Przemysł Zbrojeniowy

General Dynamics prezentuje pojazdy Ajax

Prototyp pojazdu Ajax / Fot. Richard Watt/MOD UK
Prototyp pojazdu Ajax / Fot. Richard Watt/MOD UK

Brytyjski oddział General Dynamics Land Systems zaprezentował podczas londyńskich targów Defence and Security Equipment International możliwości pojazdów typu Ajax.

Przypomnijmy, że AJAX jest wartym 4,5 mld funtów brytyjskim programem zbrojeniowym, którego celem jest dostarczenie siłom zbrojnym Zjednoczonego Królestwa 589 pojazdów gąsienicowych w sześciu wersjach:

  • zwiadowczej (Ajax): 245 egzemplarzy - w tym 198 egz. w wersji rozpoznawczo-bojowej i 47 w wersji naprowadzania i kierowania ogniem
  • wozu dowodzenia (Athena): 112 egzemplarzy
  • nadzoru rozpoznania i bojowych wozów piechoty (Ares):93 egzemplarzy
  • rozpoznania technicznego (Argus): 51 egzemplarzy
  • pomocy technicznej (Apollo): 50 egzemplarzy
  • zabezpieczenia technicznego (Atlas) :38 egzemplarzy

Pierwszych sześć wozów Ares zostało dostarczonych w lutym tego roku. Oprócz tego, do brytyjskiego ośrodka wyszkolenia wojsk pancernych w Bovington oraz ośrodka ministerstwa obrony w Lyneham, gdzie mieści się między innymi Defence School of Electronic and Mechanical Engineering (Szkoła Obronna Inżynierii Mechanicznej i Elektronicznej) trafiły materiały szkoleniowe i symulatory dla kierowców tych wozów. 

 

image
Prototyp pojazdu Ajax / Fot. Stuart Hill/MOD UK

Napęd dla wersji Ajax zapewnia silnik wysokoprężny MTU Friedrichshafen o mocy 800KM. Zawieszanie oparte jest o układ drążków skrętnych. Pojazd może osiągnąć prędkość maksymalną 70 km/h, pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 60% oraz pokonywać przeszkody pionowe 0,75 m i okopy do szerokości 2,5 m. Zasięg pojazdu wynosi 500 km. Załoga składa się z kierowcy, operatora uzbrojenia, kabina desantu pozwala na przewóz 4 żołnierzy w pełnym oporządzeniu. Pojazd w wersji Ajax jest wyposażony w wieżyczkę Lockheed Martin UK Scout z działem 40 mm wspieraną przez współosiowo zamontowany karabin 7,62 mm Heckler & Koch L94A1 oraz niezależnie sterowany karabin 7,62 FN MAG na zdalnie sterowanym stanowisku Kongsberg Protector. Na burtach pojazdu umieszczone są też 4 wyrzutnie granatów (po 4 na każdej) firmy Thales.

image
Ajax / Fot. www.gdels.com

Podczas pokazów pojazdy Ajax wykonywały zadania ogniowe, prezentowano też jak radzą sobie w warunkach niesprzyjającej aury oraz możliwości specyficzne dla konkretnej wersji (np. wozu zabezpieczenia technicznego Atlas który holował 60-tonowy czołg Challenger ) oraz zaprezentowano wyniki trwające testów niezawodności, w których dwa pojazdy Ares przejechały dotychczas ponad 10 000 kilometrów.

Należy podkreślić, że Ajax jest tak naprawdę brytyjską wersja platformy ASCOD (w Austrii oznaczanej jako Ulan,a w Hiszpanii: Pizzaro) i możliwości jej rozwoju nie ograniczają się do tych, które trafią na wyposażenie sił zbrojnych Zjednoczonego Królestwa. Producent oferuje też korzystającą z tego podwozia haubicę samobieżną kal. 155 mm, most towarzyszący czy nawet lekki czołg. Obecnie, trwają prace nad m.in. wersją ewakuacji medycznej

Komentarze