Reklama
  • Wiadomości

General Dynamics prezentuje pojazdy Ajax

Brytyjski oddział General Dynamics Land Systems zaprezentował podczas londyńskich targów Defence and Security Equipment International możliwości pojazdów typu Ajax.

Prototyp pojazdu Ajax / Fot. Richard Watt/MOD UK
Prototyp pojazdu Ajax / Fot. Richard Watt/MOD UK

Przypomnijmy, że AJAX jest wartym 4,5 mld funtów brytyjskim programem zbrojeniowym, którego celem jest dostarczenie siłom zbrojnym Zjednoczonego Królestwa 589 pojazdów gąsienicowych w sześciu wersjach:

  • zwiadowczej (Ajax): 245 egzemplarzy - w tym 198 egz. w wersji rozpoznawczo-bojowej i 47 w wersji naprowadzania i kierowania ogniem
  • wozu dowodzenia (Athena): 112 egzemplarzy
  • nadzoru rozpoznania i bojowych wozów piechoty (Ares):93 egzemplarzy
  • rozpoznania technicznego (Argus): 51 egzemplarzy
  • pomocy technicznej (Apollo): 50 egzemplarzy
  • zabezpieczenia technicznego (Atlas) :38 egzemplarzy

Pierwszych sześć wozów Ares zostało dostarczonych w lutym tego roku. Oprócz tego, do brytyjskiego ośrodka wyszkolenia wojsk pancernych w Bovington oraz ośrodka ministerstwa obrony w Lyneham, gdzie mieści się między innymi Defence School of Electronic and Mechanical Engineering (Szkoła Obronna Inżynierii Mechanicznej i Elektronicznej) trafiły materiały szkoleniowe i symulatory dla kierowców tych wozów. 

 

image
Prototyp pojazdu Ajax / Fot. Stuart Hill/MOD UK

Napęd dla wersji Ajax zapewnia silnik wysokoprężny MTU Friedrichshafen o mocy 800KM. Zawieszanie oparte jest o układ drążków skrętnych. Pojazd może osiągnąć prędkość maksymalną 70 km/h, pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 60% oraz pokonywać przeszkody pionowe 0,75 m i okopy do szerokości 2,5 m. Zasięg pojazdu wynosi 500 km. Załoga składa się z kierowcy, operatora uzbrojenia, kabina desantu pozwala na przewóz 4 żołnierzy w pełnym oporządzeniu. Pojazd w wersji Ajax jest wyposażony w wieżyczkę Lockheed Martin UK Scout z działem 40 mm wspieraną przez współosiowo zamontowany karabin 7,62 mm Heckler & Koch L94A1 oraz niezależnie sterowany karabin 7,62 FN MAG na zdalnie sterowanym stanowisku Kongsberg Protector. Na burtach pojazdu umieszczone są też 4 wyrzutnie granatów (po 4 na każdej) firmy Thales.

image
Ajax / Fot. www.gdels.com

Podczas pokazów pojazdy Ajax wykonywały zadania ogniowe, prezentowano też jak radzą sobie w warunkach niesprzyjającej aury oraz możliwości specyficzne dla konkretnej wersji (np. wozu zabezpieczenia technicznego Atlas który holował 60-tonowy czołg Challenger ) oraz zaprezentowano wyniki trwające testów niezawodności, w których dwa pojazdy Ares przejechały dotychczas ponad 10 000 kilometrów.

Należy podkreślić, że Ajax jest tak naprawdę brytyjską wersja platformy ASCOD (w Austrii oznaczanej jako Ulan,a w Hiszpanii: Pizzaro) i możliwości jej rozwoju nie ograniczają się do tych, które trafią na wyposażenie sił zbrojnych Zjednoczonego Królestwa. Producent oferuje też korzystającą z tego podwozia haubicę samobieżną kal. 155 mm, most towarzyszący czy nawet lekki czołg. Obecnie, trwają prace nad m.in. wersją ewakuacji medycznej

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama