматизированная Cистема Kонтроля – Pokładowy Zautomatyzowany System Kontroli), którego zadaniem jest m. in. kontrola parametrów technicznych wszystkich sześciu silników.
Informacja o locie zmodernizowanej maszyny z cyfrowym systemem zarządzania silnikami może wskazywać na wymianę nie tylko awioniki, ale również jednostek napędowych. Od 2018 roku zapowiadano wymianę silników D-18T na ich nowszy wariant, który nie tylko charakteryzują się znacznie lepszymi osiągami, w tym zmniejszonym zużyciem paliwa, dłuższym resursem i niemal dwukrotnie większym okresem międzyprzeglądowym niż stary model silnika stosowanego w An-225. D-18T-3M/4M spełniają również unijne i amerykańskie normy dotyczące zanieczyszczenia oraz hałasu obowiązujące na większości lotnisk cywilnych na całym świecie.
Zastosowanie nowych silników pozwoli na operowanie An-225 z lotnisk, które dotąd mogły być dla niego niedostępne. Wariant D-18T-3M jest najnowocześniejszy i posiada cyfrowy system sterowania FADEC, znacznie poprawiający ekonomikę użycia jak też zwiększający ilość kontrolowanych parametrów pracy silnika i lepiej współpracujący z cyfrowymi systemami awionicznymi. Nie jest wykluczone, że testy łączą się z zastosowaniem co najmniej jednego tego typu silnika w celach testowych. W obecnej chwili spółka poinformował jedynie, że 19 marca 2020 odbył się pierwszy lot próbny po modernizacji a 25 marca kolejny. Testy realizowane są na podkijowskim lotnisku należącym do firmy Antonow i będącym bazą przewoźnika Antonov Airlines.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]