Niemiecki koncern tkMS przekazał izraelskiej marynarce wojennej dwie korwety Saar-6 kończąc tym samym realizację kontraktu zawartego w 2015 roku. Cztery okręty, zbudowane przez niemieckie stocznie w rekordowym tempie tylko za 430 milionów euro, są jednak pozbawione najważniejszych systemów uzbrojenia, które mają być zamontowane dopiero po ich przeprowadzeniu do Izraela.
Uroczystość przekazania dwóch korwet typu Sa’ar-6: „Nicachon” („Zwycięstwo”) i „Acma’ut” („Niepodległość”) została jak zwykle zorganizowana w stoczni TKMS (thyssenkrupp Marine Systems) w Kilonii. Z powodu pandemii ograniczono jednak liczbę uczestników ceremonii, chociaż i tak wziął w niej udział dowódcy izraelskiej marynarki wojennej, wiceadmirał Eliyahu (Eli) Sharvit.
Izraelczycy mają co świętować, ponieważ udało im się w maju 2015 roku zawrzeć kontrakt z Niemcami na bardzo atrakcyjnych warunkach. Za zbudowanie w stoczni tkMS w kooperacji ze stocznią German Naval Yards czterech nowoczesnych korwet musieli bowiem zapłacić jedynie 430 milionów euro. Było to możliwe, ponieważ niemiecki rząd zgodził się dofinansować umowę sumą 115 milionów euro, a dodatkowo okręty były przekazywane izraelskiej marynarce wojennej bez najważniejszych systemów obserwacji i uzbrojenia, których montaż ma zostać przeprowadzony w Izraelu, przez własny przemysł.
Nie zmienia to jednak faktu, że niemiecki koncern tkMS budował zamówione korwety w błyskawicznym tempie – i to pomimo pandemii. Potwierdzono tym samym profesjonalizm stoczni w Niemczech oraz pokazano, jak powinno się budować nowoczesne, bojowe jednostki pływające. Wystarczy tylko przypomnieć, że uroczyste cięcie blach pod pierwszy w serii okręt Saar-6 odbyło się już w lutym 2018 roku. Pomimo pandemii prototypowa korweta „Magen” („Tarcza”) została przekazana izraelskiej marynarce wojennej już 11 listopada 2020 roku.
Czytaj też: Pierwsza korweta Sa’ar 6 powitana w Izraelu
To właśnie na tym okręcie jako pierwszym rozpoczęto montaż systemów uzbrojenia po jej przejściu do bazy izraelskiej marynarki wojennej w Hajfie 2 grudnia 2020 roku. Dopiero po przeprowadzonych później testach okręt ten zostanie wprowadzony do służby operacyjnej. Rozpoczęło się również dozbrajanie drugiej w serii korwety „Oz” („Męstwo”), którą Niemcy przekazali izraelskiej marynarce wojennej 4 maja 2021 roku i która pojawiła się w Izraelu miesiąc później. Proces ten może trwać nawet dwa lata, tym bardziej że w kolejce po wyposażenie pojawią się: trzecia i czwarta korweta. Są one spodziewane w Hajfie najpóźniej na początku września 2021 roku.
Decyzja o budowa korwet Sa’ar 6 w niemieckich stoczniach nie była wcale błędem, gdy się weźmie pod uwagę interes izraelskiego przemysłu. Okazuje się bowiem, że 90% systemów bojowych zamontowanych na tych okrętach zostało opracowanych i będzie dostarczonych przez firmy działające w Izraelu. Izraelski przemysł jest więc bardzo mocno zaangażowany w cały projekt instalując na pokładzie najdroższe kosztowo elementy, takie jak:
- okrętowy system dowodzenia CMS (Combat Management System) - dostarczony przez koncern Rafael;
- system obrony przeciwlotniczej średniego zasięgu Barak-8 z szesnastoma stanowiskami startowymi pionowego startu – dostarczony przez koncern IAI;
- system obrony przeciwlotniczej krótkiego zasięgu C-Dome (morski wariant systemu Iron Dome) z czterdziestoma stanowiskami startowymi pionowego startu – dostarczony przez koncerny IAI i Rafael;
- 8 do 16 rakiet przeciwokrętowych (prawdopodobnie „Gabriel-5”) – dostarczony przez koncern IAI
- radar EL/M-2248 MF-STAR z aktywnymi antenami ścianowymi klasy AESA - dostarczony przez firmę IAI Elta;
- szerokopasmowy system łączności taktycznej opartej o rozwiązanie MANET (Mobile Ad hoc Network);
- system walki elektronicznej;
- dwa zdalnie sterowane, artyleryjskie moduły uzbrojenia „Tajfun” kalibru 25 mm - dostarczone przez koncern Rafael.
Z głównych systemów uzbrojenia, poza Izraelem, będą tak naprawdę pozyskane jedynie: armata dziobowa Oto Melara Super Rapid kalibru 76 mm, wyrzutnie torped zwalczania okrętów podwodnych Mk-54 kalibru 324 mm oraz śmigłowiec pokładowy SH-60 Seahawk. Będą to więc najlepiej uzbrojone korwety na świecie.
Czytaj też: Druga korweta SA’AR 6 przekazana Izraelowi
Całe to wyposażenie bojowe zostanie zainstalowane na okrętach o długości 90 m, szerokości 13 m i wyporności około 1900 ton, których stała załoga nie będzie liczyła więcej niż 70 osób. Prędkość maksymalna korwet Sa’ar 6 to 24 w, a zasięg szacowany jest na 4000 Mm.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie